Hoe eco is Enveloppen De Vroede?
Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
“De eerste jaren verliep het niet vlot. Aanvankelijk focusten we ons op het aanbieden van duurzame designproducten. Ik zocht toen echt brood in ecodesign, maar al vrij snel begonnen we ook advies te geven. En daar zijn we uiteindelijk in verder gegaan”, vertelt de Gheldere. Een succesvolle bijsturing, zo blijkt.
“De laatste drie jaar zien we dat de vraag naar advies over ecologie sterk stijgt. In feite zijn wij een klimaatskliniek. Eerst stellen we de diagnose over waar er de meeste CO2-emissie en energieverlies is binnen een bedrijf. Daarna bekijken we hoe we dat kunnen aanpakken en welke winsten daaraan verbonden zijn.”
Want winst is voor een bedrijf nu eenmaal van levensbelang. “Als je een verandering of investering voorstelt, moet die zoveel mogelijk verschillende voordelen met zich meebrengen. Je moet daar niet naïef in zijn: financiële winst is voor bedrijven voorwaarde nummer één. Op zich is dat een goede zaak. Uit idealisme of verantwoordelijkheid zullen we niet snel genoeg verandering zien. En eerlijk gezegd gaan beiden perfect samen. Het is een én-én verhaal. Verminderen van afval en emissies leveren financiële winst op, en zijn goed management.”
Dezelfde producten of diensten aanleveren met radicaal minder energie en grondstoffen, daar is het Futureproofed om te doen. “Bedrijven die daar nu niet in meegaan en de keuze voor duurzaamheid uitstellen tot na de crisis gaan op termijn een competitief nadeel oplopen. Ze zetten bijvoorbeeld een gebouw waar ze in de winter veel moeten verwarmen en in de zomer de airco moeten aansteken. De essentie is: met minder materialen en energie meer mensen tewerkstellen om betere producten en diensten aan te bieden. Dat is wat we met Futureproofed proberen te bewerkstelligen. Bedrijven die nu financieel succesvol zijn, hebben vaak hun energieprestatie verbeterd en gooien het geld niet meer weg door ramen en deuren in de vorm van warmte en afval. Dat geld stoppen ze in mensen en innovatie.”
Zo heeft Futureproofed samen met Deloitte vorig jaar alle energiestromen in het Europees Parlement in kaart gebracht. Met 10.000 medewerkers op 1 miljoen vierkante meter een immense klus. “De doelstelling was om tegen 2020 de CO2-emissie met 30 procent te verminderen. Wij stelden vast dat die 30 procent op korte termijn gehaald kan worden met maatregelen die stuk voor stuk geld opbrengen. Daardoor zou jaarlijks een bedrag kunnen vrijkomen van tussen de 10 en de 20 miljoen euro”, vertelt de Gheldere. Ook Futureproofed zelf probeert zo groen mogelijk te werken.
“We gebruiken groene stroom, drie van de vier werknemers komen met een plooifiets naar het werk en we gebruiken zoveel mogelijk het openbaar vervoer. Ook omdat we zelf willen weten wat bijvoorbeeld de obstakels zijn om met de trein naar het werk te gaan en er toch voor kiezen om elke dag aan te schuiven in de file. Zo kunnen we ook de beste aanbevelingen doen. Onze kantoorruimte zelf is nog niet oké, moeten we eerlijk toegeven. De verhuringsfirma vindt het niet de moeite om de ramen goed te isoleren omdat zij zelf de energiefactuur niet betalen. Maar dat gaan we zeker nog in orde brengen.”
Ondanks de crisis blijven de opdrachten vlot binnenstromen. Sterker nog, het ingenieursbureau is in volle groei. Vorig jaar draaide het een omzet van 160.000 euro. De doelstelling voor dit jaar is 300.000, zowat het dubbele. “Er zitten voor het einde van de maand nog een aantal mogelijke opdrachten in de pijplijn. Als we die binnenhalen, dan komen we zeker aan dat vooropgestelde cijfer. Op termijn hopen we dan ook uit te breiden en nieuwe mensen aan te werven. Maar dat is ten vroegste voor 2010, eerst gaan we afwachten wat dit jaar geeft.”
(katrien.stragier@jobat.be)
12 augustus 2019Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
Denken aan het milieu moet een evidentie zijn.
Ga je om frietjes in de frituur of in het bedrijfsrestaurant, dan is de kans groot dat die van bij Remo-Frit komen. Het bedrijf levert aardappelproducten in België, Nederland en Frankrijk. De schillen verkochten ze jarenlang door als veevoeder.
Hoewel het sommigen onder ons misschien zal verbazen, is Electrabel, Groep GDF SUEZ, in ons land de grootste leverancier en producent van groene stroom. Maar hoe groen is deze energieleverancier?
Met deze tips lok je je ambitieuze kantje uit z’n schuilplaats en ontdek je waar je écht voor wil gaan!
Je werk en privé combineren? Fatima doet het naadloos bij KBC.
Op het werk kun je je soms ergeren. Even ventileren kan de druk dan verlichten, maar pas op: te veel klagen is nefast voor je carrière!
Voor wie nu al bezig is met z’n vakantieplanning op te maken, hebben we goed nieuws: ook dit jaar kan je werkgever jou extra bijkomende vakantiedagen geven.
Telefoonangst verdeelt generaties op de werkvloer. Waar komt die angst nu net vandaan? Tijd om wat dieper te graven naar oorzaken en tips!