Help, pas afgestudeerd! Wat nu?
Arvesta introduceert jongeren stapsgewijs via het Young Graduate Program. Michelle Gerrits (24) startte in oktober met dat nieuwe traject.
Als mensen je pagina bezoeken, werpen ze meteen een blik op je foto. “LinkedIn is een professioneel medium. De foto hoort professioneel en neutraal te zijn. Uiteraard mag je daarop glimlachen, maar dat hangt ook een beetje af van de sector waarin je werkt”, zegt Victoria Tregub. Daarnaast is een banner bovenaan een gunstige toevoeging aan je profiel. Er is ruimte om iets over jezelf te tonen dat een connectie kan hebben met je expertise.
“Dit jaar vieren we tweehonderd jaar BNP Paribas Fortis. Het is een feestjaar voor ons. Twee jaar geleden had ik voor onze CEO voorgesteld om een collage te maken van foto’s waar hij in contact staat met collega's, bedrijven bezoekt of voor een publiek spreekt. Zo werd hij neergezet in een aantal verschillende functies. Je ziet hem als één geheel en tegelijk heel divers.”
Extra: 10 social media do's en don'ts tijdens het solliciteren
Je LinkedIn-samenvatting moet mensen prikkelen. Het is een mooie mix tussen je competenties, ervaringen en persoonlijkheid. Gebruik je creatieve pen en creëer een interessante eerste indruk. “Ik raad aan om te beginnen met een catchy openingszin. Dat kan een quote zijn uit je favoriete boek of iets dat te maken heeft met de sector waarin je werkt.”
Laat zien wie je echt bent als persoon. De buitenwereld is ook geïnteresseerd in je niet-professionele leven. “Durf jezelf in de verf te zetten. Hoe authentieker, hoe beter”, vindt Victoria Tregub. Verwerk ook andere zaken in het kennismakingstekstje, zoals je talen en studies.
“Vooral jonge mensen die net afgestudeerd zijn, denken dat ze niet veel te bieden hebben. Maar iedereen die een LinkedIn-profiel opstart, heeft ervaring. Alle projecten waar je tijdens je studies aan gewerkt hebt, kun je daarin verwerken, zoals vrijwilligerswerk, stages of je thesis.”
Gebruik LinkedIn als netwerk en leg doelgericht contact met mensen. “Als je in dezelfde sector werkt of bepaalde gezamenlijke interesses hebt, kan dat nuttig zijn.” De allerlaatste stap is essentieel: de opvolging.
“Zodra je geconnecteerd bent met mensen, moet je die relaties onderhouden. Op LinkedIn voeg ik bijna al mijn collega’s toe. Netwerken is superbelangrijk, ook al is het digitaal. Ik voel dat mensen daarvoor openstaan. Als ik iets nodig heb van connecties die ik al tien jaar niet meer gezien heb, stuur ik hen een berichtje en antwoorden ze meteen.”
7 tips om meer uit je netwerk te halen, online én in het echt
Op LinkedIn is er veel mogelijk. Inspireer jezelf door de bedrijfspagina van je firma uit te pluizen. Zoek naar nieuwtjes binnen je bedrijf: aan welke projecten werken ze, zijn er bepaalde successen? Zet de positieve bladzijdes van je job in de belangstelling, zoals een bezocht evenement, een afgewerkt project of een geschreven artikel.
BNP Paribas Fortis heeft een ambassadeursprogramma opgestart dat werknemers aanmoedigt om berichten van het bedrijf te delen. “Sommige collega’s weten niet goed hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken en welke content ze daarop moeten plaatsen. Als wij hen een voorzet geven, kunnen ze sneller op de deel- of likeknop klikken. We merken veel positieve reacties op LinkedIn versus andere kanalen.”
“Mensen beweren geen tijd te hebben voor het platform. Ik geef de ultieme tip mee om, net zoals je je lunch plant, elke dag 15 minuten in te plannen voor LinkedIn. Zo creëer je een routine. Vroeger zat ik veel meer op Facebook te scrollen. Nu is dat spontaan geëvolueerd naar LinkedIn. Ik vind de content veel interessanter en relevanter”, zegt Victoria Tregub.
“Je functie of titel hoeft niet per se je exacte titel te zijn. Door de jaren heen heb ik ondervonden dat het begrip ruimer benaderd wordt. Bovendien kun je een hashtag voor de ‘keywords’ plaatsen."
"We hebben onze eigen hashtag #PositiveBanking. Zo vinden bezoekers sneller je profiel en kun je beter connecteren. Ook de featured items zijn leuk. Als je een boek of artikel geschreven hebt, kun je dat toevoegen. Dat is een extra tool om jezelf en je expertise in de kijker te zetten.”
Het is belangrijk dat je profiel blijft evolueren. Laat het niet stilvallen en wees actief. “Je bouwt een digitale reputatie op. Een cv is statisch terwijl LinkedIn leeft en blijft leven, enerzijds doordat je een netwerk onderhoudt en in dialoog gaat met je netwerk, anderzijds door de content die je deelt.”
Ontdek: In 4 stappen naar een perfect CV
Hoe zorg je ervoor dat jouw profiel er niet uitziet zoals alle andere? Victoria Tregub: “Ik heb een banner laten opmaken door een grafisch designer omdat ik iets professioneels wou, dat iets uitstraalde en uniek was. De ‘keywords’ heb ik zorgvuldig uitgekozen over mijn hoofdberoep, bijberoep en persoonlijke/professionele interesses. Als laatste heb ik in de featured section mijn expertise en competenties aan de hand van video’s voorgesteld.”
Online solliciteren: tips & tricks
(Chloë Van Orden) - Bron: Go for happy Magazine
4 januari 2023Arvesta introduceert jongeren stapsgewijs via het Young Graduate Program. Michelle Gerrits (24) startte in oktober met dat nieuwe traject.
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord. Deze keer staat de eerste feedback en evaluatie centraal.
In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
Wat als je Mark Peeters of Emma Janssens heet? Met een veelvoorkomende naam is het lastiger om er online uit te springen...
Solliciteren op een vacature is business as usual. Maar een persoonlijke aanbeveling laat uiteraard een diepere indruk na. Daarom leer je best netwerken.
Onze smartphone is onze metgezel. We staan ermee op. En gaan ermee slapen. Het toestel is erg nuttig … maar gijzelt ons ook.
Krista Kempeneers weet als hoofd reward services van BNP Paribas Fortis alles over verloning. Ze verduidelijkt wat het salarispakket allemaal omvat.
Er beweegt wat op het hoofdkantoor van menig bedrijf. Voortaan word je er als medewerker niet fulltime verwacht. “Veel afspraken liggen bij de teams.”
Met een beetje organisatie krijg je veel meer werk gedaan. 5 tips van Kluwer-‘timetrainer’ Catherine Schoesetters om je tijd slim te beheren.