Hoe omgaan met ruzie op kantoor?
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoïa. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.
Wanneer mensen ruzie maken, gebruiken ze dikwijls woorden zoals ‘altijd’ en ‘nooit’. Het gebeurt ook regelmatig dat er op de man (of de vrouw) wordt gespeeld. En in sommige gevallen worden er zelfs dreigementen geuit. Laat het duidelijk zijn: hiermee bereik je niets. Je deelt de ander het best concreet mee wat je van hem of haar verwacht. Dat maakt de beste vrienden.
Een conflict voelt vaak aan als een bedreiging, omdat jouw eigen belangen en verlangens niet worden ingewilligd. Tracht te voorkomen dat je in een slachtofferrol belandt. Als je het over iets niet eens bent, is dat je goede recht. Je bent immers vrij om je eigen beslissingen te nemen. Zorg er dus voor dat je over een oplossing kan onderhandelen. Je kan ook eenvoudigweg ‘nee’ zeggen.
Iedereen heeft een verschillende mening en gedraagt zich anders. Het probleem is dat we ons hiervan bewust zijn, maar dat we er in een conflict geen, of onvoldoende rekening mee houden. Als je op een conflict afstevent, bekijk het dan eens van een andere kant. Het conflict kan al meteen een stuk minder erg worden.
Wanneer iemand een opmerking maakt, kan die hard aankomen. Een goede raad: probeer jezelf zo weinig mogelijk agressief op te stellen wanneer je iemand op zijn beurt van antwoord dient. Wanneer je niet agressief communiceert, ga je er automatisch van uit dat de andere niet de intentie heeft om jou persoonlijk aan te vallen. De opmerking gaat daarentegen over je gedrag. Blijf dus rustig en antwoord niet agressief. Dan maak je al een grote stap in de richting van het oplossen van het conflict.
(jn)
22 november 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoïa. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.
Extroverte werknemers zijn roepers en hun introverte tegenhangers zijn asociaal. Dat zijn de mythes. Maar laat deze twee types samenwerken en de resultaten zijn beter.
Wanneer er bij een arbeidsconflict gebruik gemaakt wordt van online bemiddeling, kan men sneller en efficiënter tot een oplossing komen. Hoe komt dat?
We kennen ze allemaal: de overaanwezige collega’s die iedereen op de meest onmogelijke momenten komen storen met kantoorroddels. Zo scheep je hen af.
Niet elk sociaal conflict leidt tot het neerleggen van het werk. Guy Daneel, hoofdsecretaris van ACV Metea Brabant, legt uit welke stappen voorafgaan.
Soms zou je die lastige collega de nek willen omwringen. Zo ver hoef je het niet te laten komen. Een stevige ruzie kan al heel wat opleveren.
Bemiddeling bij individuele arbeidsconflicten draagt bij tot betere oplossingen en minder kosten, beweren internationale studies.
Volgens een recent onderzoek van Accountemps spenderen managers gemiddeld 18 procent van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen werknemers.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.