Hoe het evenwicht vinden tussen werk en privé?

“The new night shift”, zo noemde de Amerikaan Stone onlangs werknemers die ’s avonds – eens de kinderen naar bed – opnieuw inloggen om nog enkele uren te “presteren”. Onze job kruipt door kieren en spleten naar binnen en vormt een bedreiging voor ons privéleven.
#

Nochtans begon het allemaal veelbelovend: nieuwe technologische communicatiemiddelen kondigden een tijdperk aan van meer flexibiliteit op de werkvloer, waarin - via plaats- en tijdsonafhankelijk werken - de combinatie tussen gezin en werk zou worden gefaciliteerd.

Onevenwicht werk-privé

De realiteit is minder rooskleurig. Laptop en smartphone zorgen ervoor dat we voortdurend bereikbaar zijn en dat de informatieflow nooit stopt, mede dankzij de ‘globale’ economie die ons 24/24 non-stop connecteert met wel ergens in de wereld. Een workaholic baas of dito collega zet zijn werkritme ‘viraal’ over op andere medewerkers. ‘Always on’ zijn betekent dat men nooit volledig loskoppelt en dus niet recupereert. Geen mens is hier tegen bestand: werknemers worden ziek of raken uitgeblust.

Een onevenwicht tussen job en privé kan echter eveneens in de andere richting spelen. Wanneer je in je privéleven heftige dingen meemaakt (de geboorte van een kind, een relatiebreuk, de zorg voor een hulpbehoevende ouder…) zet dit ook je beroepsleven onder druk, met soms nefaste gevolgen.

Recent onderzoek door Prof. Godderis (K.U.L., 03-2016) wijst op een verhoogd risico op burnout bij veertigers. Dat is immers de leeftijd waarop vele zaken moeten worden gecombineerd: men is op het toppunt van zijn carrière, heeft nog jongere kinderen en vaak al hulpbehoevende ouders. De juiste balans tussen werk en privé is dan wel eens zoek.

Hoe het evenwicht vinden?

Nochtans blijken medewerkers met een goede ‘work/life balance’ gemotiveerder te zijn in hun job, vlotter hun objectieven te behalen en minder vaak afwezig te zijn. Meer nog dan verloning of promotiekansen is dit aspect bepalend voor iemands algemene jobtevredenheid. Wat het dus ook voor werkgevers een interessante topic maakt.

Hoe nu zorgen voor een harmonieus huwelijk tussen werk en privé? Het is vooral zaak zélf manager te blijven van je eigen leven en bewuste keuzes te maken in plaats van je te ‘laten leven’. Durf stil te staan en jezelf de vraag te stellen wat écht belangrijk is. Trek hier je conclusies uit en handel ernaar.

Kan je hierbij wat ondersteuning gebruiken, dan is online Coaching misschien de oplossing voor jou. Deze innovatieve vorm van begeleiding kan je helpen je prioriteiten duidelijk te stellen, zodat je “werkt om te leven” en niet “leeft om te werken”. En zo kan de nieuwe technologie dan toch nog z’n beloftes waarmaken.

Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!

(ml) - Bron: MyCoach

23 maart 2016
Anderen bekeken ook