10 tips om vervelend werk snel af te handelen
Je moet al lang een taak afwerken, maar het blijft maar liggen en toch zit het continu te malen in je hoofd. Heel normaal, maar je kan er ook iets aan doen.
“Nee zeggen tegen je baas is niet altijd even makkelijk. Als je rekening houdt met de persoonlijke leiderschapsstijl van je chef, wordt het al een stuk eenvoudiger. Wie zijn baas goed begrijpt, zal beter weten hoe hij hem of haar kan benaderen”, beweert het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half.
Je kan wel degelijk een manier vinden om 'nee' te zeggen tegen je baas op zo’n manier dat je baas een 'ja' hoort. Zónder hem/haar te schofferen minder overuren en efficiënter werken... dat doe je dankzij deze drie richtvragen!
‘Kan ik dit erbij nemen of niet?’, is een vraag die je je zeker moet stellen wanneer je baas een nieuwe taak op je bureau dropt. Het antwoord kom je alleen te weten door een lijstje te maken van alle taken die je nog moet afwerken en daar een tijdsschema aan te verbinden. Vink ook aan welke taken prioritair zijn.
Heb je in je planning nog tijd over? Prima, dan kun je met een gerust hart ja zeggen tegen je baas. Zit je weekplanning al bomvol? Vraag dan aan je baas om even samen te zitten en je takenlijst te overlopen. Zo leg je de bal in zijn of haar kamp: mag je andere taken even opzijschuiven om die nieuwe opdracht af te werken of niet? Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft aan je baas wat haalbaar is en wat niet.
“Met een gezonde dosis carrièreplanning is niets mis. Je mag je dus zeker afvragen of de opdracht die je baas je in de schoot werpt je carrière zal vooruithelpen en binnen je functieomschrijving past”, geeft rekruteringsbedrijf Robert Half als advies.
Gaat het om een taak die niet in je jobomschrijving staat? Dan zijn er twee mogelijke scenario’s:
“De keuze ligt voor de hand. Neem zeker de taken ter harte waar je warm voor loopt, en weiger beleefd om tot een manusje-van-alles te worden gebombardeerd. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch het proberen waard. Al is enige flexibiliteit op tijd en stond wel raadzaam.”
Soms heb je geen zin in een extra taak. Dan moet je je afvragen waaraan dat ligt. Klinkt de strategie die je baas voorstelt je niet bepaald als muziek in de oren, en heb je zelf heel andere ideeën over de aanpak van dit specifieke dossier? Dan is dat het op te lossen, want misschien beleef je wél plezier aan de taak wanneer je ze op je eigen manier mag afhandelen. Bespreek dit zeker met je baas. Tip: leg het wel tactvol en diplomatisch aan boord. Zo bereik je altijd meer.
“Ons devies? Koop tijd”, aldus rekruteringsbedrijf Robert Half. “Eerst tijd kopen, en dan nee zeggen. Vraag je baas om bedenktijd, en gebruik die tijd om een alternatieve strategie uit te werken. Die stel je vervolgens voor aan je baas, nog voordat je in het nieuwe project hebt toegestemd. “Mag ik eerst even een voorstel doen?” Weinig bazen zullen op deze vraag ‘neen’ antwoorden – tenzij ze wel héél zeker zijn van hun stuk of er tijdsdruk mee gemoeid is. Krijg je een ‘go’, wees dan overtuigend en enthousiast wanneer je jouw aanpak uitlegt. De kans is reëel dat je daarna een tweede ‘go’ krijgt, namelijk om het project op jouw eigen manier uit te werken. Resultaat: iedereen tevreden.”
Conclusie: het is heel belangrijk om je beslissing of bezwaren te motiveren. Anders kan je baas wel eens ‘nee’ tegen jou zeggen.
(mr)
19 augustus 2020Je moet al lang een taak afwerken, maar het blijft maar liggen en toch zit het continu te malen in je hoofd. Heel normaal, maar je kan er ook iets aan doen.
Van thuis uit werken is al lang niet meer nieuw, voor millennials is het zelfs het meest gezochte jobvoordeel. Maar hoe krijg je je baas zover?
Wil je tijdens je evaluatie iets in de wacht slepen? Dan kunnen de volgende onderhandelingstrucs je in het heetst van de strijd misschien wel helpen.
De beste manier om anderen te overtuigen, is proberen op dezelfde golflengte te komen met deze persoon. En daar bestaat een heel eenvoudige techniek voor…
Werkdruk, tijdsdruk ... Allemaal namen voor één en hetzelfde probleem: het gevoel te veel te moeten in te weinig tijd. Waar komt die stress vandaan?
In vacatures sommen bedrijven vaak vage kwaliteiten op waaraan hun sollicitanten moeten voldoen. Maar wat bedoelen die personeelsmanagers nu precies?
“Gebruik de ik-vorm als je spreekt. Het maakt je uitspraken geloofwaardiger en jezelf sympathieker” (Carola Van Dijk, psychologe)
Je hoort het vaak beweren: “ik durf geen ‘nee’ zeggen”. Nochtans zeg je beter gewoon 'ja', zij het niet altijd, natuurlijk. Wanneer wel, wanneer niet?
Van koerier tot general manager? Bij DHL kan het, dankzij de sterke can-do-mentaliteit die bij het logistiek bedrijf leeft.