Snellezen kan je carrière vooruithelpen
Stilaan beseffen mensen die voor hun beroep of studie heel wat informatie moeten verwerken de vele voordelen van snellezen. En deze zijn?
Er bestaan ontelbaar veel apps en sites en methodes om een taal te leren. De een al wat effectiever dan de andere. Ze schommelen vaak in niveau, maar ook individuele behoeftes spelen mee. De ene persoon zal methode X verkiezen, de andere zal eerder positief reageren op methode Y.
Toch gelooft Ed Cooke, expert op het vlak van alle dingen die gerelateerd zijn aan het geheugen en drager van de titel Grand Master of Memory, dat uit al die methodes een rode draad kan gedistilleerd worden. Hij is ervan overtuigd dat alle aspecten voor de ultieme leertool al bestaan, maar nu verspreid zijn over verschillende apps, workshops, cursussen en andere leermethodes. Het is een kwestie van de juiste puzzelstukjes vinden en ineen passen.
Zelf merkte hij al enkele overeenkomsten op, die een schatkist aan potentieel zijn. Zo komen de klassiekers ‘herhaling’ en ‘regelmatig testen’ steeds terug. Hoewel test niet onmiddellijk een groot verschil maken, zorgen ze er wel voor dat de ‘leerlingen’ een week later woorden herinnerden of ze zich sneller voor de geest konden halen. Op langere termijn hebben de testen dus wel degelijk een positief effect.
Maar hij merkte ook verschillen in techniek op, bijvoorbeeld bij associatietechnieken. Het ene geheugenlaboratorium specialiseerde bijvoorbeeld in ruimtelijke geheugentechnieken en lieten hun proefpersonen woorden associëren met locaties. Een ander labo gebruikte visuele woordassociaties om hun testpersonen de woorden te laten bijleren. Nog een ander labo liet hun testpubliek woorden vertalen of de vertaling raden, zodat ze beter moesten nadenken en hun gedachten focussen. Weer andere labo’s werkten met videomateriaal. Allemaal succesvol op hun manier, maar te uiteenlopend. Cooke wil al deze elementen distilleren tot één succesvolle leermethode.
Een idee dat hij wil onderbouwen door een heuse geheugenuitdaging op poten te zetten. Hij lanceerde een wedstrijd om de ideale leermethode te ontwikkelen. Uitdaging: zo veel mogelijk vrijwilligers op een uur tijd 80 vreemde woorden bijbrengen, die ze dan na een week nog perfect herinneren. Zijn doel is hiermee ook dat de deelnemers hun methodes blijven optimaliseren om zo steeds betere resultaten te halen. Moesten de kandidaten niet geven om het nobele en wetenschappelijke doel, dan is er nog de prijzenpot van 10.000 dollar om hen gemotiveerd te houden.
De wedstrijd zou nog 10 jaar lopen en elk jaar wordt er een winnaar uitgekozen. De jaarlijkse winnaar zou dan de basis leggen voor alle volgende pogingen, zodat de methode steeds gesofisticeerder wordt en verbetert.
Cooke’s ultieme doel is om het cognitief leerproces tot 3 (en zelfs 4) keer te versnellen. Een mooi initiatief, want wie wil er nu niet sneller kunnen leren en nieuwe materie onder de knie krijgen?
(sjv) – Bron : Express Business
11 april 2016Stilaan beseffen mensen die voor hun beroep of studie heel wat informatie moeten verwerken de vele voordelen van snellezen. En deze zijn?
Deze levensvaardigheden zijn zeker de moeite waard om aan te leren. Een tijds- en energie-investering die zal blijven lonen...
Na twintig jaar met alleen een middelbaar diploma op zak kreeg Carine Vantongerloo in woonzorgcentrum Zusterhof de smaak van studeren opnieuw te pakken.
Experts in opleiding en ontwikkeling beschouwen gamification als een van dé trends in leren. CTG ontwikkelde een eigen versie van het bekende spel Monopoly.
De wereld staat niet stil en net daarom is het belangrijk dat je je skills blijft perfectioneren. Hoe pak je dat aan zonder het jezelf té moeilijk te maken?
Wie verschillende talen beheerst, heeft meestal een streepje voor. Maar de ene taal ligt ons natuurlijk makkelijker om aan te leren dan de andere ...
Wel eens jaloers op mensen die van de ene naar de andere taal switchen alsof het niets is? Enkele tips om sneller en beter een nieuwe taal te leren.
In de bouwsector is 1 op 10 van de medewerkers vrouw. Dat aandeel vrouwelijke medewerkers gaat (gelukkig) de hoogte in. Toch is de weg nog lang...
‘Jongeren weten niet meer hoe ze moeten werken’. Die gedachte is wel héél kort door de bocht. Weten jongeren tegenwoordig goed wat ze willen?