10 bewijzen dat jij een 'moeilijke' werknemer bent
Zogenaamde 'probleemwerknemers' beseffen vaak niet dat zij eigenlijk het probleem zijn. Achterhaal of jij een moeilijke mens bent op het werk.
Je bestelt een biefstuk ‘saignant’ in een duur restaurant, maar het komt volledig doorbakken op tafel. Wanneer de ober vraagt: "Alles naar wens?" reageer je "Zeker", terwijl je ontgoocheld naar de schoenzool in je bord staart.
De honden van de buurman blaffen de hele nacht en houden je uit je slaap. Je ziet geen andere uitweg dan je frustratie te uiten op Facebook.
En dan is er nog het verhaal van Jef …
Wanneer je geen duidelijke grenzen stelt, loop je het risico dat anderen – vaak onbewust – over je heen lopen. Het ligt in onze natuur om altijd vriendelijk te zijn en ter beschikking te staan van anderen. Maar hoe geef je dan aan dat de maat vol is?
Hoe vind je nu een gulden middenweg tussen de dingen laten gebeuren (passief gedrag) en extreme reacties (agressief gedrag) waardoor je misschien de relatie met anderen beschadigt?
De beste aanpak ligt ergens tussenin: assertieve communicatie. Maar hoe doen we dat nu?
De eerste stap naar assertiviteit is durven “nee” zeggen. Vraagt iemand iets dat je niet wilt doen? “Nee, dit kan ik niet”. Schema al vol? “Sorry, dat gaat niet lukken.”
Je hebt het recht om “nee” te zeggen. Het lijkt misschien een beetje beangstigend, maar uiteindelijk geeft het een bevrijdend gevoel.
Zullen sommige mensen teleurgesteld zijn wanneer je grenzen stelt? Waarschijnlijk wel. Maar vergeet niet dat jij niet verantwoordelijk bent voor hun reactie. Je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je opkomt voor je eigen belangen.
Wanneer je duidelijk wilt maken wat je belangen zijn, ga je best geen uitgebreide excuses verzinnen. Houd je wensen en voorkeuren eenvoudig en direct. Het is niet nodig om je te gaan verantwoorden of je op voorhand te verontschuldigen. Zeg gewoon beleefd waar het op staat.
Je kunt zeggen: "Je denkt ook alleen maar aan jezelf. Je hebt geen idee hoe moeilijk mijn dag op kantoor was. En het eerste wat je doet is zagen over die kapotte lamp in de kelder!"
Je kan echter ook zeggen: "Ik ben vandaag uitgeput. Het was een lastige dag op kantoor. Ik begrijp dat je graag wil dat ik die lamp in de kelder vervang, maar kan het wachten tot morgen?"
Kijk de persoon in kwestie aan bij het maken van een verzoek of bij het melden van een voorkeur. Ga rechtop staan, glimlach en neem een ontspannen houding aan. Spreek traag maar luid en duidelijk om je punt te maken. Blijf kalm, ook als de andere boos, emotioneel of defensief wordt. Geef een constructief antwoord of zeg dat je het gesprek wil afronden.
Succes!
(lb) - Meer info: www.expertacademy.be/nl/assertiviteit
17 augustus 2017Zogenaamde 'probleemwerknemers' beseffen vaak niet dat zij eigenlijk het probleem zijn. Achterhaal of jij een moeilijke mens bent op het werk.
Sommige gedragingen zijn nefast voor het succes van een bedrijf of de eigen carrière. Wat een problematische situatie alleen maar erger?
De nachtmerrie van elke ja-knikker is 'neen' leren zeggen. Hoe kan je dit antwoord best gebruiken zonder je baan te verliezen?
Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en de belangen van een ander uit het oog te verliezen. En dat kan je leren.
Je moet al lang een taak afwerken, maar het blijft maar liggen en toch zit het continu te malen in je hoofd. Heel normaal, maar je kan er ook iets aan doen.
“Gebruik de ik-vorm als je spreekt. Het maakt je uitspraken geloofwaardiger en jezelf sympathieker” (Carola Van Dijk, psychologe)
Je hoort het vaak beweren: “ik durf geen ‘nee’ zeggen”. Nochtans zeg je beter gewoon 'ja', zij het niet altijd, natuurlijk. Wanneer wel, wanneer niet?
Voor een radicale carrièreswitch hoef je niet altijd op zoek naar een andere werkgever. Drie Unilin-medewerkers vertellen...
Elke dag samenwerken met diverse persoonlijkheden kan een uitdaging zijn, zeker als er ook een generatiekloof tussen zit. Toch kunnen we best van elkaar leren.