Opleidingen
Vorige

1 van 247

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

Hoe duw je iedereen in het data-bad?

databad
Data zijn de nieuwe olie, zo wordt weleens gezegd. Naarmate de wereld verder digitaliseert, wordt inzicht in data belangrijker. Ook op jouw werk. Maar wat betekent dat vandaag concreet? Dat elke starter zomaar een opleiding data-analyse krijgt.

Het was een veelzeggend voorbeeld uit de financiële wereld. Salesforce.com, een opkomend softwarebedrijf gespecialiseerd in data-analyse, duwde onlangs de traditionele olieproducent ExxonMobil uit de Amerikaanse Dow Jones-beursindex. Of hoe ook daar data de nieuwe olie zijn.

Bij laminaatproducent Unilin bestaat het besef over de mogelijkheden van data al langer. Ze werken er erg hard aan om binnen de organisatie een datacultuur te creëren en in stand te houden. Ze nemen de volgende stappen, die ook een leidraad kunnen zijn voor andere organisaties die hun data-niveau willen opvijzelen.

1. Zorg voor verbindingsofficiers

Data vielen vaak onder het IT-departement, maar horen eigenlijk thuis bij zowel IT als bij de rest van het bedrijf. “Zelf zie ik mijn job als twee derde technisch en een derde business”, vertelt Stijn Lioen, analytics architect bij de IT-organisatie van Unilin. Zijn taak beperkt zich niet tot het niveau van de infrastructuur, maar gaat breder. “Mijn taak is om meer waarde uit data te halen”, stelt hij.

Zijn collega Peter Claeys is als data & analytics BU Lead bij de flooring-divisie van Unilin een mooi voorbeeld van de verbindende rol voor data in een organisatie. “Ik heb een relatief nieuwe functie, sinds een jaar of twee”, zegt Peter Claeys. Hij omschrijft zijn functie als twee derde business en een derde technisch.

“Alle afdelingen – ook die waar ik zelf werk – verzamelen aan de lopende band data. De uitdaging is om uit al die gegevens waardevolle inzichten te puren en die te gebruiken bij de besluitvorming”, vertelt hij. “Vanuit mijn afdeling werk ik in tandem met de collega’s van analytics zoals Stijn. We streven naar een meer datagedreven organisatie, maar willen dat niet laten verlopen vanuit één centraal punt.”

2. Breng data-inzichten bij de mensen

Sinds enkele jaren hanteert Unilin een zogenaamde selfservice als het gaat om de analyse van data. “Vroeger maakten wij vanuit de IT-afdeling rapporten op vraag van de collega’s uit de business”, vertelt Stijn Lioen. “Maar intussen kunnen heel wat mensen uit de departementen hun eigen rapporten maken. Ze vroegen er ook naar om zelf hun tool, in ons geval Power BI van Microsoft, te gebruiken om rapporten te maken die voor hun business en departement van tel zijn.”

Volgens Stijn Lioen maken zowat tweehonderd Unilin-medewerkers gebruik van deze mogelijkheid. “Het toegankelijk maken van deze tool heeft zeker bijgedragen tot het kweken van een datacultuur”, stelt hij. Wat ook helpt om data te omarmen, is de cultuur van ondernemerschap die Unilin kenmerkt. “Hierdoor zien collega’s vaak snel de waarde van data-analyse in. De meeste beseffen snel dat data-analyse hen kan helpen bij het uittekenen en ondernemen van nieuwe ideeën”, weet Lioen.

Stijn Lioen en Peter Claeys van Unilin

3. Opleiding data-analyse voor iedereen

De meest opvallende zet is dat elke (jonge) starter binnen de Unilin-groep meteen een opleiding data-analyse krijgt. “Ons idee was eigenlijk dat data ook interessant zijn voor andere profielen dan onze typische data-analisten. Dat was de filosofie achter deze opleiding”, stelt Peter Claeys.

“We geven bij deze training om te beginnen onze visie op data-analyse in de organisatie en geven training over de BI-tool. Maar het gaat veel verder dan dat. Ook hoe je data bijvoorbeeld kunt visualiseren of hoe je probleemloos met data-analisten kunt praten. Daarna bekijken we breder hoe en wanneer je data kunt gebruiken. Nadien wordt een opdracht gedefinieerd die ze in hun eigen departement kunnen toepassen. Het is dus meteen gekoppeld aan de praktijk.”

Een brede data-opleiding voor elke starter is best opmerkelijk en nog vrij nieuw in het bedrijfsleven. “Je zet collega’s meteen aan het denken doordat ze gaan inzien wat data voor hen kunnen betekenen”, beaamt Stijn Lioen. “Intussen is de eerste groep van young graduates getraind in deze brede opleiding. Zij hebben dus wat van het data-DNA meegekregen. Er zijn plannen om dit standaard te integreren in het starterspakket van nieuwe mensen. We willen een gemeenschappelijke data-taal spreken binnen onze organisatie en daar draagt zo’n opleiding zeker toe bij.”

4. Gebruik de diverse mogelijkheden

Ten slotte zijn er diverse gradaties in het gebruik van data en data-analyse binnen een organisatie. “Rapporten zijn daar natuurlijk maar één toepassing van”, erkent Peter Claeys. “Door de bewustwording die we creëren, zetten we tegelijk een groeipad uit. Zo kijken we ook naar toekomstige mogelijkheden rond data-analyse en tonen we wat daar mogelijk is”, vertelt hij.

Collega Stijn Lioen vult aan: “Bijvoorbeeld in onze operations-afdelingen begonnen we met meer doorgedreven projecten rond artificial intelligence en big data. Daar zijn ook al datawetenschappers aan de slag.” Data hebben dus veel gezichten en dankzij een datacultuur kun je heel wat nieuwe mogelijkheden benutten.

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

11 maart 2021
Anderen bekeken ook