5 vuistregels bij het discussiëren op het werk
Er zijn een aantal vuistregels die je slaagkansen kunnen vergroten om in een discussie tot een aanvaardbaar compromis te komen.
Afhankelijk van de bedrijfscultuur en de jobfunctie, wordt er op verschillende manieren met verandering omgegaan. In sommige bedrijven hangen er ideeënbussen en wordt er zelfs een premie gegeven voor de meest originele of kostenbesparende initiatieven. Op die manier wordt creativiteit aangemoedigd. In andere bedrijven wordt dit dan weer minder in de verf gezet, maar goede ideeën die een bedrijf kunnen vooruithelpen worden overal geapprecieerd.
Creatief zijn: hoe begin je eraan?
Heb je al eens aan je baas gevraagd waarom hij dit afblokt? Misschien heeft je baas wel een geldige reden, bijvoorbeeld omdat hij weet dat het bedrijf niet erg veranderingsgezind is en dergelijke voorstellen geen kans hebben op slagen. Ofwel heeft hij er zelf te weinig bij stilgestaan of is hij niet meteen overtuigd van de meerwaarde van het idee.
Lees ook: 8 tips om anderen van jouw ideeën te overtuigen
Probeer zeker de achtergrond van de weigering te achterhalen, anders ontstaan er misverstanden en raak je gefrustreerd. Blijf echter naar goede ideeën zoeken en onderbouw je argumentatie met mogelijke voor- en nadelen voor de onderneming. Daarom is het ook belangrijk om de presentatie van je ideeën steeds grondig voor te bereiden.
Idealiter ga je op voorhand na of het al dan niet zinvol is om jouw idee voor te stellen bij je baas. Je kan bijvoorbeeld een aantal collega's om hun mening vragen. In het beste geval kunnen zij je bruikbare feedback geven waarmee jij dan verder aan de slag kan.
Een goed idee? Hoe vertel je het aan je baas?
De manier waarop je jouw idee voorstelt, heeft ook een grote impact. Doe het op een opbouwende manier, zonder de tegenpartij ermee te overvallen. Probeer ook om tijdens de voorstelling van je idee je eigen enthousiasme en passie zo veel mogelijk naar voren te brengen. Mensen luisteren namelijk liever naar iemand die echt bevlogen en met volle overtuiging vertelt over iets.
CHECK: 5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen
(lm) - Bron: Business AM. Met dank aan Ilse Claes, arbeidspsychologe.
Er zijn een aantal vuistregels die je slaagkansen kunnen vergroten om in een discussie tot een aanvaardbaar compromis te komen.
Na een brainstormsessie breekt het moment aan om de beste ideeën eruit te kiezen. Hoe doe je dat?
Je analytisch denkvermogen speelt een essentiële rol bij het ontrafelen van complexe informatie en het maken van weloverwogen beslissingen. Maar hoe scherp je het aan?
Creatief zijn. Velen zien het als een opgave. Nochtans is creativiteit geen mysterieuze gave. Iedereen heeft het in zich. Jobat vertelt je hoe het moet!
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.
Vertragingen, personeelstekort, ... Het zijn geen aangename situaties op de werkvloer. In dit stappenplan leer je de kunst van het probleemoplossend denken.
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Ben jij weleens jaloers op echte creatievelingen? Goed nieuws! Jij kunt ook creatief leren denken.
Wat is de belangrijkste vaardigheid die de meeste werknemers missen bij hun leidinggevenden?