Een collega bijspringen? Ja, op voorwaarde dat ...
Zoals bekend heeft elke job zijn voor- en nadelen. Ervaar jij inspringen voor een collega als een nadeel. Jammer genoeg kun je het niet altijd weigeren.
Je bent waarschijnlijk al wel eens geconfronteerd geweest met een collega die iets in de stijl van: "Ik heb te weinig tijd, kan jij dit nog voor me doen?" zegt in het voorbijlopen en ondertussen het werk al op je bureau heeft gedumpt voor je kan antwoorden. Collegiaal als je bent, zucht je misschien even, maar uiteindelijk neem je het werk er gewoon bij. Ook al heb je zelf al moeite met je eigen werk af te krijgen op een dag.
Hoe maak je je collega’s of werkgevers nu duidelijk dat je eigenlijk écht geen tijd hebt nu?
Laat weten dat je je collega inderdaad met deze opdracht wil helpen, maar dat je nu eerst aan een project of opdracht bezig bent die prioriteit moet krijgen. Zeg hen dat het voor jou belangrijk is om je volledig te kunnen focussen, zodat je je eigen deadline haalt. Je kan hen desnoods een ander tijdstip voorstellen waarop je hen op je gemak kan voorthelpen.
Vriendelijk zijn wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen. Een vriendelijk mailtje of bericht om je collega erop te wijzen dat je momenteel geen ruimte hebt in je planning, maar op een later tijdstip graag tijd vrij wil maken, zal wel op begrip kunnen rekenen. Ze hebben zichzelf waarschijnlijk ook al wel in deze situatie bevonden.
Nee zeggen tegen je baas is vaak moeilijk. Je voelt dat elke vraag eigenlijk een beetje een opdracht is en dat het dus bij je job hoort. Maar soms heb je gewoon geen tijd en dan loopt de kwaliteit van je prestaties misschien gevaar, wat niet goed is voor jou én ook niet voor je manager(s). Misschien krijg jij nadien de schuld dat een ander aspect van je job niet tijdig werd afgerond of dat er vertraging zit op een taak die in hun ogen belangrijker was … Beter op je strepen staan dus en duidelijkheid vragen!
Je kan bijvoorbeeld laten weten dat je graag deze taak op je wil nemen, maar ondertussen een prioriteitenlijstje maken van je eigen taken. Je kan dit lijstje dan voorleggen aan je manager en vragen of de nieuwe taak die je werd toegewezen, hoger in het lijstje staat dan de andere taken. Want als je hun opdracht aanneemt dan verschuiven de andere to do’s naar een later tijdstip … Je kan hen desnoods een ruwe schatting geven van de werktijd die je hebt ingeschat per taak. Blijf vriendelijk en benadruk dat ze jou kunnen helpen bij de inschatting van de urgentie van de opdracht. Zo weten ze dat jij je werk serieus neemt en dat je goed werk wilt afleveren (en dat je nog véél hebt af te leveren, naast hun extra karweitjes), maar dat je ook niet afwijzend staat tegenover de taak die ze je willen toeschuiven.
Ook klanten durven op ongelukkige momenten om extra aandacht te vragen. De klant is koning, maar je wil weer niet dat je werk eronder begint te lijden. Wijs hen professioneel op het werk waar je momenteel mee bezig bent (voor hen). Maak een overzichtelijk lijstje, zodat ze daar duidelijkheid in hebben. Maak daar dan ook de nota bij dat als je die nieuwe taak daar nog bijneemt, je daar een bepaald bedrag (wees zo concreet mogelijk) voor moet aanrekenen.
Ook zal de extra opdracht de originele planning waarschijnlijk veranderen. Wees hier weer zo concreet mogelijk door een ruwe timing aan te geven. Vraag hen daarna of de nieuwe timing en kost voor hen oké zijn. Nadat ze bevestigd hebben, zal je je zo snel mogelijk op de nieuwe taak storten. Zo win je tijd, duidelijkheid, bewaar je het overzicht én laat je aan je klanten weten dat je geen stappen kan overslaan om hen het beste resultaat te leveren.
Uiteraard zijn er crisismomenten waarop je gewoon alles moet laten vallen en anderen te hulp moet schieten. Schat daarom zelf een beetje de prioriteiten in. Wees begripvol. De persoon die wil dat je iets voor hem of haar opknapt, komt dat niet altijd uit luiheid vragen, maar heeft vaak zelf een te hoge werkdruk. Je weet trouwens maar nooit wanneer je zelf eens hulp nodig hebt.
Blijf vriendelijk en beleefd. Vaak zijn anderen dat niet, maar dat wil niet zeggen dat jij in hetzelfde patroon moet hervallen. Positieve communicatie heeft het meest (langdurige) effect en kan ook voor het meeste begrip zorgen.
(sjv) - Bron : Express.be
12 februari 2022Zoals bekend heeft elke job zijn voor- en nadelen. Ervaar jij inspringen voor een collega als een nadeel. Jammer genoeg kun je het niet altijd weigeren.
Vervelende kwaaltjes hebben we allemaal weleens. Maar wat als je niet weet waar ze door veroorzaakt worden? Let eens op of je onderstaande symptomen terugziet.
Uit onderzoek blijkt dat je gemakkelijk een rotklus door kan schuiven naar een collega als je aan hem of haar eerst een iets kleinere gunst vraagt.
Maar nipt op tijd op het werk komen, oogt niet professioneel. Misschien toch eens overwegen om wat eerder op het werk te verschijnen? We zetten 7 voordelen op een rijtje.
Enkele tips voor mensen die tijdens het werk stiekem willen ontspannen.
Gelukkig zijn is de enige echte maatstaf voor persoonlijk succes. Hoe kan je door kleine veranderingen in je dagelijkse routine heel wat gelukkiger worden?
Je werkgever kan in beperkte mate op jou beroep doen tenzij je tot het leidinggevende personeel behoort. Hij mag van jou niet verwachten dat je overwerkt.
Als de economie sputtert, komen sommige jobs onder druk te staan. Maar er zijn ook jobs die minder gevoelig zijn voor crisissen. Ze doen het dan net goed...
Werkdruk, tijdsdruk ... Allemaal namen voor één en hetzelfde probleem: het gevoel te veel te moeten in te weinig tijd. Waar komt die stress vandaan?