5 tips om te netwerken met je virtuele contacten
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Pinterest is een sociale netwerksite, maar is tegelijk ook heel anders dan de Facebooks van deze wereld. Je kan Pinterest het best omschrijven als een virtueel prikbord. Je kan er alle afbeeldingen en foto’s die je op het web vindt verzamelen, organiseren en delen met je volgers. Dat heet dan “pinnen” op een “pinboard”.
Het gaat hem bij Pinterest dus niet om woorden, maar om beelden. En dat maakt het juist zo aantrekkelijk. Heel wat designers, modefans en aanstaande bruidjes zijn al helemaal verkocht aan het nieuwe concept. Gebruikers kunnen er immers moodboards maken van wat hen inspireert, welke meubels of kleren ze leuk vinden, welke gerechten ze graag eten enz.
Welke indeling en hoeveel boards je gebruikt, hangt af van je smaak. Zo kan je een board maken rond nieuwe outfits, terwijl een ander board over architectuur of interieurinrichting gaat. Er is ook een “like”- en “repin”-knop, en de mogelijkheid om commentaar te geven. Door de gebruiker die de foto geplaatst heeft te volgen, blijf je op de hoogte van zijn of haar laatste vondsten.
Dat bedrijven en sollicitanten ook stilaan hun weg zullen vinden naar Pinterest staat vast. Het idee van een sociaal media cv is niet nieuw natuurlijk. De meeste worden gemaakt door mensen die actief zijn in een visuele branche: artiesten, designers ... Voor “gewone” dienstverleners is het soms minder evident. De sleutel van zo’n cv ligt dan ook in het weergeven van non-visuele zaken. Henk van der Duim is een marketeer en trainer die een cv heeft gemaakt op Pinterest. Hij geeft enkele tips over hoe je op Pinterest een cv kan opbouwen en non-visuele zaken kan visualiseren.
>> Social Media CV (voorbeeld)
Hoe ga je te werk?
(mr)
29 maart 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Jonge professionals willen tijdens hun werk sociale media, hun mobiele toestellen en internet kunnen gebruiken. Dit is zelfs belangrijker dan het salaris.
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
Werknemers die zeer vaak actief zijn op sociale netwerksites gedragen zich minder sociaal, veranderen vaker van job en zijn niet betrouwbaar, zo blijkt.
Hoe reageer je op commentaren op je Facebookpagina? Een conversation manager staat bedrijven die zich op sociale media begeven met raad en daad bij.
Voor een standaardsollicitatie schrijf je een motivatiebrief en een cv. Maar mag het ook wat minder zijn?
Twitter kan een nuttig instrument zijn, niet het minst bij je zoektocht naar werk. Hoe je dat juist moet aanpakken? Jobat.be geeft vijf tips!
Je bent er helemaal klaar voor om eindelijk die loonsverhoging aan je baas te vragen. Maar wat gaat er door je baas heen wanneer je de bewuste vraag stelt?
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.