Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

De voor- en nadelen van small talk

Smalltalk tussen twee collegas
Is je collega getrouwd? Hoeveel kinderen heeft je baas? Ken je het antwoord op deze vragen niet, dan moet je dringend meer socializen met je collega’s. De voordelen zijn veel groter dan de nadelen.

Wat zijn de voordelen?

Werken wordt een stuk leuker als je af en toe wat kunt kletsen. Op weekdagen spendeer je het merendeel van je tijd op het werk, dus dan kan je het maar beter wat aangenaam maken door een goed gesprek te voeren met je collega's. En dat hoeft zeker niet altijd over het werk te gaan.

Het delen van enkele privéverhalen helpt je om een band te smeden, en dat is belangrijk. De mens is nu eenmaal een sociaal wezen, zonder leuke contacten overleef je een werkdag gewoon niet. Zeker niet als je je job zelf al niet zo fantastisch vindt...

Small talk op je werk doorstaan als een pro: 5 tips

Als je iets wil gedaan krijgen van een collega, lukt dat bovendien beter wanneer je goed overeenkomt met die persoon. Zeker als leidinggevende is het belangrijk om je collega’s wat beter te kennen. Als je weet wat ze leuk en wat ze niet leuk vinden, verloopt alles eenvoudigweg vlotter.

Houd er wel rekening mee dat niet iedereen zomaar bereid is om over zijn of haar privéleven te vertellen op het werk. Daarom is het verstandig om eerst uit te zoeken of jouw collega een sociaal type is, of niet. 

Vriendschap met collega's: waar trek je de grens?

Let op dat je niet té close wordt

Te familiair doen, kan ook tegen je werken. Als je te close wordt met collega’s neemt het persoonlijke de overhand op het professionele, en dat is geen goede zaak. Je moet een lijn kunnen trekken tussen beide. Zeker bij de mensen waaraan je leiding geeft. Anders wordt het misschien wel moeilijk om iemand op het matje te roepen of gaan je teamleden ervan uit dat je begripvol bent wanneer ze weer eens te laat zijn.

Sommige collega’s overdrijven in het socializen en weten niet wanneer te stoppen. Probeer echter te voorkomen dat het 'af en toe bijpraten' evolueert naar 'constant gekeuvel'. Er moet tenslotte ook nog gewerkt worden! 

Lees ook: Zijn jouw collega's ook jouw vrienden?
Een carrièrevraag? Check het forum

(sjv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook