Ben jij een medewerker of een werknemer?
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
Werken wordt een stuk leuker als je af en toe wat kunt kletsen. Op weekdagen spendeer je het merendeel van je tijd op het werk, dus dan kan je het maar beter wat aangenaam maken door een goed gesprek te voeren met je collega's. En dat hoeft zeker niet altijd over het werk te gaan.
Het delen van enkele privéverhalen helpt je om een band te smeden, en dat is belangrijk. De mens is nu eenmaal een sociaal wezen, zonder leuke contacten overleef je een werkdag gewoon niet. Zeker niet als je je job zelf al niet zo fantastisch vindt...
Small talk op je werk doorstaan als een pro: 5 tips
Als je iets wil gedaan krijgen van een collega, lukt dat bovendien beter wanneer je goed overeenkomt met die persoon. Zeker als leidinggevende is het belangrijk om je collega’s wat beter te kennen. Als je weet wat ze leuk en wat ze niet leuk vinden, verloopt alles eenvoudigweg vlotter.
Houd er wel rekening mee dat niet iedereen zomaar bereid is om over zijn of haar privéleven te vertellen op het werk. Daarom is het verstandig om eerst uit te zoeken of jouw collega een sociaal type is, of niet.
Vriendschap met collega's: waar trek je de grens?
Te familiair doen, kan ook tegen je werken. Als je te close wordt met collega’s neemt het persoonlijke de overhand op het professionele, en dat is geen goede zaak. Je moet een lijn kunnen trekken tussen beide. Zeker bij de mensen waaraan je leiding geeft. Anders wordt het misschien wel moeilijk om iemand op het matje te roepen of gaan je teamleden ervan uit dat je begripvol bent wanneer ze weer eens te laat zijn.
Sommige collega’s overdrijven in het socializen en weten niet wanneer te stoppen. Probeer echter te voorkomen dat het 'af en toe bijpraten' evolueert naar 'constant gekeuvel'. Er moet tenslotte ook nog gewerkt worden!
Lees ook: Zijn jouw collega's ook jouw vrienden?
(sjv)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
De temperatuur op de werkplek blijkt een veelvoorkomend twistpunt tussen collega’s. Maar hoeveel graden is het best op kantoor?
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Een nieuwe trend maakt opmars op kantoor: coffee badging. Of hoe je niet alleen naar je werk gaat voor je collega’s, maar vooral voor de koffie...
Wanneer alle teamleden aan hetzelfde zeel trekken, kan er heel wat bereikt worden. Toch bestaat er op het werk vaak interne concurrentie. Goed of niet?
Verveel jij je ook weleens tijdens het uitvoeren van je job? We delen 7 tips om met die gevoelens om te gaan!
Mensen die deeltijds werken, krijgen regelmatig te maken met vooroordelen. Maar de échte reden waarom iemand kiest voor deeltijds werk, is vaak de nood aan flexibiliteit.
Van gereedschap voor linkshandigen tot een beleid dat vrouwelijk leiderschap stimuleert: kleine en grote acties kunnen diversiteit en inclusie ondersteunen.
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!