Binnenkort iedereen z'n persoonlijke robot-assistent?
Volgens Julie Shah is de kans groot dat mens en robot in de toekomst zij aan zij zullen werken.
De economische crisis heeft vele veranderingen op de werkvloer teweeggebracht, ook voor administratieve assistenten, zo blijkt. De meest voorkomende wijzigingen zijn een zwaardere werklast (31%) en meer stress (31%). Toch beweert bijna een derde (31%) dat de economische crisis geen invloed heeft gehad op hun werkomstandigheden.
De taken en vereiste competenties van administratieve professionals veranderen continu en ook de economische crisis heeft hierop een invloed gehad. Meer dan drie vierde (78%) van de administratieve assistenten is van mening dat hun dagdagelijkse taken veranderd zijn sinds de economische crisis.
Bijna de helft (49%) van de administratieve professionals zegt er steeds meer projecten en verantwoordelijkheden bij te krijgen, terwijl nog eens 38% stelt dat de projecten sneller moeten opgevolgd worden. Meer dan een vierde (27%) is daarnaast ook van mening dat ze zich steeds flexibeler dienen op te stellen en bijkomende departementen moeten ondersteunen.
Hoewel de werklast en stressniveaus voor velen hoger zijn geworden, is de mate van jobtevredenheid doorgaans groot. Op een schaal van 1 tot 10 (1 zijnde helemaal niet tevreden, 10 zeer tevreden, nvdr.) scoren de ondervraagde administratieve assistenten gemiddeld 7,2 op 10.
Meer dan de helft (55%) van de ondervraagde administratieve assistenten is nu even tevreden in zijn/haar job als sinds het uitbreken van de economische crisis. Ongeveer een derde (32%) daarentegen is momenteel minder tevreden dan voor de crisis.
Bijna zeven op tien (69%) van de administratieve medewerkers hebben nu meer professionele bezorgdheden dan voor de economische crisis. De balans tussen werk- en privé is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Meer dan de helft (58%) van de administratieve assistenten stelt namelijk dat dit de grootste professionele bezorgdheid is. Werkzekerheid blijft in economisch onzekere tijden voor bijna de helft (46%) een prioriteit, het verloningspakket sluit met 40% de top drie af.
Bijna de helft (46%) van de ondervraagde administratieve professionals roept de goede balans tussen werk- en privé op als de voornaamste reden waarom zij een administratieve job uitoefenen. Bovendien beschouwen bijna vier op tien (38%) administratieve assistenten hun job als een carrièrerichting die ze lang wensen aan te houden.
De crisis heeft voor een significant aantal administratieve assistenten tenslotte ook een invloed gehad op het verloningspakket. Terwijl 53% van de ondervraagde administratieve assistenten niets van hun verloningspakket hebben moeten inleveren, beweert toch bijna de helft (47%) dit wel te hebben moeten doen.
Bij zij die een deel van hun verloningspakket hebben moeten inleveren, staat de bonus (16%) op de eerste plaats. Naast de geldelijke vergoedingen bezuinigen bedrijven blijkbaar ook op non-materiële voordelen, zoals extra vrije tijd en vakantiedagen (14%) en trainingsprogramma’s (11%).
(kv) – Bron: OfficeTeam / Hill+Knowlton Strategies
Deze studie is ontwikkeld door OfficeTeam, een divisie van Robert Half gespecialiseerd in de tewerkstelling van tijdelijke administratieve en secretariaatsprofielen, en uitgevoerd door een onafhankelijk marktonderzoeksbureau in februari 2013. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 300 Management Assistants, Personal Assistants, Executive Assistants en Secretaressen/Secretarissen van bedrijven uit verschillende sectoren over heel België.
18 april 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Volgens Julie Shah is de kans groot dat mens en robot in de toekomst zij aan zij zullen werken.
Steeds meer mensen huren via het internet een virtuele assistent in, omdat men geen voltijdse secretaresse (meer) kan betalen. Dat kan vanaf 9 euro per uur.
De verwachtingen van de secretaressedag worden jaarlijks een stuk naar beneden bijgesteld. 75% van de secretaresses verwacht zelfs geen cadeau van de baas.
Het klikt niet altijd tussen bazen en secretaresses. Gewoon omdat ze té verschillend zijn...
Zeker van je job ben je nooit. Dat ontdekte Magdalene, die 34 jaar lang voor hetzelfde bedrijf werkte en uiteindelijk ontslagen werd omwille van een gehaktbal.
Welke taken heeft een secretaresse? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor secretaresses en management assistents.
We vroegen Greet Lauvrijs (53) uit Aarschot hoeveel zij verdient ...
Bonussen zijn aantrekkelijk, motiverend en bovendien erg welkom voor de meeste werknemers. Maar wist je ook dat bonussen zo zwaar belast worden dat er niet veel meer overblijft?
Daar is de lente, daar is de zon. En een verse lading boeken! Boeken doen het altijd. Naar goede gewoonte zetten we enkele aanraders op een rijtje.