Herken jij je in deze negen innerlijke saboteurs?
Van de perfectionist tot de ontwijker: iedereen heeft weleens af te rekenen met innerlijke saboteurs. Herken jij deze negen?
Veranderingen hoeven niet noodzakelijk slecht te zijn. Integendeel, een frisse wind en een nieuwe kijk zijn soms broodnodig op de werkvloer. Maar dat neemt niet weg dat een grote verandering heel wat spanning met zich mee kan brengen. En iedereen gaat op z’n eigen manier met die spanning om.
Toch zijn er vier grote categorieën van werknemers te onderscheiden. We lijsten ze voor je op!
De probleemoplosser is ervan overtuigd dat problemen zichzelf niet oplossen. Zorgt een verandering op het werk voor frustraties en onzekerheden? Je kan er geld op wedden dat probleemoplossers hun leiderscapaciteiten in de strijd zullen gooien om de gemoederen te bedaren. Ze zijn altijd heel betrokken en weten van aanpakken.
Met volle overgave gaan ze op zoek naar de oorzaak van het probleem, en liefst zo snel mogelijk. Blijven zitten en zich zorgen maken over een bepaalde kwestie, da’s niet aan de probleemoplosser besteed!
Probleem op je werk? Zo los je ‘t creatief op
A shoulder to cry on. Een steunpilaar. Een vertrouwenspersoon. We hebben het natuurlijk over de emotionele ondersteuner. Met hun troostende woorden en zorgende blik zijn ondersteuners het toonbeeld van empathie. Ze zetten hun capaciteiten in om een vangnet te creëren voor bange, verloren, gefrustreerde of gekwetste collega’s.
Belangrijk: emotionele ondersteuners durven zich ook zélf kwetsbaar op te stellen. Daardoor kunnen ze makkelijk de situatie door de ogen van iemand anders bekijken.
Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen
“We maken er het beste van.” Het is de lijfspreuk van iedere optimist. Ze omarmen de situatie en kijken naar de positieve kant ervan. Stilstaan bij het verleden hoort niet in dat plaatje: optimisten focussen op de weg die vóór hen ligt en de manier waarop ze die weg zo begaanbaar mogelijk kunnen maken.
Ze beseffen maar al te goed dat die grote verandering op het werk een onderliggende reden had, en dat deze oplossing nu eenmaal noodzakelijk was. Geen tijd en energie om daarover te zeuren en te klagen!
Ontdek: De kracht van positiviteit op de werkvloer
Logische denkers zien in elke situatie een leerrijke les. Ze zijn er dan ook rotsvast van overtuigd dat die grote verandering op de werkvloer hun pad op is gekomen om er wijzer van te worden. Alles wordt geanalyseerd: niet alleen wat, maar ook – vooral – waarom.
Logische denkers proberen te begrijpen wat de oorzaak is geweest van die ene verandering en beschouwen het als hun levensmissie om zich met die info te wapenen voor de toekomst. Een beredeneerde aanpak biedt orde en rust, waardoor ze die herstructurering of overname sneller een plaats kunnen geven.
Er bestaat natuurlijk geen ‘juiste’ of ‘foute’ manier om met werkgerelateerde veranderingen om te gaan. Of je nu eerder een kat-uit-de-boom-kijker bent of net doelbewust met die werkgerelateerde verandering aan de slag gaat, doe vooral waar je je zelf het beste bij voelt. En wie weet went die nieuwigheid sneller dan verwacht!
Lees ook: Welke kwaliteiten heb je vandaag nodig op de arbeidsmarkt?
(ZINNIG) - Bron: The Muse
29 januari 2024Van de perfectionist tot de ontwijker: iedereen heeft weleens af te rekenen met innerlijke saboteurs. Herken jij deze negen?
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Vriendschappen op het werk zijn een groot vraagstuk voor beginnende werknemers. Hoe ga je om met je collega’s en waar trek je de grens?
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.
Je analytisch denkvermogen speelt een essentiële rol bij het ontrafelen van complexe informatie en het maken van weloverwogen beslissingen. Maar hoe scherp je het aan?
De werkvloer is de plek bij uitstek waar beslissingen een enorme impact hebben. Benieuwd hoe je betere keuzes maakt? 4 tips!
Je overste, manager, hoofd of chef: uiteindelijk willen (of moeten) ze allemaal een betere leider zijn.
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Problemen op het werk kan je niet vermijden. Welke functie je ook uitoefent, in welke sector dan ook. Hoe pak je een moeilijke situatie best aan?