“Op Instagram kun je écht tonen wat je job inhoudt”
In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
“We hechten veel belang aan onze bedrijfscultuur en ook aan het cultiveren van die cultuur”, stelt Bernard Thiers, CEO van Unilin Group, als we hem hiernaar vragen. Het bedrijf uit Wielsbeke is vooral bekend voor zijn vloerbekleding (Quick-Step), plaatmateriaal en isolatie. “Onze sterke cultuur is wat ons zo succesvol maakt.”
Extra: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur
De bedrijfswaarden zijn onlosmakelijk verbonden met die cultuur: passie, ondernemerschap, uitmuntendheid en respect. Deze vier waarden zijn met elkaar verweven. “Er leeft bij ons een sterke drang om vooruit te gaan en altijd de volgende stap te zetten. Wij willen altijd beter doen. We willen onze klanten steeds beter bedienen en onze producten mooier en duurzamer maken”, stelt Thiers. “In die duurzaamheid zit ook onze waarde respect vervat. We hebben respect voor het milieu, maar ook voor onze eigen medewerkers en klanten.”
Die vier waarden zijn, volgens hem, het DNA van Unilin Group. “Tien jaar geleden hebben we ze vastgelegd, maar ze hebben altijd al bestaan. Als je een kleiner bedrijf bent, zijn die waarden impliciet aanwezig. Maar als je groter en internationaler wordt zoals wij, moet je ze explicieter formaliseren. Je gaat ze communiceren binnen de organisatie en erover praten.”
Dat praten gebeurt ook stelselmatig in de praktijk. Als CEO heeft Bernard Thiers een vaste meet & greet met nieuwe medewerkers aan wie hij de waarden toelicht en aftoetst. Maar de waarden zitten ook op andere domeinen ingebed, zoals in de structuur van de organisatie.
“Als je ondernemerschap hoog in het vaandel draagt, moet je er natuurlijk ook voor zorgen dat mensen de kansen krijgen om initiatief te nemen. Daarom organiseren wij zo weinig mogelijk centraal. Onze filosofie is: breng de verantwoordelijkheid naar beneden. Niet om onze mensen iets op te leggen, maar om ze te empoweren.”
Unilin-CEO: "Iedereen mag hier ondernemer zijn"
Welke rol speelt de bedrijfscultuur bij de rekrutering? “Tijdens een sollicitatie spelen in grote lijnen twee zaken mee. Enerzijds de skills: wat je hebt geleerd. En anderzijds de mindset: is er een match met de kandidaat? Wij met hem of haar, en ook omgekeerd. Vooral daarop wordt geïnterviewd”, stelt Thiers.
“Mensen die dezelfde waarden dragen en zich thuis voelen in onze cultuur zijn de basis voor ons succes. Kun je je vinden in onze cultuur, dan zul je bij ons succesvol zijn. Zo’n goede match start overigens met inzicht in jezelf. Ken jezelf en je waarden en als dat overlapt met ons, heb je de sleutel tot succes.”
Volgens Thiers werken mensen bij Unilin Group ook in functie van de zingeving die ze verwachten op persoonlijk vlak, maar ook vanuit hun werkgever. “Winst maken, is niet de eerste doelstelling van een bedrijf. Om succesvol te zijn, moet je als organisatie aandacht besteden aan zingeving, aan de betekenis die je als bedrijf geeft aan wat je doet. Zingeving gaat dus perfect samen met winst maken, maar het is belangrijk dat er ook een ander luik is aan de bedrijfsdoelstellingen, een luik waarin mensen zich kunnen herkennen en vol enthousiasme achter scharen”, klinkt het.
Lees ook: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
Duurzaamheid is vandaag een belangrijk item voor een bedrijf, maar slechts weinig bedrijven hebben dat al van bij de basis mee. “Sinds onze oprichting in 1960 is circulariteit deel van ons DNA. Materialen hergebruiken ligt zelfs aan de basis van onze ontstaansgeschiedenis. In het begin gingen we met vlaslemen, een afvalproduct uit de vlasindustrie, aan de slag en maakten er nieuwe producten van. Vandaag zien we de uitdagingen rond duurzaamheid als een van de opportuniteiten. Recyclage en het sterk reduceren van onze CO2-emissies staan hierbij voorop. Tegen 2030 willen we die met 42 procent doen dalen.”
Naar aanleiding van zestig jaar Unilin Group en dertig jaar Quick-Step bracht Uitgeverij Lannoo een boek uit: 'Van Vlaamse vlassers tot wereldspeler'. “Alle medewerkers en nieuwkomers krijgen dit aangeboden. Het is één manier om onze cultuur over te brengen. Dit boek moet onze ziel bewaren en tonen van waar we komen”, aldus Thiers.
Als mid-zestiger geeft hij aan dat hij de cultuur netjes wil overdragen. “De cultuur van Unilin moet mij overleven en niet omgekeerd. Bedrijfscultuur mag niet afhangen van één persoon aan de top”, besluit hij. “Zo hoop en denk ik dat Unilin Group over honderd jaar nog altijd bestaat. En dat de waarden dan nog altijd dezelfde zullen zijn.”
CHECK: Duurzaamheid is een verhaal van ons allemaal
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine - Foto: Stefaan Achtergael
28 juni 2022In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
Op de groei van Unilin Group staat even geen rem. Maar niets is onmogelijk wanneer je medewerkers zichzelf trots Unimpossibles noemen!
Zowel Jenny Mae Vansteenlandt als Lasse Six kozen bewust voor een job bij Unilin Group om het verschil te kunnen maken op vlak van duurzaamheid.
Een bedrijf dat in woelige tijden voluit gaat voor groei? Welkom bij IVC, een divisie van de Unilin Group. 10 werknemers vertellen...
Jaarlijks trekken heel wat medewerkers terug naar hun vorige baas, al dan niet door de grote poort. Maar is het ook een goed idee?
Justine Matton nam het initiatief om een 'meet and greet' op te zetten voor alle young graduates bij Unilin Group. Een groot succes, zo blijkt.
Bij dezelfde werkgever carrière maken, biedt heel wat voordelen. Dat leren we alvast uit de carrièreverhalen van Christophe Naeyaert en Bert Vandenkendelaere.
Sarah Van Marcke is een van de initiatiefnemers van een e-learningtoepassing rond mentaal welzijn. "Ook moeilijke thema’s moeten bespreekbaar zijn.”
Turbulent. Dat is het minste wat je kan zeggen van het voorbije jaar bij Unilin. Een gesprek met CEO Bernard Thiers.