Draag geen hakken op het werk!
Welke risico’s lopen vrouwen door hakken te dragen op het werk. Een vakbond ging het na en kwam tot een verrassend besluit…
"Vaak krijgen mensen na een hele tijd van hun collega's te horen dat ze eigenlijk best meevallen, terwijl ze op basis van hun eerste indruk dachten met een trutje te maken te hebben. Je kledingkeuze op je eerste werkdag is dus heel belangrijk", vertelt kledingadviseur Merel van 't Wout in het Nederlandse blad Intermediair.
Merel van 't Wout geeft drie concrete tips:
Je moet je vooral prettig voelen in je kleding. Maar ‘je moet me maar nemen zoals ik ben’, is een motto dat in heel wat bedrijven niet opgaat. Het probleem is dat er in heel wat bedrijven sprake is van een kledingcode. Uit een marktonderzoek van de Hogeschool Gent bij meer dan vijfhonderd bedrijven in België, blijkt dat maar liefst 46,3 procent van de ondervraagde bedrijven zo'n code hanteert. In twee derde van de gevallen blijkt deze code informeel - lees ongeschreven - te zijn.
Veel hangt natuurlijk af van de onderneming waar je aan de slag gaat. In sectoren waar creativiteit vooropstaat, lopen de meeste werknemers er losjes bij, terwijl je in een advocatenkantoor of consultbedrijf al sneller op een mantelpakje zal stoten.
Met business casual zit je intussen bijna overal goed. Je loopt er dan hedendaags en verzorgd bij, maar het hoeft allemaal toch ook niet al te deftig. "Tegenwoordig verwachten de meeste organisaties toch vooral dat je je kledij aanpast aan de gelegenheid", zegt Dominique Leman van The Image Company. Casual aan je computer dus, en wat netter als je de baan op moet of een meeting hebt.
Tot slot nog één goede raad: probeer nooit iemand te zijn die je niet bent. Als je op de juiste werkplek zit, zit je daar meteen ook voor jaren. Het zou jammer zijn mocht je na enkele weken al door de mand vallen.
6 augustus 2019Welke risico’s lopen vrouwen door hakken te dragen op het werk. Een vakbond ging het na en kwam tot een verrassend besluit…
Elke werknemerkledij heeft zo zijn eigen kleur die hem het beste gaat. Enkele eenvoudige richtlijnen kunnen vaak vermijden dat in een opwelling gekochte felle bloesjes in de kast moeten blijven hangen.
Hoe mooi het topje ook is, als het niet bij je lichaam past, doe je het best niet aan. En zo zijn er nog een paar tips.
Hoe vermijd je kledingblunders op je job? Styliste Lien Degol wijst je de weg.
De samenleving is diverser dan ooit, en ook op het werk is er steeds vaker die melting pot. Een goede zaak want diversiteit op de het werk heeft veel voordelen.
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?
Ben jij al eens aangesproken over je uiterlijk op het werk? Regels opleggen is toegelaten. Maar hoe ver mag een werkgever gaan?
Stoïcisme is dé ideale levenshouding om een goede en evenwichtige carrière vol innerlijke rust te leiden. Echt iets voor zweverige types? Helemaal niet!
‘Referral recruiting’ of nieuwe collega’s vinden via je eigen werknemers, wordt steeds vaker toegepast en blijkt bovendien bijzonder efficiënt...