Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 205

Volgende
Volgend artikel:

10 oorlogstactieken om die job te veroveren

Hoe jij met je personal brand het verschil kan maken

Verzorg jouw personal brand
Een personal brand is belangrijker dan ooit, ook in de zoektocht naar een nieuwe job. Anja Van Nueten, coach bij Better Minds Coaching, geeft tekst en uitleg.

Waarom is personal branding belangrijk?

Anja Van Nueten: “De belangrijkste reden om jezelf zichtbaar te maken, is dat een sterk merk bijdraagt aan je succes. Of je nu meer klanten wilt aantrekken, een nieuwe baan probeert te krijgen of een expert-status wilt opbouwen. Personal branding is namelijk een onderdeel van onze beleveniseconomie, waarin ‘jezelf laten zien’ bijdraagt aan echtheid en transparantie. Het ontwikkelen van je eigen merk is hiervoor een handig hulpmiddel. Met een sterke branding spring je meer in het oog en kom je zelfverzekerder en professioneler over.”

Hoe maakt het een verschil op de jobmarkt, bij het solliciteren?

Van Nueten “Stel je voor dat tien anderen net zo competent en capabel zijn als jij. Dan heb je dat beetje extra nodig waardoor je opvalt. Als je zelfverzekerd kunt uitleggen wat je vaardigheden zijn, wat je goed kan en graag doet, heb je duidelijk een belangrijk voordeel. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die goed zijn in zelfpromotie niet alleen eerder worden gekozen, maar ook eerder een baan krijgen waarin ze zichzelf goed kunnen ontplooien.”

Ontdek: Wat zijn jouw capaciteiten?

En hoe helpt dat om je loopbaan in eigen handen te nemen?

“Het helpt je om je talenten te ontdekken, benoemen en haarscherp te profileren. Op die manier biedt het meer kans op een job die matcht met je persoonlijkheid. In een bedrijf vormt een goede personal branding de basis voor een goed groeigesprek de moderne variant op het klassieke evaluatiegesprek. Je legt zelf de klemtoon op waar je gelukkig van wordt. Hoe specifieker je dat zelf kan omschrijven, hoe beter je leidinggevende daarop kan inspelen. Oftewel: hoe meer je de leiding neemt over je eigen loopbaan, hoe meer werkgeluk je zal ervaren.”

Personal branding is niet nieuw, waarom is het nu (nog) van tel?

“Het belang van professionele zichtbaarheid neemt ook steeds meer toe. Je zal steeds vaker moeten kunnen aantonen wat je te bieden hebt op de arbeidsmarkt en wat jouw specifieke toegevoegde waarde is. Naast eigenaarschap vraagt dat ook wat lef, want we zijn dat niet zo gewend.”

Wat is het verschil tussen tussen personal branding en bluffen over jezelf?

“Personal branding heeft niets te maken met ellebogenwerk of jezelf op de borst kloppen, wel met eerlijk uitkomen voor je passie en drijfveren. Ben je daar authentiek in, dan is er geen sprake van ‘stoefen’.’Veel mensen zien arrogantie als het tegenovergestelde van bescheidenheid. Toch kent het een positieve tegenhanger: je successen vieren.”

Lees ook: Promoot jezelf op een gezonde manier: 4 tips

In welke mate speelt onze opvoedingscultuur ons parten?

“Klanten vertellen me vaak dat ze de stem van hun ouders horen: "Niet opscheppen." Cultureel gezien vinden sommige mensen het ook heel moeilijk om hoog van zichzelf op te geven. Mensen hebben vooral moeite met zelfpromotie omdat ze er een heel naar gevoel van krijgen. En dat gevoel is uiteraard een gevolg van die gedachte dat het “opschepperij” is. De uitdaging is dus om die belemmerende gedachte om te vormen in een helpende en ervan uitgaan dat je via personal branding kan ontdekken wat je ongebruikte potentieel is.“

Kloppen de clichés (nog steeds) dat Belgen van nature meer bescheiden zijn?

“We zijn van nature minder geneigd om hard te roepen dat we ergens goed in zijn. We zijn gewoon veel te bescheiden. We nemen niet zo snel het podium en vinden dat ons goede werk vooral maar gezien moet worden. Hard werken, gewoon doen, braaf zijn, zwijgen: op school werkt dat, zo verdien je punten. Maar op een werkvloer of in ondernemersland gelden andere regels. Daar draait het om jezelf te laten zien. Door je werk goed te doen, maar ook door je talenten, kennis en ervaring te zichtbaar te maken.”

Zet bescheidenheid een rem op je kansen?

“Redelijk wat klanten in coaching geven vaak aan dat ze bescheiden zijn: mooie kwaliteit natuurlijk maar de valkuil is dat ze zichzelf onzichtbaar maken, opportuniteiten missen en als minder intellectueel gezien worden dan ze werkelijk zijn. De uitdaging is dus om over die bescheidenheid heen te stappen: wil je gezien worden, dan moet je toch zèlf je kwaliteiten benoemen en tonen. Super noodzakelijk als ondernemer om gevonden te worden door je klanten, maar ook als je ergens in dienst bent. Bescheidenheid zet inderdaad een rem op je professionele kansen en zorgt ervoor dat je kansen mist.”

Merk je ook dat vrouwen van nature meer bescheiden zijn, en personal branding ook moeilijker vinden?

“In mijn praktijk merk ik dat inderdaad meer vrouwen er last van hebben. Ze durven zich niet te tonen uit angst om niet meer “leuk” gevonden te worden. Om de stempel “hautain” te krijgen. En ja dat klopt; uit onderzoek blijkt dat vrouwen die hun competenties letterlijk benoemen, weliswaar als kundig worden ervaren, maar wel altijd ten koste van hun likeability. Ook niet zo goed voor je imago. Andersom geldt overigens precies hetzelfde. Ben je aardig en relatiegericht, dan kun je onmogelijk competent zijn. Waar het op neer komt is dat je vooral moet leren balanceren. Door het evenwicht te zoeken tussen het uiten van competenties én likeable zijn.”

Ontdek: Waarom vrouwen betere leiders zijn
Anja Van Nueten

Kan je enkele basics rond personal branding opsommen. Basics die helpen om mijn persoonlijk merk te bepalen?

  1. Wees authentiek. “Als je succesvol wil zijn, moet je vanuit je hart - durven - vertellen waarvoor je staat. Jezelf zijn en tonen, is net het vinden van jouw kracht, van wat jou uniek maakt. Je mag best apart zijn om je te kunnen onderscheiden van de grijze massa. Wees niet bang om op te vallen.”
  2. Jezelf profileren start met zelfkennis en zelfonderzoek. “Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wil bereiken, wat je kan doen en wat je graag doet. Waar loop jij helemaal warm voor? Stilstaan bij jouw talenten, groeipotentieel en waarden helpt je om je loopbaan in handen te nemen.”
  3. Feedback van anderen. “Om het met de woorden van Jeff Bezos van Amazon te zeggen: personal branding is wat anderen over je vertellen wanneer je niet in de kamer bent. Vraag dus feedback aan je familie en vrienden: waar waarderen zij je voor, welke complimenten krijg je, waarvoor schakelen ze jouw hulp of advies in.”
  4. Wees concreet. “Help mensen om te begrijpen waar jij voor staat door dit heel concreet te benoemen. Hoe specifieker je iets maakt, hoe meer kans dat je krijgt wat je nodig hebt.”
  5. Oefenen. “Fake it till you make it – Till you become it. Geef het tijd om uit je hoofd naar je hart te gaan. Schrijf het op, oefen voor je spiegel, vraag feedback aan mensen uit je omgeving. Tot het klopt voor jou.”
  6. Word zichtbaar, zowel offline als online. “Een eerste vereiste voor een goede profilering. We vinden het al eng om op te vallen met onze kleding. En opvallen door middel van onze inhoud, wat we te bieden hebben, is ook spannend, dus doen we het niet. Jammer, want zo blijft veel potentie verborgen. Hoe beter jij zichtbaar maakt wat je het liefste doet en beste kan, hoe meer kans dat dit naar je toe komt.”

(William Visterin

29 maart 2021
Anderen bekeken ook