Promotie maakt niet gelukkig
‘We werken keihard om die éne promotie binnen te halen en we geloven dat alles dan beter wordt. Niet dus’
De wetenschappers van de Kellogg School of Management in Illinois wilden nagaan welke types van persoonlijkheden doorgaans geassocieerd worden met macht en leiderschap.
Om dat te onderzoeken plaatsten de wetenschappers verschillende proefpersonen in een groep en gaven hen de opdracht om geld te beheren. De onderzoekers stelden vast dat sommige proefpersonen het geld wilden houden, terwijl anderen ervoor kozen om het geld in een gemeenschappelijke pot te stoppen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat dominante of agressieve proefpersonen sneller door anderen werden gezien als sterke persoonlijkheden. Wie zich tijdens het experiment veeleer vriendelijk en onbaatzuchtig opstelde, werd vaker gezien als goedgelovig en zwak.
Volgens Robert Livingston van de Kellogg School zijn mensen voorgeprogrammeerd om te reageren op dominantie. ‘Egoïsme maakt je dominanter en dat zorgt ervoor dat je aantrekkelijker bent voor het leiderschap. Op een onbewust niveau denken we zelfs dat vriendelijkheid gelijk staat aan zwakheid.’
Dr. Livingston ziet in die vaststelling ook een verklaring voor corruptie. ‘Vriendelijke en sociale mensen worden meestal geen leiders. We hebben in feite de verkeerde personen aan het hoofd van onze bedrijven, waardoor de kans op corruptie toeneemt.’
(mo)
25 oktober 2011‘We werken keihard om die éne promotie binnen te halen en we geloven dat alles dan beter wordt. Niet dus’
Dit jaar is opslag niet toegelaten. En toch is een financieel extraatje mogelijk, weliswaar met wat spitsvondigheid …
Als je wil doorgroeien, moet je initiatief tonen. Geen betere manier dan het werk van je chef over te nemen.
Iedereen wil carrière maken, maar is dit wel zo’n goed idee ...
Wil je kans maken op die promotie, dan kom je best zo verzorgd mogelijk voor de dag. Want ja, uiterlijk is belangrijk in het bedrijfsleven.
Wie hoopt een hoger loon in de wacht te slepen, kleedt zich maar beter niet in het beige. Dat is immers typisch een kleur waarmee je jezelf wegcijfert.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Laura en Siebe studeerden allebei toegepaste economische wetenschappen en kozen daarna voor een carrière in consulting bij Deloitte. Bijleren en jezelf verder ontwikkelen staan daarin centraal. Tegenover al hun inzet staan mooie beloningen.