Eerste werkdag
Vorige

1 van 35

Volgende
Volgend artikel:

Zo win je de sympathie van je (nieuwe) collega's

Hoe kleed ik me voor mijn eerste werkdag?

Je wilt je collega's op je eerste werkdag niet zozeer imponeren als wel voor je innemen. Je kleding speelt daarbij een belangrijke rol: een slechte eerste indruk blijft lang hangen.

"Vaak krijgen mensen na een hele tijd van hun collega's te horen dat ze eigenlijk best meevallen, terwijl ze op basis van hun eerste indruk dachten met een trutje te maken te hebben. Je kledingkeuze op je eerste werkdag is dus heel belangrijk", vertelt kledingadviseur Merel van 't Wout in het Nederlandse blad Intermediair.

Merel van 't Wout geeft drie concrete tips:

  1. Je kleding moet passen bij de bedrijfscultuur. De cultuur van de onderneming waar je aan de slag gaat, kan je leren kennen tijdens je sollicitatiegesprek of vaak ook door naar de bedrijfssite surfen. In een bank ontkom je meestal niet aan een net pak. Dat betekent nog niet dat elk pak goed is. Hoed je dus voor te korte broekspijpen of krappe vestjes. Investeren in drie of vier nieuwe pakken in neutrale basiskleuren als zwart of bruin, is geen overbodige luxe.
  2. Je moet je natuurlijk ook prettig voelen in wat je draagt. Als je je opgelaten voelt in je pak, maar lekker zit in een geklede broek met hemd, geef je liefst aan dat laatste de voorkeur. Die eerste werkdag brengt ongetwijfeld al genoeg spanningen met zich mee, zodat je je best ook niet nog eens de hele dag zorgen hoeft te maken over een krappe broek of een plooi in je rok.
  3. Zie er verzorgd uit. Dit geeft blijk van eigenwaarde, terwijl men slordige kleding nogal gemakkelijk associeert met algemene slordigheid. Kam dus je haar, knip je nagels, poets je schoenen. Gebruik gerust deodorant, maar hoed je voor te veel geurtjes.

Kledingcode in helft van bedrijven

Je moet je vooral prettig voelen in je kleding. Maar ‘je moet me maar nemen zoals ik ben’, is een motto dat in heel wat bedrijven niet opgaat. Het probleem is dat er in heel wat bedrijven sprake is van een kledingcode. Uit een marktonderzoek van de Hogeschool Gent bij meer dan vijfhonderd bedrijven in België, blijkt dat maar liefst 46,3 procent van de ondervraagde bedrijven zo'n code hanteert. In twee derde van de gevallen blijkt deze code informeel - lees ongeschreven - te zijn.

Veel hangt natuurlijk af van de onderneming waar je aan de slag gaat. In sectoren waar creativiteit vooropstaat, lopen de meeste werknemers er losjes bij, terwijl je in een advocatenkantoor of consultbedrijf al sneller op een mantelpakje zal stoten.

Dresscode? Val niet door de mand

Met business casual zit je intussen bijna overal goed. Je loopt er dan hedendaags en verzorgd bij, maar het hoeft allemaal toch ook niet al te deftig. "Tegenwoordig verwachten de meeste organisaties toch vooral dat je je kledij aanpast aan de gelegenheid", zegt Dominique Leman van The Image Company. Casual aan je computer dus, en wat netter als je de baan op moet of een meeting hebt.

Tot slot nog één goede raad: probeer nooit iemand te zijn die je niet bent. Als je op de juiste werkplek zit, zit je daar meteen ook voor jaren. Het zou jammer zijn mocht je na enkele weken al door de mand vallen.

6 augustus 2019
Anderen bekeken ook