Hoe verover je een job via Instagram? 6 tips
Het succes van Instagram ontgaat werkgevers niet. Ze schakelen dit platform steeds vaker in om te rekruteren. Hoe maak jij gebruik van dit medium?
In 2013 besluiten de 31-jarige juriste Elma en haar 3 jaar oudere zus en econome Amra om een punt te zetten achter hun nine-to-five werkleven. Tegen Business Insider zegt Elma hierover: “Toen ik nog juriste was, werd me verteld dat ik mijn tijd moest uitzitten. Het maakte niet uit wat mijn kwaliteiten waren of dat ik capabeler was dan mijn collega – ik zou pas over 10 jaar partner worden. Ik vond dat idioot.”
Na een cursus programmeren begonnen ze te werken voor de modeblog Club Fashionista. Ze kregen de kans om uitgebreid te experimenteren en leerden waar het internet op kickt. Al snel hadden ze door dat lange posts niet effectief waren, vandaar de keuze om de blog in te ruilen voor een Instagramaccount.
In 2013 was Instagram nog een piepjonge sociale netwerksite. In den beginne was het een pak makkelijker om snel veel volgers te bereiken, daar hebben de gezusters dan ook maximaal van geprofiteerd. Hun carrièreswitch heeft hen dan ook geen windeieren gelegd. Enkele cijfers:
Het hoeft niet veel uitleg dat bedrijven hier een enorm advertentiepotentieel in zien. Ze zijn dan ook bereid een flinke smak geld te betalen in ruil voor die online aandacht. Tegen Business Insider zegt Elma dat ze het in het begin met zo’n €84 per post moesten stellen. Ondertussen kunnen de “social media celebs” het onwezenlijke bedrag van €17.000 per post factureren, kan slechter he?
Toegegeven, ook op de redactie doet dit gouden verhaal dromen. Elma is dan ook zo vriendelijk geweest om enkele tips op ons los te laten. Instagram, here we come!?
Waarom ben jij speciaal? Wat maakt jou zo interessant dat anderen absoluut willen zien waar jij mee bezig bent? Er is een bepaalde wow-factor nodig om de online goudmijn te kunnen ontginnen.
Het moet ook wel gezegd dat het nu een pak lastiger is geworden om een ‘influencer’ te worden dan een aantal jaar geleden. Het is maar weinigen gegund.
Het is belangrijk goed na te denken met welke merken je jezelf wilt identificeren. Toch mag je niet te kieskeurig zijn, zeker in het begin niet.
“Zeg niet dat je alleen met bepaalde modemerken wil werken. Soms moet je zelfs gratis werken, dat betaalt zich later pas terug”, aldus Elma.
Het klinkt misschien logisch, maar het belang van netwerken kan moeilijk overschat worden. Je moet altijd en overal in je achterhoofd houden dat elk contact voor jou interessant kan zijn.
“Weet je hoe de industrie in elkaar zit, wees je dan bewust van wat je waarde is”, aldus Elma. “Blijf in gesprek met merken, mede-influencers, stilisten en redacteuren om er zeker van te zijn dat je de courante marktprijzen kent.”
Houd volgende woorden van Elma steeds in het achterhoofd: “Influencers worden steeds vaardiger en eisen een eerlijke beloning, maar voor het bedrijf is het nog altijd goedkoper dan een advertentie in Vogue. En het heeft een groter bereik en impact. Video’s op YouTube blijven daar lange tijd staan.”
“Je zult slapeloze nachten hebben, jetlags, vreemd voedsel, werken in verschillende tijdzones – het hoort er allemaal bij.”
Het lijkt op het eerste zicht misschien niet zo, maar Instagramsucces is een teamprestatie. Zorg ervoor dat je overal de juiste mensen kent. Morgenvroeg een fotoshoot in Parijs? Effe bellen en dat is gefixt.
“Mensen zullen je op de proef stellen wanneer je begint en dat is meteen het moeilijkste. Mijn familie dacht dat ik mijn carrière als juriste verkwanselde, toen ik begon. Je moet dus je instinct volgen, de ruis negeren en niet breken.”
“Zelfs wanneer je iets niet weet, schrik daar dan niet van. Het is immers beter om ergens op te reageren en te zien waar je eindigt, dan constant te leven met twijfel.”
Elma en Amra zijn ondertussen echte ondernemers geworden. Zo startten ze de digitale marketingonderneming A&E en staat er een een zogeheten ‘influencer marketplace platform’ in de steigers. Doet dit Instagramverhaal jou ook dromen? Toch even uitproberen of het aanslaat voor je ontslag neemt op je werk!
(mr)
30 november 2017Het succes van Instagram ontgaat werkgevers niet. Ze schakelen dit platform steeds vaker in om te rekruteren. Hoe maak jij gebruik van dit medium?
Als je nu écht ontzettend populair bent, zoals Beyoncé Knowles bijvoorbeeld, hoeveel geld zou je dan uit één post op social media kunnen halen?
Hoewel de meeste mensen gratis en voor niets op Twitter zitten, zijn er mensen die er wel degelijk hun brood mee verdienen.
De toekomst is digitaal en daar zit geld in. De Chinese blogster Papi Jiang wist haar internetsucces op haar manier te verzilveren en hoe...
Bedrijven en sollicitanten vinden stilaan hun weg naar de nieuwe sociale netwerksite Pinterest. Jobat geeft enkele tips om op Pinterest je cv op te bouwen.
Geert en Jochen vertellen over hun ervaringen bij ABB. Over Spoedinterventies, onderhoud, herstellingen en langetermijncontracten...
In de strijd om zoveel mogelijk waardevolle werknemers aan boord te houden, schakelen ondernemingen de kracht van welzijnsinitiatieven in. Maar werken die ook?
Draag je graag zwart? Denk dan best twee keer na vooraleer je je naar je werk begeeft. Misschien kom je bij je collega's dan wel lui over ...
Uitgenodigd voor een tweede sollicitatiegesprek? Dat is een goed teken. Lees verder voor enkele handige tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen.