Opleidingen
Vorige

1 van 242

Volgende
Volgend artikel:

De deur van het Loopbaanhuis staat altijd open

Hoe bouwjobs evolueren? Verkopers krijgen opleiding in duurzaamheid

“Wil je een carrière als salesprofessional, check dan hoe duurzaam je werkgever is.” (Juan Fernandez Y Mendez, global sales director project bij Unilin)
“Wij geven ons salesteam opleidingen over onze duurzaamheidsvisie.” (Tino Mulle, chief sustainability officer (links) bij Unilin, naast collega Juan Fernandez Y Mendez)
Werken in de bouw is ook steeds meer een aspect van duurzaamheid. Of hoe zelfs verkopers van bouwmaterialen en vloerbedekking als laminaat opleiding krijgen rond duurzaamheid. “Het is vandaag vaak de eerste vraag van onze klanten.”

Unilin, met hoofdzetel in Wielsbeke, is vooral bekend van de laminaatvloeren van het merk Quick-Step. Herbruikbaarheid van producten en grondstoffen stond eigenlijk al vroeg centraal. Het bedrijf is namelijk al circulair sinds de jaren zestig, toen het begrip hergebruik nog niet uitgevonden was. Spaanplaten werden oorspronkelijk geperst uit het niet-bruikbare deel van de vlasplant. Sindsdien is er veel veranderd bij de producent van vloeren, platen en isolatiematerialen.

Eerste vraag

‘Duurzaam?’ blijkt nu vaak de eerste vraag van de klant voordat die een voorstel ook maar wil bekijken. “Het is de minimumnorm voor een leverancier”, stelt chief sustainability officer bij Unilin Tino Mulle. “Voor een Ikea of een Hilton is duurzaamheid een preselectiecriterium”, pikt global sales director project Juan Fernandez Y Mendez in. “Je moet dat ook aantonen met facts & figures, niet met verhaaltjes”, vertelt hij.

Certificering is vandaag het bewijs dat je beantwoordt aan de norm. “Over emissiewaarden van de vloeren die je aanbiedt en natuurlijk CO2-uitstoot, water- en energieverbruik tijdens de productie. Hou er rekening mee dat klanten niet méér betalen omdat je duurzaam bent – het spreekt gewoon vanzelf. Een bedrijf dat niet bezig is met duurzaamheid maakt eigenlijk geen kans meer.”

Impact op job

Opvallend is dat de opmars rond duurzaamheid ook insijpelt in diverse jobs, ook die van verkoper. “Wij geven ons salesteam opleidingen over onze duurzaamheidsvisie”, zegt Tino Mulle. “Zo leer je eerst ons verhaal te vertellen voordat je moet antwoorden op vragen van de klant. Het duurzaamheidsverhaal gaat zo van reactief naar proactief”, aldus Mulle. “We betrekken ook onze leveranciers en de gedragscodes die we hen opleggen in het verhaal. Bepaalde gedragscodes zoals de VN-codes voor kinderarbeid en slavernij zijn minder precair en behoeven geen eigen inspecties omdat onze grondstoffen een Europese herkomst hebben. Op houtimport voeren we dan wel strenge audits uit. En we weten waar de risico’s zitten.”

Juan Fernandez Y Mendez besluit dat ‘business as usual’ vandaag niet meer werkt. Zeker niet bij de grote vaste klanten. “Wil je dus een carrière als salesprofessional, check dan hoe duurzaam je werkgever is en of hij voorbereid is op toekomstige normeringen”, stelt hij. “Het is een must have, niet langer een nice to have. Anders besta je binnenkort niet meer. Prijs is niet meer het belangrijkste, waarde wel.”

(wdh) 

23 maart 2018
Anderen bekeken ook