6 cruciale tips voor betere meetings
Je wilt niet weten hoeveel miljoenen euro’s er jaarlijks - alleen al in ons land - verspild worden aan inefficiënte en nutteloze vergaderingen.
In je werkomgeving is communiceren van cruciaal belang. De dingen duidelijk verwoorden, weten hoe je iets tegen iemand moet zeggen of de aandacht van iemand vasthouden, kan je gelukkig leren. Zij het in een gewoon face-to-face gesprek of bij een presentatie, met volgende tips kan je je spraakvaardigheden aanzienlijk verscherpen:
Het volume van je stem blijkt volgens onderzoek meer impact te hebben op de respons van je toehoorders dan wat je zegt. In een overleg met drie medewerkers praat je best zachter dan tijdens een presentatie voor tien collega’s.
Meer is niet beter. Ratel niet over de bijzaken die je luisteraar niet moet en wil horen. Een duidelijke boodschap is gestructureerd en bevat voldoende pauzes. Traag genoeg spreken helpt ook om de boodschap efficiënt over te brengen.
Kijk je gesprekspartner aan. Zo merk je of je boodschap aankomt. Oogcontact vergroot eveneens het vertrouwen waardoor tweerichtingsverkeer vlotter op gang komt in het gesprek.
Een indruk is snel gemaakt. Welgeteld binnen de zeven seconden. Nog voordat je begint te speechen kan je de aandacht trekken door zelfvertrouwen uit te stralen. Let op je lichaamshouding. Iemand met hangende schouders krijgt geen oprechte aandacht.
Bij een standaardpresentatie horen tegenwoordig PowerPointslides. Vergeet niet dat deze slechts een hulpmiddel zijn. Wordt je toelichting er niet door versterkt? Laat ze dan links liggen. Een persoonlijk gesprek blijft ten slotte de sterkste communicatiemethode.
Besef dat bijhorende gebaren je betoog kunnen versterken. Professionele sprekers benadrukken hun woorden met passende gebaren. Zo verhogen ze de verstaanbaarheid van hun boodschap.
Probeer je in te beelden hoe de anderen jou zien en horen. Dit kan door je luisteraar bewust te observeren. Zijn reacties zijn een rechtstreekse feedback op jouw presentatie. Haal nog meer redenaarstalent uit de kast als je merkt dat hun aandacht verslapt.
VIDEO: 3 valkuilen bij een presentatie en hoe ze te vermijden
(ab)
11 februari 2020Je wilt niet weten hoeveel miljoenen euro’s er jaarlijks - alleen al in ons land - verspild worden aan inefficiënte en nutteloze vergaderingen.
Hoe belangrijk zijn presentaties om aan de top te komen? Die vraag legde Sylvie Verleye voor aan dertig Belgische topvrouwen. Het resultaat kan je lezen in haar boek Stilte, ik Spreek!, dat in november wordt voorgesteld op de Boekenbeurs.
Pogingen om knopen door te hakken resulteren meestal in nieuwe discussies. Maar in feite hoeft een vergadering helemaal niet chaotisch te zijn.
Tijdens vergaderingen heeft oogcontact een belangrijke functie. Wie is uitgesproken, zal de ander langer aankijken en daarbij knikken, de wenkbrauwen optrekken en het hoofd schuin houden.
Wil je efficiënt online vergaderen? Dan hou je best rekening met een aantal spelregels, zo voorkom je dat je je blauw ergert aan vermijdbare ergernissen.
Onderbreken tijdens een online meeting kan een uitdaging zijn. Enkele tips om op een beleefde en niet opdringerige manier de aandacht te trekken...
Vergadertijd hoeft zeker geen verspilde tijd te zijn. Integendeel, maar wel op voorwaarde dat...
Sylvie Verleye vroeg aan dertig Belgische topvrouwen hoe belangrijk presentaties zijn om aan de top te komen. Het antwoord kan je lezen in haar boek Stilte, ik Spreek!, waaruit we volgende 5 essentiële tips hebben gehaald.
Het HR-team van Politiezone Antwerpen werd verkozen tot HR Ambassadeur 2023. Een eretitel die de organisatie een jaar lang mag dragen.