Drie keer meer vacatures voor chauffeurs dan geïnteresseerden
Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...
De cijfers komen uit de Green Skills Roadmap Flanders, een onderzoek van Trinomics in samenwerking met de Europese Commissie. In het algemeen wordt verwacht dat tegen 2030 ongeveer 26 procent van de banen aanzienlijke gevolgen ondervindt van de groene transitie, waarvoor ofwel verbeterde vaardigheden (16 procent), nieuwe en opkomende vaardigheden (4 procent) of extra banen (6 procent) nodig zijn.
De verwachtingen voor meer groene banen zijn het hoogst in de sectoren circulaire economie, nutsbedrijven en bouw, en in mindere mate in de verwerkende industrie. In deze sectoren is er behoefte aan alle soorten groene jobs en bijna alle banen in de sectoren zullen op de een of andere manier worden beïnvloed.
De groene transitie zal een aanzienlijke impact hebben op de transporttechnologieën, met toenemende elektrificatie van voertuigen en het gebruik van alternatieve brandstoffen. Werk je in de transportsector, dan zul je ook zeker de gevolgen daarvan voelen.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Om deze transitie mogelijk te maken, is de vergrijzing van de Vlaamse bevolking volgens Trinomics best een uitdaging, gelet op het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. 70 procent van de vrachtwagenchauffeurs is bovendien ouder dan 45 jaar.
De dienstensector, die verreweg de meeste banen vertegenwoordigt (ongeveer 80 procent van de Vlaamse werkgelegenheid), wordt verhoudingsgewijs het minst getroffen door de groene transitie. Al zal die ook deze sector aandoen. Denk hierbij aan jobs gelinkt aan groen beleid, zoals planning en ontwikkeling van ’groene’ normen, tot toezicht en inkoop.
“Veel van de diensten op het gebied van financiën, recht, architectuur, wetenschap, technische en ingenieursdiensten zullen belangrijke gevolgen ondervinden van de groene transitie”, klinkt het bij Trinomics. Er zijn ook opkomende beroepen op dit gebied, zoals milieuconsultants en auditors.
Extra: Drie keer meer vacatures voor chauffeurs dan geïnteresseerden
Vergroening is ook een kwestie van lange termijn. Met als overkoepelend doel om de EU in 2050 klimaatneutraal te maken, legt de Green Deal vanuit de Europese Commissie een pakket aan beleidsinitiatieven op. Beleid en doelstellingen voor de groene transitie waarvan vele erg relevant zijn voor Vlaamse sectoren, zoals de industrie, de bouw, het transport en de agrovoedingssector.
Recent keurde het Europees Parlement een voorstel goed dat grote organisaties verplicht om te rapporteren over het respect voor mens en milieu bij hun onderaannemers en leveranciers. Kortom, als het gaat om duurzaamheid dan ligt de tijd van verre beloften en vage prognoses achter ons. Die ruimen nu plaats voor concrete doelstellingen en cijfers, met heel wat veranderende jobs.
Ontdek: Hoe duurzaam is de ingenieur?
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
23 juni 2023Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
Als het gaat om duurzaamheid, dan zit het ook vaak in de kleine gebaren. Zo gebruikt Unilin Group de bekende app Too Good To Go.
Colruyt Group pioniert met 300 innovatieprojecten de toekomst tegemoet en geeft daarmee 30.000 medewerkers meer zin in hun job.
Waar kunnen ingenieurs het verschil maken bij de zogenaamde SDG’s of Sustainable Development Goals?
Voor VDAB betekent duurzaamheid in eerste instantie een duurzame arbeidsmarkt. Maar niet enkel in dat domein.
Bright Plus, en diens overkoepelde groep RGF Staffing, heeft als missie om het meest duurzame HR-bedrijf van de wereld te worden tegen 2030.
Een job bij de bank is een job waarin je het verschil maakt, zo drukken Simon en Jolien van BNP Paribas Fortis ons op het hart.
Overheidsopdrachten verduurzamen: het is dé drijfveer voor Alexander Lemmens van Het Failitair Bedrijf en Sidney Verhulst van het Departement Omgeving.