Welke kwaliteiten heb je vandaag nodig op de arbeidsmarkt?
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Enkel als je een duidelijk doel hebt in je leven, weet je of jouw job bij je past en wat precies de doelen zijn op het werk. Als je die 'werkdoelen' kan achterhalen, dan kan je deze in overeenstemming brengen met je levensdoel.
Wie zijn doelstellingen op het werk concreet en duidelijk omschreven krijgt, weet dus wat er van hem/haar verwacht wordt binnen een bepaalde tijdspanne. Veel verschillende doelen en taken zorgen er echter voor dat je geen goede planning kan maken.
Ontdek: 5 manieren om succesvolle doelen te stellen én je eraan te houden
Onduidelijke doelstellingen of een overload aan doelen maken dat je geen goede planning kan opstellen en dat je dus inefficiënt bent. Door een gebrek aan planning of een slechte planning kan je onmogelijk je deadlines halen.
Handig: 8 tips om nog beter te plannen
Chaotisch zijn is een ander kenmerk van inefficiëntie. Het typische voorbeeld hiervan is de werknemer die voortdurend spullen kwijtspeelt en ze niet kan terugvinden. Daardoor gaat er veel tijd verloren. Kostbare tijd die eigenlijk aan het werk zou moeten worden besteed.
Wie onduidelijke of vervelende taken steeds uitstelt naar een later moment, gaat niet echt efficiënt te werk. Vaak gebeurt het zo immers dat er helemaal niets in orde wordt gebracht. Perfectionisme en faalangst kunnen een van de redenen zijn waarom iemand niet start met een bepaalde opdracht. Splits een moeilijke opdracht op in kleine taken, zodat je niet in één keer een hoop werk moet verrichten.
Uitstelgedrag is genetisch bepaald: Wat kan jij doen?
Sommige werknemers vinden het ontzettend moeilijk om zich te concentreren op het werk door hun grote hoeveelheid taken en onoverzichtelijke doelstellingen. Daarnaast is een onrustige werkplek nefast voor je concentratievermogen. Zorg voor een rustige werkomgeving, zodat jij je optimaal kan focussen.
Nuttig: Creëer een rustige werkplek in 6 stappen
Was jouw antwoord op de vorige vragen meestal 'ja', dan ben jij wellicht niet de meest efficiënte medewerker op de werkvloer en wordt het dringend tijd om je zaken op orde te stellen!
15 tips: Hoe je professioneler gedragen
(nm)
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Gen Z kijkt met andere ogen naar de wereld, waardoor ze zich op het werk mogelijk ook anders gedragen. Wat moet je weten over de professionele omgang met Gen Z?
Naast heel wat arbeidsvreugde kan je job je soms ook wel eens de nodige stress bezorgen. Maar wat als het jou allemaal te veel wordt?
Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
Wanneer de berg werk te groot is of wanneer de verwachtingen van je baas onrealistisch zijn, is het tijd om actie te ondernemen. Zo pak je het aan.
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Overmatige werkdruk kan stress veroorzaken, maar met de juiste mindset kunnen er ook voordelen zijn. Welke? Dat lees je hier.
Artificiële intelligentie duikt steeds vaker op bij rekrutering... Blijft menselijke input nog wel nodig in het wervingsproces?
Hoe werk je zo efficiënt mogelijk je taken af, zonder in te boeten op kwaliteit? Dat leggen we hier haarfijn aan je uit.