Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

Hoe een sterke bedrijfscultuur meer dan ooit het verschil maakt

Purpose-Unilin-Bernard
“Mensen die dezelfde waarden meedragen en zich thuis voelen in onze cultuur zijn de basis van ons succes.”
In een war for talent hebben organisaties met een sterke bedrijfscultuur een voorsprong. Unilin Group is hier een mooi voorbeeld van. Wij spraken met CEO Bernard Thiers, die de bedrijfswaarden hoog in het vaandel draagt. “Winst maken, is niet de belangrijkste doelstelling van een bedrijf. Zingeving, dat is wat telt.”

“We hechten veel belang aan onze bedrijfscultuur en ook aan het cultiveren van die cultuur”, stelt Bernard Thiers, CEO van Unilin Group, als we hem hiernaar vragen. Het bedrijf uit Wielsbeke is vooral bekend voor zijn vloerbekleding (Quick-Step), plaatmateriaal en isolatie. “Onze sterke cultuur is wat ons zo succesvol maakt.”

Extra: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur

Vier waarden: van passie tot respect

De bedrijfswaarden zijn onlosmakelijk verbonden met die cultuur: passie, ondernemerschap, uitmuntendheid en respect. Deze vier waarden zijn met elkaar verweven. “Er leeft bij ons een sterke drang om vooruit te gaan en altijd de volgende stap te zetten. Wij willen altijd beter doen. We willen onze klanten steeds beter bedienen en onze producten mooier en duurzamer maken”, stelt Thiers. “In die duurzaamheid zit ook onze waarde respect vervat. We hebben respect voor het milieu, maar ook voor onze eigen medewerkers en klanten.”

Die vier waarden zijn, volgens hem, het DNA van Unilin Group. “Tien jaar geleden hebben we ze vastgelegd, maar ze hebben altijd al bestaan. Als je een kleiner bedrijf bent, zijn die waarden impliciet aanwezig. Maar als je groter en internationaler wordt zoals wij, moet je ze explicieter formaliseren. Je gaat ze communiceren binnen de organisatie en erover praten.”

Dat praten gebeurt ook stelselmatig in de praktijk. Als CEO heeft Bernard Thiers een vaste meet & greet met nieuwe medewerkers aan wie hij de waarden toelicht en aftoetst. Maar de waarden zitten ook op andere domeinen ingebed, zoals in de structuur van de organisatie.

“Als je ondernemerschap hoog in het vaandel draagt, moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat mensen de kansen krijgen om initiatief te nemen. Daarom organiseren wij zo weinig mogelijk centraal. Onze filosofie is: breng de verantwoordelijkheid naar beneden. Niet om onze mensen iets op te leggen, maar om ze te empoweren.”

Unilin-CEO: "Iedereen mag hier ondernemer zijn"

Rekrutering: focus op mindset

Welke rol speelt de bedrijfscultuur bij de rekrutering? “Tijdens een sollicitatie spelen in grote lijnen twee zaken mee. Enerzijds de skills: wat je hebt geleerd. En anderzijds de mindset: is er een match met de kandidaat? Wij met hem of haar, en ook omgekeerd. Vooral daarop wordt geïnterviewd”, stelt Thiers.

“Mensen die dezelfde waarden dragen en zich thuis voelen in onze cultuur zijn de basis voor ons succes. Kun je je vinden in onze cultuur, dan zul je bij ons succesvol zijn. Zo’n goede match start overigens met inzicht in jezelf. Ken jezelf en je waarden en als dat overlapt met ons, heb je de sleutel tot succes.”

Volgens Thiers werken mensen bij Unilin Group ook in functie van de zingeving die ze verwachten op persoonlijk vlak, maar ook vanuit hun werkgever. “Winst maken, is niet de eerste doelstelling van een bedrijf. Om succesvol te zijn, moet je als organisatie aandacht besteden aan zingeving, aan de betekenis die je als bedrijf geeft aan wat je doet. Zingeving gaat dus perfect samen met winst maken, maar het is belangrijk dat er ook een ander luik is aan de bedrijfsdoelstellingen, een luik waarin mensen zich kunnen herkennen en vol enthousiasme achter scharen”, klinkt het.

Lees ook: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving

Boek: van vlassers tot wereldspeler

Duurzaamheid is vandaag een belangrijk item voor een bedrijf, maar slechts weinig bedrijven hebben dat al van bij de basis mee. “Sinds onze oprichting in 1960 is circulariteit deel van ons DNA. Materialen hergebruiken ligt zelfs aan de basis van onze ontstaansgeschiedenis. In het begin gingen we met vlaslemen, een afvalproduct uit de vlasindustrie, aan de slag en maakten er nieuwe producten van. Vandaag zien we de uitdagingen rond duurzaamheid als een van de opportuniteiten. Recyclage en het sterk reduceren van onze CO2-emissies staan hierbij voorop. Tegen 2030 willen we die met 42 procent doen dalen.”

Naar aanleiding van zestig jaar Unilin Group en dertig jaar Quick-Step bracht Uitgeverij Lannoo een boek uit: 'Van Vlaamse vlassers tot wereldspeler'. “Alle medewerkers en nieuwkomers krijgen dit aangeboden. Het is één manier om onze cultuur over te brengen. Dit boek moet onze ziel bewaren en tonen van waar we komen”, aldus Thiers.

Als mid-zestiger geeft hij aan dat hij de cultuur netjes wil overdragen. “De cultuur van Unilin moet mij overleven en niet omgekeerd. Bedrijfscultuur mag niet afhangen van één persoon aan de top”, besluit hij. “Zo hoop en denk ik dat Unilin Group over honderd jaar nog altijd bestaat. En dat de waarden dan nog altijd dezelfde zullen zijn.”

CHECK: Duurzaamheid is een verhaal van ons allemaal

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine - Foto: Stefaan Achtergael

28 juni 2022
Anderen bekeken ook