De ultieme do's en don'ts bij het geven van een presentatie
Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
“Ik nam onlangs drie sollicitatiegesprekken af”, zegt stemcoach Jo Dumon uit Oostkamp. “Geen enkele kandidaat overtuigde me. Ik hoorde angst, veel stress en zelfs een leugen. Als iemand de telefoon opneemt, is de stem het eerste wat je hoort. Die stem is het visitekaartje van je bedrijf.”
Toch zag het er eerst goed uit. “Op papier zag ik een aantrekkelijk cv en een zorgvuldige sollicitatiebrief”, aldus Dumon. “De sollicitant had zich goed geïnformeerd. Die eerste positieve indruk wilde ik bevestigd zien én horen tijdens een interview. Vang ik datzelfde enthousiasme en die motivatie op bij mijn gesprekspartner?”
Bij een sollicitatie helpt de kwaliteit van je stem om een zelfzekere indruk na te laten. Een goed stemgebruik doet je zelfvertrouwen uitstralen. Met een rustige stem spreken is zelfs een ‘selffulfilling prophecy’: het gesprek verloopt steeds vlotter en je behoudt als vanzelf de rust in jouw verhaal.
Een streepje dialect kan charmant klinken. Maar in tal van jobs moet je neutraal communiceren, zonder invloed van je lokale tongval. Denk aan functies in een callcenter, accountmanagement of als je leiding geeft aan medewerkers uit alle windstreken.
Jo Dumon: “In het West-Vlaams dialect slikken mensen spreektechnisch letters en klanken in. Het vraagt oefening om daar als sollicitant op te letten. Wist je dat de kloof om tot een effectief vertrouwelijk contact te komen groter is wanneer dialecten geografisch verder van elkaar af liggen, zoals West-Vlaams en Limburgs?”
Heb je weleens een leugen verteld tijdens een sollicitatiegesprek om je favoriete job te pakken krijgen? Dat gebeurt regelmatig. Een getrainde HR-manager filtert zo’n kandidaat eruit. “Iemand die liegt, gaat hoger en sneller spreken door bijvoorbeeld plots dubbel zo veel woorden per minuut eruit te flappen. Of de sollicitant schakelt over naar opvallend langere zinnen dan elders tijdens het gesprek. Dergelijke subtiele fysieke indicatoren zijn wetenschappelijk aangetoond”, besluit Jo Dumon.
(gv)
28 augustus 2018Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
Breekt het angstzweet je uit als je het woord moet nemen voor een publiek? Raadpleeg dan het boek ‘Yes I can - Speechen als Obama’ van Carl Van de Velde.
Hogeropgeleide mannen die in plaats van algemeen Nederlands veeleer dialect spreken, verdienen gemiddeld 5 tot 15 procent minder, zo blijkt.
Nog voor je 1 woord gezegd hebt tijdens een sollicitatiegesprek heb je al een bepaald beeld van jezelf neergezet. En daar zijn we ons vaak niet van bewust.
Onderzoek wijst uit dat mannelijke ceo's met een lage stem meer verdienen dan hun collega's met een stem die eerder aan de hoge kant is.
Er zijn heel wat toffe beroepen te vinden waarbij je een mooi salaris verdient én je creativiteit mag laten vloeien. We lijsten de beste opties op.
Gemotiveerd raken in en voor je werk, blijkt niet zo vanzelfsprekend. Een van de verklaringen hiervoor is dat er diverse vormen van motivatie zijn die niet allemaal even goed zijn.
De bouwsector kampt al jaren met personeelstekorten. Kan duaal leren - de schoolbanken afwisselen met praktische ervaring op de werf - een oplossing bieden?
In de eerste zinnen van je motivatiebrief moet je meteen de aandacht trekken, en zo het verschil maken met de tientallen brieven van anderen.