Time-outmanagement: 3 tips
"Neem per uur een time-out van vijf minuten"
Iedereen heeft min of meer last van faalangst. De meesten worden door de adrenaline juist alerter, het helpt hen om hun doel te halen”, vertelt psychologe Marleen Daniëls. Maar bij 10 tot 20 procent van de volwassenen heeft faalangst nefaste gevolgen. “Door hun angst gaan ze systematisch onderpresteren. Zo krijg je vaak heel intelligent en capabele mensen die in een veel lagere functie werken dan je zou verwachten.”
Meestal duikt problematische faalangst op in een overgangsfase: je bent van job veranderd of hebt promotie gekregen en nu moet je je gaan bewijzen. Ook de crisis doet er geen goed aan. Als er jobs op de helling staan wordt de competitie en de nood om te presteren immers groter.
Zeker bij volwassenen is faalangst nog steeds taboe. “Velen denken: don’t ask, don’t tell. Als ik er niet over spreek, bestaat het ook niet. De mensen die wel hulp zoeken, hangen het ook niet aan de grote klok. In principe kunnen zij hun consult door de werkgever laten terugbetalen. Maar geen enkele cliënt doet dat”, zegt Daniëls.
Toch hoef je niet met faalangst te blijven zitten. Eerst en vooral moet je inzien dat iedereen al eens schrik heeft om af te gaan. Ook anderen hebben vaak schrik om te falen. Dat plaatst je zenuwen in perspectief.
26 oktober 2009Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
"Neem per uur een time-out van vijf minuten"
Het komt erop aan om je niet door faalangst te laten leiden en je carrière aldus te ondermijnen. Daarom: deze 5 praktische tips.
Als student mag je dan wel een groentje zijn, je beschikt al over flink wat skills om de arbeidsmarkt met het nodige vertrouwen te betreden. Wij lijsten ze voor je op.
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
Om een miljardair tegen het lijf te lopen, hoef je niet de Atlantische Oceaan over te steken. Dit zijn volgens de meest recente cijfers de 8 rijkste Europeanen.
Kriebelt het bij jou om een andere job te zoeken? Stel jezelf een paar belangrijke vragen vooraleer je zomaar in het wilde weg begint te solliciteren...
Vind jij vergaderen tijdverspilling? Heel wat werknemers vinden dat samen met jou. Toch is het wel degelijk mogelijk om efficiënt te vergaderen.
Hier zijn vijf tips die ervoor zorgen dat je naar een boost in je welzijn en productiviteit kan streven!
Diversiteit op het werk is een meerwaarde. Maar het kan ook uitdagend zijn om om te gaan met cultuurverschillen onder collega’s. Lees je in met deze tips!