5 tips tegen rattengedrag op het werk
Iedereen wordt weleens geconfronteerd met achterbaks rattengedrag van collega's op de werkvloer. Maar wat doe je eraan? Vijf simpele tips.
Het is moeilijk om enthousiast en betrokken te blijven bij een job die je niet leuk vindt, dat is begrijpelijk. Het is ook niet nodig om te doen alsof je iets graag doet, als je de situatie echt niet meer kan uitstaan, maar… Blijf wel respectvol. Dat jij ergens in vastloopt, betekent niet dat dit voor jouw collega’s ook het geval is. Zorg dus dat je hen niet frustreert of onderbreekt bij hun werk. Kom bijvoorbeeld geen half uur te laat binnen slenteren met je koptelefoon zo luid dat iedereen kan meeluisteren.
Nog zoiets dat je eigen geluk in de weg staat, is het volledig via je mailbox communiceren. Als je bij een taak of project uitsluitend via mail overlegt, waarbij ‘je wel zal zien of het op tijd afgeraakt of niet’, zit het fout. Dit heeft niet alleen effect op de productiviteit, de resultaten en efficiëntie van je collega’s, maar uiteindelijk ook op die van jou. Bel, ga praten, maar laat het niet enkel en alleen van je mailbox afhangen.
En vergeet niet: de mensen die bij jou op bureau zitten, zijn ook de mensen die in de toekomst je referenties zullen zijn. Een goede nieuwe job vinden, kan dus wel eens van hen afhankelijk zijn. Daarbovenop is het waarschijnlijk niet hun fout dat jij je job niet meer graag doet, dus waarom hen dan last bezorgen?
Na een slopende werkdag vol irritaties en taken die je niet graag doet, kom je waarschijnlijk thuis met weinig zin om nog iets te doen. Je bent moe en na zo’n dag heb je niet meer de fut om nog op zoek te gaan naar een nieuwe job, logisch. Zaken doen die je niet graag doet is vermoeiend, maar niemand gaat het voor jou beginnen doen. Als je verandering wil, zal je het zelf moeten teweegbrengen, of je gaat voor altijd in je huidige situatie vast blijven zitten.
Een tip om dit beter aan te pakken? Zet het zoeken naar je droomjob op vaste momenten in je agenda. Door dit op regelmatige momenten in te plannen, creëer je structuur en zorg je dat het een beetje routine wordt. Als je dan regelmatig je CV en een motivatiebrief kan versturen, werkt dit zelfs aanmoedigend. Weer iets dat je van je to-dolijst kan schrappen!
Je probeert goed te doen door niemand lastig te vallen met je frustraties en bezorgdheden, maar jammer genoeg is dat geen productieve aanpak. Er komt immers altijd een punt waarop alle frustraties er gaan uitkomen. Op dat moment zal je het ongetwijfeld op iemand (of iets) uitwerken, wat de situatie zeker niet ten goede zal komen.
Je wint er ook absoluut niets bij door alles zelf te willen oplossen. Vertel aan goede vrienden of familie waar je mee zit, vraag hen raad of advies. Misschien kunnen zij je wel verder helpen. Nee, je valt hen hiermee niet lastig, vaak hebben ze toch al door dat het niet zo goed met je gaat als je zelf beweert. En maak je geen zorgen, als ze niet meer weten wat zeggen of als ze het toch beu gehoord raken, zullen ze het wel duidelijk maken. Je ziet, je hebt je geluk wel degelijk zelf in handen.
(mr)
3 juni 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Iedereen wordt weleens geconfronteerd met achterbaks rattengedrag van collega's op de werkvloer. Maar wat doe je eraan? Vijf simpele tips.
Nu de arbeidsmarkt krap raakt, neemt ook het belang van getalenteerde medewerkers toe. Als de baas dat van te voren had zien aankomen ...
Succes is vaak de uitkomst van een positieve ingesteldheid. Onderschat nooit de weerslag van je manier van denken op je leven!
Sommige mensen lijken al hun doelen te halen en al hun goede voornemens in te lossen. Wat doen zij anders om meer te bereiken?
Het komt erop aan om je niet door faalangst te laten leiden en je carrière aldus te ondermijnen. Daarom: deze 5 praktische tips.
Enkele dingen die je stiekem doet die je goede gewoontes ondermijnen, waar je helemaal niet bij stilstaat.
Slaap je slecht, voel je je onrustig of angstig en pieker je heel de tijd? Herken de symptomen van een burn-out tijdig. Voorkomen is beter dan genezen.
De ideale oplossing voor ‘shitjobs’ die elke werknemer heeft is een wekelijks ‘shituur’. Tijdens dit uur geldt er maar een regel: ‘ik doe het nu!’.
Wil je je hele leven hetzelfde werk doen? Heel simpel: zet dan deze 8 tips in de praktijk, en je bent zeker dat je baas je nooit nog iets komt vragen!