7 tips voor de juiste werkoutfit
Het is niet altijd makkelijk om te beslissen wat je moet aandoen op je werkplek. Hoe ziet een juiste werkoutfit eruit? Styliste Lien Degol helpt je op weg.
Toegegeven, de werknemers van het Sterling Cooper Draper Pryce reclamebureau in Mad Men tonen eerder hoe het NIET moet op kantoor. Maar af en toe laten deze personages volgens de carrièrewebsite Brazencareerist.com een aantal bewonderenswaardige vaardigheden zien waarvan we allemaal iets kunnen leren ...
Vóór zijn carrière als reclameman werkte Don Draper als bontjasverkoper. Toen Roger Sterling bij hem een jas voor zijn minnares kocht, greep Don de kans om zijn portfolio erbij te bezorgen. Wanneer Draper Sterling opnieuw tegen het lijf liep, nodigde hij Sterling uit om wat te gaan drinken. De ochtend nadien ontmoetten ze elkaar weer en herinnerde Draper Sterling eraan dat hij hem de avond voordien had aangenomen. Sterling herinnerde zich hier niets meer van, maar wist, doordat hij die avond zo dronken was, ook niet 100 procent zeker of hij Draper wel of niet had aangenomen. En de rest is geschiedenis.
Conclusie: Don Draper kreeg zijn droomjob niet via de normale kanalen, maar deed extra moeite om te krijgen wat hij wou. Ook op de huidige competitieve arbeidsmarkt moet je creatief zijn om de job van je leven in de wacht te slepen. Beperk je zoektocht niet enkel tot het internet en maak het voor jezelf niet te gemakkelijk. Netwerken is een must, over voldoende doorzettingsvermogen beschikken cruciaal.
Peggy Olsen startte bij het reclamebureau als secretaresse, maar integreerde zich vrij snel in de door mannen gedomineerde werkomgeving door haar talent en initiatieven te tonen. Ze staat haar mannetje en neemt het niet persoonlijk op wanneer Don weer in een tirade schiet.
Conclusie: Zie je een job die je echt wil, ga er dan voor. Niet gekwalificeerd? Maak jezelf dan de geschikte kandidaat door alles te doen wat nodig is, zoals het volgen van online cursussen of het behalen van andere 'diploma's'. Je carrièresucces ligt in je eigen handen!
Joan Harris is wellicht het best bekend voor een absolute don't op werkvlak: ze speelt haar vrouwelijkheid uit om een toppositie binnen het bedrijf te bemachtigen. Maar ze toont ook een aantal positieve eigenschappen. Zo is ze niet alleen goed in het bewaren van vertrouwelijke informatie en het in de kiem smoren van roddels, maar is ze ook een expert in het runnen van een organisatie. Toen ze het reclamebureau voor een korte tijd verliet, werd meteen duidelijk wie eigenlijk alles in goede banen leidde.
Conclusie: Joan laat zien dat een simpele afkeurende blik vaak genoeg is om roddels te doen stoppen. Als een leidinggevende je in vertrouwen neemt, wordt het geapprecieerd dat je de vertrouwelijke informatie voor jezelf houdt. Neem daarnaast steeds meer verantwoordelijkheden op, zodat je onmisbaar wordt op je werkplek.
Megan Draper steeg in een razend tempo op de bedrijfsladder, van receptioniste tot copywriter, nadat ze de aandacht van Don Draper had weten te bemachtigen. Bleek dat ze best goed was in copywriting en praatjes slaan met klanten. Maar Megan wou actrice worden en besefte dat werken als een copywriter haar niet vooruit ging helpen. Ze besloot dus om terug te gaan acteren, helaas met middelmatige resultaten.
Conclusie: Volg je dromen, maar zorg dat je een back-up plan hebt. Als je echt ongelukkig bent in je werk, zal je in een mum van tijd opbranden. Overweeg echter voor je opgeeft of je misschien je job kan combineren met datgene wat je écht graag wil doen. Misschien kon Megan buiten haar werkuren naar audities gaan of zich aansluiten bij theatergezelschappen voor avond- en weekendoptredens. Soms moet je je passie volgen én tegelijkertijd kiezen voor zekerheid (lees: een stabiel inkomen).
Layne Pryce was goed in zijn werk als financial officer. Daarnaast was hij op zijn eigen unieke manier scherpzinnig en erg verstandig. Helaas zorgde paniek over zijn persoonlijke financiën ervoor dat hij in een handomdraai besliste om geld te verdoezelen, met een tragische afloop tot gevolg.
Conclusie: Steel geen geld van je werkgever. Lieg niet of probeer geen zaken te verdoezelen, zulke dingen lopen nooit goed af.
(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com
19 december 2012Het is niet altijd makkelijk om te beslissen wat je moet aandoen op je werkplek. Hoe ziet een juiste werkoutfit eruit? Styliste Lien Degol helpt je op weg.
Enkele zwakke punten op je cv waarvan je niet goed weet hoe je ze beter kan doen lijken? Met deze vijf tips camoufleer je ze erg gemakkelijk!
In ‘The Lion King’ & co zitten heel wat levenslessen verborgen die je professionele carrière alleen maar ten goede kunnen komen...
Ontslagen worden, allesbehalve een prettig gevoel. Maar soms kan je ontslag ook ontzettend positief uitdraaien. Dat was het geval voor deze beroemdheden …
Volgens het boek 'The Wisdom of Failure' kunnen we gewoon leren uit andermans fouten, zonder dat we daarvoor zelf eerst blunders moeten ondergaan.
De Oscarwinnende film 'The King's Speech' leert ons veel over hoe moeilijk het wel is om zich in het openbaar uit te drukken. Daarom: deze 5 tips!
Regelmatig complimentjes ontvangen stimuleert het brein om ons werk te verbeteren op dezelfde manier als een financiële beloning. Dat blijkt uit onderzoek.
Zie je een job in de Artificiële Intelligentie wel zitten? Goed nieuws: de Hogeschool PXL en Reliance organiseren samen een postgraduaatsopleiding tot AI Compliance Officer!