Jonge mensen zijn opgegroeid met technologie, en ze verwachten die mogelijkheden ook op hun werk. Toch benut retail de kansen die technologie biedt nog niet volledig, oordeelt Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies.
De futurist ziet automatisering als drijfveer om zowel de klantervaring te verbeteren, als om het werk zelf aangenamer maken. En zo ook om (jonge) werknemers te kunnen blijven boeien. “Er moet een nieuw evenwicht worden gevonden, met minder aandacht voor repetitieve taken en meer digitale vaardigheden”, oppert Geuken, naar aanleiding van het RetailDetail HR & People Congress. Daarnaast is het, zo stelt hij, cruciaal om een werkomgeving te creëren die flexibiliteit, transparantie en mogelijkheden voor persoonlijke groei biedt.
Extra: 7 ultieme carrièretips voor jonge twintigers
Zijn er dan merken die als voorbeeld kunnen dienen? Geuken haalt het (klassieke) voorbeeld aan van Apple, dat zichzelf zo heeft georganiseerd, waardoor een baan bij Apple Stores aantrekkelijk blijkt voor jongere generaties. “Het merk heeft op zich al een aantrekkingskracht, maar ze bieden ook een werkcultuur die aansluit bij de waarden en verwachtingen van jongeren van vandaag”, vindt hij.
Lees ook: Gen Z gaat voor jobinhoud, sfeer en… een flinke pree
Jongere generaties willen, volgens hem, ook werken aan dingen die ze leuk vinden en zoeken mogelijkheden voor groei. “Bedrijven als IKEA doen al veel op dit gebied door speelsheid echt in te bouwen en vriendschappen op het werk te stimuleren.”
Jongeren hechten namelijk ook waarde aan een zinvolle en leuke werkomgeving. Retailers moeten, volgens hem, deze kansen bieden om jong talent te behouden.
Is een job in de retailsector iets voor jou? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!
(William Visterin)
31 mei 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen een 43-jarige winkelverantwoordelijke naar haar jobinhoud en hoeveel zij in de supermarkt maandelijks verdient...
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Jobinhoud staat voor Gen Z bovenaan, gevolgd door het loon en de sfeer op het werk...
Het draait zeker niet alleen om winkelverkoop in de retailsector! Al gaan de meeste jobs daar wel naartoe.
Gen Z’ers zijn ambitieus, zelfbewust, creatief en… veeleisend. Wat verwachten ze van hun werkgever en is het ook allemaal wel haalbaar?
De hele dag door zijn we digitaal verbonden met alles en nog wat. Van telefoon, tot laptop, tot smart-apparaten. Dat kan technostress opleveren.
Farma is de aantrekkelijkste sector om voor te werken. Luchtvaart moet terrein prijsgeven. De sector van banken en verzekeringen zet zijn opmars verder.
De term jobhoppen - vaak switchen van job - heeft een negatieve bijklank. “Maar voor jonge starters wegen de nadelen ervan niet op tegen de voordelen.”
Onze werkritmes en -ruimtes zijn over de jaren heen flink door elkaar geschud. Welke werktrends komen er in 2024 nog op ons af?