Groene werkgever krijgt de voorkeur
Het staat goed om je te profileren als eco, ook voor werkgevers. Dat blijkt uit een enquête die Jobat afnam bij meer dan 6.000 Vlamingen.
Om de schade voor het milieu te beperken, gebruikt De Vroede vooral oplosmiddelvrije UV-inkten, recycleert het de grondstoffen zoveel mogelijk en heeft het bedrijf zelfs een lijn enveloppen van gerecycleerd papier gelanceerd die goedkoper zijn dan enveloppen van nieuw papier. Maar de grootste groene innovatie bevindt zich op het dak van het bedrijf. Daar liggen sinds een tweetal jaar 1.200 zonnepanelen en moeten er dit jaar nog eens 9.000 bijkomen.
“Wij voorzien volledig in onze eigen energie. Voordien betaalden we per maand makkelijk 10.000 euro voor onze stroom. Nu bijna niets meer”, vertelt zaakvoerder Dirk De Vroede. “In de week gebruiken we onze stroom zelf, maar ook in het weekend blijft de teller draaien. Die stroom verkopen we door aan het plaatselijke elektriciteitsnet.”
Die verkoop levert jaarlijks ongeveer 7 procent op van de 1,5 miljoen euro die De Vroede ophoestte voor de aanschaf en installatie van 1.200 zonnepanelen. Na twintig jaar zou daarmee amper de helft van de investering zijn terugbetaald. Door de groenestroomcertificaten krijgt de enveloppendrukkerij per opgewekt kilowattuur evenwel een vergoeding van de overheid.
Voor zonnepanelen geplaatst in 2009 hebben die certificaten een waarde van 450 euro per 1.000 kilowattuur gedurende 20 jaar. “Zonder steun van de overheid zou het niet haalbaar zijn”, geeft Dirk De Vroede toe. “Met die overheidssteun zullen we de investering op 10 jaar terugverdiend hebben. Daarna wordt het financieel pas echt interessant.”
Toch blijkt de groene stroom nu al van onschatbare waarde voor het bedrijf. Veel andere KMO’s hebben het lastig om bovenop de terugvallende inkomsten door de crisis ook nog eens hoge energiefacturen te betalen. Die facturen heeft De Vroede niet. “Door onze groene initiatieven hebben we extra middelen, waardoor we sterker staan in de crisis. Het biedt onze zeker een concurrentieel voordeel. Dat zorgt ervoor dat wij de laatste maanden nog niemand hebben moeten ontslaag”, aldus De Vroede. “Nadat de bijkomende zonnepanelen in gebruik zijn, bekijken we zelfs of we extra aanwervingen zullen doen.”
Voor andere kmo’s blijkt het moeilijk om dit groene succesverhaal te imiteren. “Veel bedrijven willen wel investeren, maar weten niet hoe ze het gefinancierd krijgen. Je mag de impact van het afgelopen jaar niet onderschatten. Er is een bedrijf in het Antwerpse dat windmolens maakt. Een paar jaar terug had dat nog een vol orderboek. Nu hoor ik dat ze de helft van hun mensen laten stempelen omdat hun klanten de financiering niet rondkrijgen.”
Dirk De Vroede ondervond zelf aan den lijve dat banken niet staan te springen om geld te verstrekken voor groene projecten. “Ze staan er weigerachtig tegenover, al zullen ze dat niet snel publiekelijk toegeven. Toch is het mogelijk, ook als kmo, om zo’n project rond te krijgen. Maar je moet er interesse voor hebben, het durven en het uiteindelijk ook doen. Ik ben twaalf jaar geleden begonnen als éénmanszaakje met een omzet van nul en een startkapitaal van 5.000 euro. Momenteel hebben we een kmo met een omzet van 32 miljoen euro met binnenkort 10.000 zonnepanelen.”
Ondanks de nieuwe lading zonnepanelen die dit jaar nog in produktie moeten komen, wil De Vroede niet van een volledige heroriëntering spreken. “Laat het ons een hobby noemen naast de enveloppen, die onze hoofdbusiness blijven. Onze tweede inkomstenstroom wordt de zon. Had je drie jaar geleden luidop gezegd dat het mogelijk was je eigen energiebedrijf te beginnen, dan had iedereen je uitgelachen. Maar vandaag komt die droom een stuk dichterbij. We zijn momenteel al een bedrijf dat geen CO2-uitstoot heeft. We denken trouwens dat de overheid dat in de toekomst meer en meer gaat motiveren. Nog een argument om groen te gaan (lacht).”
(katrien.stragier@jobat.be)
12 augustus 2019Het staat goed om je te profileren als eco, ook voor werkgevers. Dat blijkt uit een enquête die Jobat afnam bij meer dan 6.000 Vlamingen.
Denken aan het milieu moet een evidentie zijn.
Met de aandacht voor de milieuproblematiek rezen de laatste jaren veel kleine bedrijfjes uit die grond die zich richten op groene consultancy.
Ga je om frietjes in de frituur of in het bedrijfsrestaurant, dan is de kans groot dat die van bij Remo-Frit komen. Het bedrijf levert aardappelproducten in België, Nederland en Frankrijk. De schillen verkochten ze jarenlang door als veevoeder.
Hoewel het sommigen onder ons misschien zal verbazen, is Electrabel, Groep GDF SUEZ, in ons land de grootste leverancier en producent van groene stroom. Maar hoe groen is deze energieleverancier?
Waarom worden sommige medewerkers ambassadeurs van hun organisatie en andere niet? De Lijn nam dit onderwerp onder de loep.
Sinds 1 januari 2023 heb je als vader of meeouder na de geboorte van je kind recht op 20 werkdagen geboorteverlof.
Sophie en Philippe kozen voor ABB omwille van het innovatieve karakter en de variatie: “Elke dag is anders.”
Stress op het werk gaat al te vaak hand in hand met rampzalige eetgewoonten met nog meer vermoeidheid, en waarschijnlijk ook overgewicht, tot gevolg.