4 manieren waarop perfectionisme je carrière hypothekeert
Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoezeer perfectionisme hun professionele leven bepaalt.
Anja Van Nueten: “De belangrijkste reden om jezelf zichtbaar te maken, is dat een sterk merk bijdraagt aan je succes. Of je nu meer klanten wilt aantrekken, een nieuwe baan probeert te krijgen of een expert-status wilt opbouwen. Personal branding is namelijk een onderdeel van onze beleveniseconomie, waarin ‘jezelf laten zien’ bijdraagt aan echtheid en transparantie. Het ontwikkelen van je eigen merk is hiervoor een handig hulpmiddel. Met een sterke branding spring je meer in het oog en kom je zelfverzekerder en professioneler over.”
Van Nueten “Stel je voor dat tien anderen net zo competent en capabel zijn als jij. Dan heb je dat beetje extra nodig waardoor je opvalt. Als je zelfverzekerd kunt uitleggen wat je vaardigheden zijn, wat je goed kan en graag doet, heb je duidelijk een belangrijk voordeel. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die goed zijn in zelfpromotie niet alleen eerder worden gekozen, maar ook eerder een baan krijgen waarin ze zichzelf goed kunnen ontplooien.”
Ontdek: Wat zijn jouw capaciteiten?
“Het helpt je om je talenten te ontdekken, benoemen en haarscherp te profileren. Op die manier biedt het meer kans op een job die matcht met je persoonlijkheid. In een bedrijf vormt een goede personal branding de basis voor een goed groeigesprek de moderne variant op het klassieke evaluatiegesprek. Je legt zelf de klemtoon op waar je gelukkig van wordt. Hoe specifieker je dat zelf kan omschrijven, hoe beter je leidinggevende daarop kan inspelen. Oftewel: hoe meer je de leiding neemt over je eigen loopbaan, hoe meer werkgeluk je zal ervaren.”
“Het belang van professionele zichtbaarheid neemt ook steeds meer toe. Je zal steeds vaker moeten kunnen aantonen wat je te bieden hebt op de arbeidsmarkt en wat jouw specifieke toegevoegde waarde is. Naast eigenaarschap vraagt dat ook wat lef, want we zijn dat niet zo gewend.”
“Personal branding heeft niets te maken met ellebogenwerk of jezelf op de borst kloppen, wel met eerlijk uitkomen voor je passie en drijfveren. Ben je daar authentiek in, dan is er geen sprake van ‘stoefen’.’Veel mensen zien arrogantie als het tegenovergestelde van bescheidenheid. Toch kent het een positieve tegenhanger: je successen vieren.”
Lees ook: Promoot jezelf op een gezonde manier: 4 tips
“Klanten vertellen me vaak dat ze de stem van hun ouders horen: "Niet opscheppen." Cultureel gezien vinden sommige mensen het ook heel moeilijk om hoog van zichzelf op te geven. Mensen hebben vooral moeite met zelfpromotie omdat ze er een heel naar gevoel van krijgen. En dat gevoel is uiteraard een gevolg van die gedachte dat het “opschepperij” is. De uitdaging is dus om die belemmerende gedachte om te vormen in een helpende en ervan uitgaan dat je via personal branding kan ontdekken wat je ongebruikte potentieel is.“
“We zijn van nature minder geneigd om hard te roepen dat we ergens goed in zijn. We zijn gewoon veel te bescheiden. We nemen niet zo snel het podium en vinden dat ons goede werk vooral maar gezien moet worden. Hard werken, gewoon doen, braaf zijn, zwijgen: op school werkt dat, zo verdien je punten. Maar op een werkvloer of in ondernemersland gelden andere regels. Daar draait het om jezelf te laten zien. Door je werk goed te doen, maar ook door je talenten, kennis en ervaring te zichtbaar te maken.”
“Redelijk wat klanten in coaching geven vaak aan dat ze bescheiden zijn: mooie kwaliteit natuurlijk maar de valkuil is dat ze zichzelf onzichtbaar maken, opportuniteiten missen en als minder intellectueel gezien worden dan ze werkelijk zijn. De uitdaging is dus om over die bescheidenheid heen te stappen: wil je gezien worden, dan moet je toch zèlf je kwaliteiten benoemen en tonen. Super noodzakelijk als ondernemer om gevonden te worden door je klanten, maar ook als je ergens in dienst bent. Bescheidenheid zet inderdaad een rem op je professionele kansen en zorgt ervoor dat je kansen mist.”
“In mijn praktijk merk ik dat inderdaad meer vrouwen er last van hebben. Ze durven zich niet te tonen uit angst om niet meer “leuk” gevonden te worden. Om de stempel “hautain” te krijgen. En ja dat klopt; uit onderzoek blijkt dat vrouwen die hun competenties letterlijk benoemen, weliswaar als kundig worden ervaren, maar wel altijd ten koste van hun likeability. Ook niet zo goed voor je imago. Andersom geldt overigens precies hetzelfde. Ben je aardig en relatiegericht, dan kun je onmogelijk competent zijn. Waar het op neer komt is dat je vooral moet leren balanceren. Door het evenwicht te zoeken tussen het uiten van competenties én likeable zijn.”
Ontdek: Waarom vrouwen betere leiders zijn
(William Visterin
29 maart 2021Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoezeer perfectionisme hun professionele leven bepaalt.
Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
Als jij morgen nog wil meedraaien, heb je er alle belang bij dat jouw meerwaarde, jouw expertise en jouw kwaliteiten duidelijk worden voor het hele bedrijf.
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo. Ziehier 10 tips om beter om te gaan met kritiek!
Werk zoeken én vinden gebeurt tegenwoordig steeds vaker online. Daarom deze praktische e-gids!
Wie goed in zijn vel zit op het werk, is ook gewoon gelukkiger. Bij twijfel is het tijd om je te focussen op je werkgeluk. Deze 5 vragen brengen dan soelaas.
Met deze gids leren we je de kunst aan van een goede motivatiebrief te schrijven...
Na je 50ste de gouden kooi verlaten waar je professioneel in opgesloten zit en opnieuw wat magie in je loopbaan brengen: het kan!
Geeft je job je niet genoeg voldoening of maakt het je ronduit ongelukkig? Een zoektocht naar een nieuwe uitdaging die beter bij je past, dringt zich op...