Werkplek
Vorige

1 van 663

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Hoe eco is GreenPan?

‘Wij staan mijlenver voor op de concurrentie’

Greenspan
  • Oprichtingsjaar: 2007
  • Activiteit: ontwikkelt milieuvriendelijke potten en pannen
  • Omzet: ongeveer 80 miljoen euro
  • Personeelsleden: 15 in België, 60 wereldwijd

Denken aan het milieu moet een evidentie zijn. “Mensen gaan niet zomaar hun auto laten staan en de fiets nemen omdat dat beter is voor het milieu. Ze zijn niet zomaar bereid om hun leven helemaal om te gooien, terwijl het net nodig is. Als fabrikanten hen een groen alternatief kunnen aanbieden, dat van hoge kwaliteit is en hetzelfde kost als het traditionele product dan zullen ze er echter wél voor gaan.” Dat is het uitgangspunt van Wim De Veirman, oprichter en zaakvoerder van GreenPan, een Gents bedrijf dat milieuvriendelijke potten en pannen ontwikkelt.
GreenPan
‘Wij staan mijlenver voor op de concurrentie’

Greenspan
  • Oprichtingsjaar: 2007
  • Activiteit: ontwikkelt milieuvriendelijke potten en pannen
  • Omzet: ongeveer 80 miljoen euro
  • Personeelsleden: 15 in België, 60 wereldwijd

‘Verborgen vervuilers’

Veel dagelijke gebruiksvoorwerpen zijn immers verborgen vervuilers, zo ook de anti-aanbakpan die sinds de jaren zestig furore maakt in keukens over de hele wereld. Een revolutionair product, maar helaas een met een eerder ongezond en vervuilend kantje.

“Traditionele antikleeflagen bevatten chemicaliën die niet tegen hoge temperaturen kunnen. Eens boven de 260°C komen er zelfs schadelijke toxische gassen vrij. Over een ander bestanddeel (PFOA, red.) ontstond in 2004 dan weer heel wat heisa - zeker in de VS - omdat het volgens de EPA, het Environmental Protection Agency, mogelijk kankerverwekkend is. Bovendien wordt bij de productie van traditionele anti-aanbakpannen PFOA uitgestoten en vervuilt het zo het milieu.”

‘Een groene pan’

In samenwerking met Thermolon, een Koreaan bedrijf, ging De Veirman op zoek naar een coating die niet alleen gezond maar ook milieuvriendelijk is. In 2007 ontstond daar het GreenPan-assortiment uit. Het gamma werd eerst gelanceerd in de Verenigde Staten. Geholpen door de discussie over PTFE, werd het een instant succces. Niet lang daarna ging ook Europa voor de bijl.

“Potten en pannen was een weinig sexy sector, waar precies alles al was uitgevonden. Niet dus. Niet alleen zorgen we ervoor dat we die twee chemicaliën niet gebruiken in onze productie, maar door onze technologie stoten we bij het aanbrengen van die coating ook nog eens 60 procent minder CO2 uit, dat komt grosso modo op een halve kilogram CO2 per pan. Elk jaar worden er wereldwijd 500 à 600 miljoen pannen gemaakt. Reken het verschil dus maar uit. Daarenboven werken we zoveel mogelijk met gerecycleerd materiaal. De meeste ruwe materialen die tijdens de productie gebruikt worden, hergebruiken we. Voor ons is groen werken gewoon de standaard.”

‘Een productie-eenheid beginnen in België? Waarom niet?’

Die keuze voor groen levert ook op, niet in het minst omdat GreenPan zijn pannen verkoopt aan een vergelijkbare prijs als de minder milieuvriendelijke van de concurrenten. “Al vanaf het eerste jaar hebben we goed gescoord en gaat het in stijgende lijn. Momenteel zitten we aan een omzet van ongeveer 80 miljoen euro. We hebben een kantoor in België met een vijftiental mensen, maar zitten met kantoren Hong Kong, Praag en Sjangai. En het is onze ambitie nog sterk te groeien, daar hoort uiteraard ook extra personeel bij.”

Zelfs een productie-eenheid in België behoort tot de mogelijkheden. “Wij overwegen inderdaad om ook in West-Europa te beginnen produceren, omdat we daar toch bepaalde voordelen in zien. Momenteel zit onze productie voornamelijk in China en Korea.”

‘Van crisis geen sprake’

De ambitie van het jonge bedrijfje is groot. “Momenteel zijn we in zo’n 72 landen aanwezig. In elk van die landen willen we nog dieper doordringen en dichter bij de consument komen. Er zijn altijd early adaptors, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat we een brede laag van de bevolking voor ons kunnen winnen.” Van crisis is bij GreenPan geen sprake.

“Omdat we als eerste met dit product op de proppen gekomen zijn, kunnen we ons absoluut wereldleider noemen. We staan mijlenver voor op onze concurrenten. Maar we blijven ook investeren in innovatie. Bedrijven die dat niet doen, zullen volgens mij het onderspit delven. Binnenkort zal het vanzelfsprekend zijn dat dagelijkse gebruiksvoorwerpen groener zullen zijn. Stel je bijvoorbeeld een auto voor die geen CO2 uitstoot, even performant is en hetzelfde kost als de doorsnee wagen. Het is toch een no-brainer dat de consument massaal die auto zal kiezen? Ondernemingen die op zulke innovaties inzetten, worden zonder twijfel de bedrijven van de toekomst.”

(katrien.stragier@jobat.be) 

12 augustus 2019
Anderen bekeken ook