10 tips om jezelf nog beter te organiseren
Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.
Geef je idee een gepaste, aantrekkelijke conceptnaam. Je overtuigt anderen nu eenmaal gemakkelijker van een concept dat ook lekker bekt. ‘Spuitbus met peper en andere kruiden voor gebruik in de keuken’ is geen goede naam.
Creatief zijn: hoe begin je eraan?
Maak een projectfiche voor elk topidee. Vul de naam in en een definitie van het concept. Som de voor- en nadelen op en wat je kan doen om de nadelen te omzeilen. Beschrijf ook de impact van je idee op techniek, organisatie en markt. Welke partijen zijn nodig om het idee te realiseren?
Heb je in groep gebrainstormd? Verdeel de topideeën dan onder de groep en laat elk groepje een projectfiche invullen. Nadien krijgt elke groep 2 minuten om hun idee te presenteren aan de anderen.
Leg ook meteen een datum voor de volgende vergadering vast. Zet je concept om in concrete acties en stel iemand aan als verantwoordelijke.
Lees ook: 7 geheimen voor je volgende presentatie
Na de vorige stappen echt overtuigd van je idee? Maak dan zeker een analyse van je huidige situatie. Dat doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:
Je kan deze analyse uiteraard ook vóór de brainstorm doen. Zo weet je in welke richting je ideeën zou moeten genereren.
Een goed idee? Hoe vertel je het aan je baas?
Je gaat er écht voor. Je wil je idee gaan invoeren. Behandel elk creatief idee dan als een project. Stel een projectplan op. Besteed aandacht aan de volgende 7 elementen:
1. Giet je project in gedetailleerde doelstellingen. Zorg ervoor dat je doelstellingen achteraf meetbaar zijn.
2. Stel een projectteam samen.
3. Maak een gedetailleerd werkplan. Schat voor elke taak in hoeveel tijd ze zal vergen. Werk ten slotte een tijdslijn uit.
4. Maak een gedetailleerd overzicht van de nodige middelen. Hoeveel kost het? Welke infrastructuur heb je nodig? Is er nood aan externe ondersteuning?
5. Bekijk de financiering. Kan je subsidies krijgen en van wie? Komt het geld van binnen het bedrijf of van elders?
6. Wie moet er bij betrokken worden? Werk je samen met kennisinstellingen of met andere bedrijven? Met klanten?
7. Stel performantie-indicatoren op. Wanneer is het project een succes?
CHECK: 5 manieren om succesvolle doelen te stellen én je eraan te houden
Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.
Ben jij weleens jaloers op echte creatievelingen? Goed nieuws! Jij kunt ook creatief leren denken.
Wanneer de berg werk te groot is of wanneer de verwachtingen van je baas onrealistisch zijn, is het tijd om actie te ondernemen. Zo pak je het aan.
Doelen. We kunnen ze vergelijken met de goede voornemens die we elk jaar stellen. Eerst zijn we enthousiast, maar dat gevoel verdwijnt wanneer de werkdruk toeneemt.
Applicaties maken je (werk)leven een stuk makkelijker. We lijsten enkele beproefde apps en tools op.
Hoe werk je zo efficiënt mogelijk je taken af, zonder in te boeten op kwaliteit? Dat leggen we hier haarfijn aan je uit.
De coronasleur is niet goed voor je brein. Psycholoog en TEDx-spreker Thijs Launspach geeft tips om je brein te onderhouden...
Heb je soms het gevoel dat jij de enige bent die slechts 24 uren in een dag heeft? Dringend tijd om je workflow te optimaliseren!
Creatief zijn. Velen zien het als een opgave. Nochtans is creativiteit geen mysterieuze gave. Iedereen heeft het in zich. Jobat vertelt je hoe het moet!