De gezondste remedie tegen stress
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met stress te kampen heeft. En ja, elk heeft zo zijn manier om ermee om te gaan. Maar wat is nu de gezondste manier?
De voorschriften over onze werkplek zijn te vinden in het ARAB, het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.
Daarin lezen we onder meer dat:
Deze bepalingen gelden zowel voor ambtenaren als voor werknemers uit de private sector. Vroeger bestond er voor ambtenaren de regel ‘hoe hoger in rang, hoe groter je bureau’, maar nu zijn er voor de publieke sector geen specifieke regels meer. In Nederland krijgen ambtenaren wel nog een voorkeursbehandeling: hun werkplek moet minimum 5,85 m² zijn.
Hindert je werkplek je in je productiviteit of creativiteit, dan kan je - al dan niet subtiel - je baas hierover aanspreken. “Is je kantoor echt onwerkbaar: dan kan je naar de interne preventieadviseur, je vakbondsafgevaardigde of het comité voor preventie en bescherming op het werk stappen”, vertelt Ann Tourné van het juridisch kenniscentrum van SD Worx. “Je kan als werknemer ook klacht indienen bij de sociale inspectie. Die onderzoekt klachten van werknemers over het welzijn op het werk, en kan ook sancties opleggen aan werkgevers die de ARAB-regels met de voeten treden.”
Je werkt misschien wel in een kantoor dat ruim genoeg is, en waar je geen last hebt van een snorrende airco. Toch is het niet alleen de grootte van je werkplek die telt. Werknemers die zelf hun bureau hebben kunnen inrichten, voelen zich creatiever en meer begaan met hun job. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Exeter. "Wanneer mensen zich niet goed voelen in een ruimte zullen ze minder snel alles geven”, vertelt psycholoog Craig Knight. “Ze zijn een pak minder creatief en meegaand met hun job dan wanneer ze zich bijzonder goed bij een werkruimte voelen.”
Een plantje naast je computer zetten of een schilderij ophangen, verhoogt de productiviteit al met 17 %. Heb je zelf je werkplek mogen indelen, dan zou dit je algauw 32 % productiever maken…
(mr)
27 september 2011Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig met stress te kampen heeft. En ja, elk heeft zo zijn manier om ermee om te gaan. Maar wat is nu de gezondste manier?
Als werknemers één ding gemeen hebben, is het wel hun hang naar koffie. Bovendien maakt koffie op kantoor echt wel een verschil.
Druk, druk, druk … Een werkdag zit propvol, en dus eten we maar snel iets achter onze computer. Geen goed idee, zegt Jobat. Waarom niet?
Zitten mag dan comfortabeler lijken dan rechtstaan, wie meer dan 10 jaar onafgebroken een zittend beroep uitoefent, verdubbelt de kans op darmkanker.
Lawaai op het werk is vooral schadelijk voor jongere werknemers. Ze worden er dikker van en gaan er meer van roken.
Af en toe een beetje duimendraaien blijkt dan toch niet zo slecht. Daarom: zes tips om het maximum uit dat nietsdoen te halen!
6 op de 10 werknemers weten van elkaar wat ze verdienen. En 6 op de 10 ondernemingen geven hun werknemers duidelijk mee hoeveel ze zullen verdienen.
Wanneer je een aantal keer afgewezen wordt voor de job waarvoor je solliciteerde, kan je de moed verliezen. Sollicitatiemoeheid is een menselijke reactie, maar hoe ga je hiermee om?
Katrijn werkt sinds begin dit jaar als ingenieur bij UZ Leuven, een interessante mix van techniek en zorg.