Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 376

Volgende
Volgend artikel:

Hoe reageer je best op een "droge promotie"?

Hoe 17.000 euro per Instagrampost verdienen?

Jawel je leest het goed: ze-ven-tien-dui-zend euro! Hoe kan iemand in godsnaam zo’n astronomisch hoog bedrag verdienen met één simpele foto, terwijl de gemiddelde mens daar maanden voor moet werken?
#

Het succesverhaal van de zussen Beganovich

In 2013 besluiten de 31-jarige juriste Elma en haar 3 jaar oudere zus en econome Amra om een punt te zetten achter hun nine-to-five werkleven. Tegen Business Insider zegt Elma hierover: “Toen ik nog juriste was, werd me verteld dat ik mijn tijd moest uitzitten. Het maakte niet uit wat mijn kwaliteiten waren of dat ik capabeler was dan mijn collega – ik zou pas over 10 jaar partner worden. Ik vond dat idioot.”

Na een cursus programmeren begonnen ze te werken voor de modeblog Club Fashionista. Ze kregen de kans om uitgebreid te experimenteren en leerden waar het internet op kickt. Al snel hadden ze door dat lange posts niet effectief waren, vandaar de keuze om de blog in te ruilen voor een Instagramaccount.

In 2013 was Instagram nog een piepjonge sociale netwerksite. In den beginne was het een pak makkelijker om snel veel volgers te bereiken, daar hebben de gezusters dan ook maximaal van geprofiteerd. Hun carrièreswitch heeft hen dan ook geen windeieren gelegd. Enkele cijfers:

  • 2,3 miljoen volgers
  • Gemiddeld 30.000 likes per post

Het hoeft niet veel uitleg dat bedrijven hier een enorm advertentiepotentieel in zien. Ze zijn dan ook bereid een flinke smak geld te betalen in ruil voor die online aandacht. Tegen Business Insider zegt Elma dat ze het in het begin met zo’n €84 per post moesten stellen. Ondertussen kunnen de “social media celebs” het onwezenlijke bedrag van €17.000 per post factureren, kan slechter he?

Ook eens proberen?

Toegegeven, ook op de redactie doet dit gouden verhaal dromen. Elma is dan ook zo vriendelijk geweest om enkele tips op ons los te laten. Instagram, here we come!?

1) #Areyoutheone?

Waarom ben jij speciaal? Wat maakt jou zo interessant dat anderen absoluut willen zien waar jij mee bezig bent? Er is een bepaalde wow-factor nodig om de online goudmijn te kunnen ontginnen.
Het moet ook wel gezegd dat het nu een pak lastiger is geworden om een ‘influencer’ te worden dan een aantal jaar geleden. Het is maar weinigen gegund.

2) #Nolimits

Het is belangrijk goed na te denken met welke merken je jezelf wilt identificeren. Toch mag je niet te kieskeurig zijn, zeker in het begin niet.
“Zeg niet dat je alleen met bepaalde modemerken wil werken. Soms moet je zelfs gratis werken, dat betaalt zich later pas terug”, aldus Elma.

3) #Netwerkenisookwerken

Het klinkt misschien logisch, maar het belang van netwerken kan moeilijk overschat worden. Je moet altijd en overal in je achterhoofd houden dat elk contact voor jou interessant kan zijn.

4) #Eenmaal #Andermaal #Verkocht!

“Weet je hoe de industrie in elkaar zit, wees je dan bewust van wat je waarde is”, aldus Elma. “Blijf in gesprek met merken, mede-influencers, stilisten en redacteuren om er zeker van te zijn dat je de courante marktprijzen kent.”
Houd volgende woorden van Elma steeds in het achterhoofd: “Influencers worden steeds vaardiger en eisen een eerlijke beloning, maar voor het bedrijf is het nog altijd goedkoper dan een advertentie in Vogue. En het heeft een groter bereik en impact. Video’s op YouTube blijven daar lange tijd staan.”

5) #Workhard #Playhard

“Je zult slapeloze nachten hebben, jetlags, vreemd voedsel, werken in verschillende tijdzones – het hoort er allemaal bij.”

6) #Weareallpartoftheteam

Het lijkt op het eerste zicht misschien niet zo, maar Instagramsucces is een teamprestatie. Zorg ervoor dat je overal de juiste mensen kent. Morgenvroeg een fotoshoot in Parijs? Effe bellen en dat is gefixt.

7) #Staystrong

“Mensen zullen je op de proef stellen wanneer je begint en dat is meteen het moeilijkste. Mijn familie dacht dat ik mijn carrière als juriste verkwanselde, toen ik begon. Je moet dus je instinct volgen, de ruis negeren en niet breken.”
“Zelfs wanneer je iets niet weet, schrik daar dan niet van. Het is immers beter om ergens op te reageren en te zien waar je eindigt, dan constant te leven met twijfel.”

Elma en Amra zijn ondertussen echte ondernemers geworden. Zo startten ze de digitale marketingonderneming A&E en staat er een een zogeheten ‘influencer marketplace platform’ in de steigers. Doet dit Instagramverhaal jou ook dromen? Toch even uitproberen of het aanslaat voor je ontslag neemt op je werk!

(mr) 

30 november 2017
Anderen bekeken ook