Hoe ziet het ideale kantoor er uit?
Wat maakt een ideaal kantoor? Een fitness, een dakterras en Richard Branson. Tenminste als je het onderzoek van QHotels mag geloven.
Er zijn tal van aspecten waar je op kunt letten bij potentiële werkgevers om de juiste match te vinden. Het zou namelijk vervelend zijn om het hele sollicitatieproces opnieuw in te gaan na een succesvolle sollicitatie bij het “verkeerde” bedrijf. Daarom is het altijd verstandig te kijken naar de algemene reputatie van een organisatie, hun website (hier staat meestal ook een teamfoto) en hoe zij op social media (Facebook, Instagram, Twitter …) naar voren komen. Op deze manier heb je als sollicitant al een aardig beeld van een toekomstige werkgever.
Dit zijn echter niet de enige factoren waaruit je op kunt maken of er een match is. Het kantoor zegt ook veel over de sfeer, werkomgeving en kernwaarden van een organisatie.
Ja, het kantoor wordt vaak vergeten als factor wanneer sollicitanten hun mening over een bedrijf vormen. Hoewel je hier natuurlijk onbewust al iets van meekrijgt bij een sollicitatie is er meer mogelijk. Met name door bewust naar bepaalde aspecten te kijken, namelijk; het gebouw, de ontvangst, de inrichting en de sfeer binnen de kantoorruimte.
Het is niet altijd direct mogelijk om iets over een bedrijf te weten te komen op basis van het gebouw en de locatie, maar in sommige gevallen wel. Zo zijn er in grote steden als Brussel en Antwerpen bedrijfsverzamelgebouwen voor startups en scale-ups. Je weet gewoon dat hier een bruisende sfeer hangt met jonge ambitieuze mensen. Is het niet zo’n kantoorgebouw? Dan kun je altijd eens kijken welke andere huurders er in het gebouw zitten en hoe de rest van het gebouw vormgegeven is. Hier kun je veel uit opmaken.
Eenmaal het gebouw goed bekeken? Let dan op hoe de ontvangst is. Word je ontvangen door de receptie of door degene met wie je een interview hebt? Is diegene hartelijk en open of wat afstandelijk en nors? Dit kan een momentopname zijn, maar het blijft een signaal.
Onderweg naar de vergaderruimte of het kantoor waar het gesprek plaatsvindt zul je hoogstwaarschijnlijk diverse medewerkers tegenkomen. Zijn ze jong of oud, hoe zijn ze gekleed en wat is de algemene indruk die ze wekken?
Wanneer je door de wandelgangen loopt, is ook direct de sfeer die in het kantoor hangt merkbaar. Zijn er veel jonge of oudere medewerkers, hoe gaan zij met elkaar om, wordt er gelachen en zeggen ze gedag? Is de sfeer bruisend en druk, of juist rustig en stil?
Bedenk daarbij ook goed in welke sfeer jij het beste presteert en of dit dus een match is. Want, gezelligheid en rumoerigheid is leuk, maar als jij je niet kunt concentreren met drukte zal het erg lastig worden om je draai te vinden en goed te functioneren.
Tot slot speelt ook de inrichting een belangrijke rol bij jouw inschatting van het bedrijf. Hoe ziet het kantoor er van binnen uit? Een aangename werkplek is erg fijn als je het meeste van de dag binnen zit. De mogelijkheid om staand te werken kan ook erg fijn zijn. Wanneer een bedrijf sta-bureaus heeft, kan je hieruit opmaken dat zij met de tijd meegaan en de gezondheid van hun medewerkers hoog in het vaandel hebben. Zie je ook een pingpongtafel, dartbord of iets vergelijkbaars? Dan weet je dat fun ook een belangrijk speerpunt is.
Nu je beter weet waar je op kunt letten tijdens een sollicitatie is het ook belangrijk te beseffen wat jij belangrijk vindt. Een goede match tussen jou en een bedrijf is tweezijdig. Kijk daarom ook niet alleen naar wat leuk lijkt, maar ook wat essentieel is voor jouw functioneren.
(kdw) - Met dank aan Flexas.com
4 oktober 2017Wat maakt een ideaal kantoor? Een fitness, een dakterras en Richard Branson. Tenminste als je het onderzoek van QHotels mag geloven.
Er zijn zes essentiële dingen waar elke werkgever rekening mee moet houden als hij zijn personeel tevreden willen houden.
Het nieuwe werken brengt heel wat veranderingen met zich mee. Werkplekken evolueren duidelijk mee. De pop-up studio is een nieuw praktisch voorbeeld.
Sommige kantoren zijn echt saai. Nochtans maken goed ingerichte werkplekken een goede indruk op klanten en maken ze werknemers minder nerveus. Hoe het moet?
De medewerkers van dit marketingbedrijf in Manchester worden op een toch wel erg spectaculaire wijze beloond voor hun hard labeur.
Onpraktische, saaie eilanden en muffe kantoren zijn niet meer van deze tijd. Deze designs bewijzen dat privacy én een aangename werksfeer samengaan.
We slijten veel tijd op het werk en dus is het belangrijk dat we er ons goed voelen. Nochtans zitten heel wat mensen vastgeroest in hun job...
Bij de federale overheid zijn diversiteit en inclusie geen holle woorden. Het thema leeft op de werkvloer! Twee medewerkers geven hun kijk...
Wat moet je doen als je gelogen hebt over je ervaring of opleiding op je cv? Jobat geeft je 3 manieren om je te redden tijdens een sollicitatiegesprek.