Kobe Ilsen: ‘Bij ATV verdiende ik 60 euro netto om 10 uur te werken’
Kobe Ilsen is momenteel alomtegenwoordig op tv. Het nieuwe seizoen van Volt is op gang geschoten, en in Hiv+ praat hij met vijf seropositieve Vlamingen.
‘In de analyse van knelpunten durf ik veel tijd steken. Mijn departement, Openbare Werken en Mobiliteit, kampt met enkele handicaps. Het budget is niet supergroot en de organisatie van de wegeninfrastructuur, die niet overal aangepast is aan deze tijd, kan veel beter. Ik besef dat we nog ver van de perfecte dienstverlening staan. We weten waar we naartoe willen, maar de weg naar dat punt is een stevige klim.’
‘Ontmoedigd raak ik nooit. Dat ligt niet in mijn karakter. Ik ben heel actiegericht. Het kan me frustreren dat we in sommige dossiers niet snel genoeg vorderingen maken, maar aan energie ontbreekt het me niet. Omringd zijn door goede medewerkers helpt om er tegenaan te blijven gaan. Samen blijven we kritisch voor wat we doen. Ik geloof in het overlegmodel.’
‘Om de verkeersveiligheid te verbeteren, heb je enkele hefbomen: de infrastructuur, heldere regels en die consequent afdwingen, en de sensibilisering van de burgers. Van dat laatste lig ik soms wakker. Het gedrag van mensen veranderen, is verdomd moeilijk. Ik mag speeches geven over de effecten van alcoholgebruik in het verkeer, na afloop drinkt iedereen wél vrolijk enkele glazen. De verantwoordelijkheid die we zelf dragen, vergeten we soms. Elk bericht over een zwaar verkeersongeluk sturen we ons kabinet rond. Zien hoeveel slachtoffers er elke dag vallen, houdt ons alert.’
‘Elke avond overloop ik wat er die dag goed en minder goed was. Als je tot aan je nek in een moeilijk dossier zit, heb je de neiging een tunnelvisie te ontwikkelen. Heel nuchter de balans opmaken, haalt je uit die tunnel. Het doet je ook relativeren. Ook joggen is zo’n bezinningsmoment dat alles weer in de juiste proportie zet.’
‘Ik ben niet bang om onpopulaire maatregelen te nemen. De werken aan het het viaduct van Vilvoorde bijvoorbeeld was wat wij ‘een buikpijnmoment’ noemen. We hielden ons hart vast; er werd grote chaos aangekondigd. Achteraf bekeken viel alles best mee, omdat we de werken goed hadden voorbereid.’
‘Ik ben enkele keren in het onbekende gesprongen. Na mijn studies dacht ik aan de universiteit te blijven werken. Tot plots de advocatuur op me af kwam. Op een gegeven moment rolde ik de politiek in. Later volgde het ministerschap, waardoor ik fulltime aan politiek ging doen. Ik heb geleerd dat het geen kwaad kan om soms zo’n sprong te wagen. Als je passie, zelfvertrouwen en een thuishaven om op terug te vallen hebt, lukt het wel. What’s next? In de politiek weet je nooit wat morgen brengt. En dat vind ik er net prettig aan.’
(pvd)
31 oktober 2011Kobe Ilsen is momenteel alomtegenwoordig op tv. Het nieuwe seizoen van Volt is op gang geschoten, en in Hiv+ praat hij met vijf seropositieve Vlamingen.
Eva Daeleman, de sidekick van De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow, wordt de nieuwe Eén-omroepster. Maar heeft ze ook nog leuke vakantiejobs gedaan?
Zanger/muzikant Piet Goddaer verklapt aan Jobat zijn beroepsgeheim. Waarom hij nooit repeteert voor een nieuwe Ozark Henry-cd?
Eva Brems is hoogleraar Rechten aan de Universiteit van Gent, de plaats waaruit alles voor haar op professioneel vlak begon …
"Als ik mijn ouders mag geloven, dan was ik een geboren speler." Toch wil acteur en deejay Adriaan Van den Hoof geen charlatan zijn, vertelt hij aan Jobat.
In zijn tweede seizoen bereikte ‘Zonde van de Zendtijd’, het programma van stand-upcomedians Bert Gabriëls en Henk Rijckaert, meer dan 600.000 kijkers. Enkel ‘Alles Kan Beter’ scoorde ooit beter op Canvas. Het bombardeert het duo tot BV’s, de mensensoort die ze zelf zo graag in de maling nemen.
"Als advocaat moet je de spreekbuis en het verlengstuk van de rechtzoekende zijn, en ook niet meer dan dat", aldus advocaat Walter Van Steenbrugge.
Staalbedrijf ArcelorMittal Belgium wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Om hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te bereiken, schakelt de staalgigant een versnelling hoger met grootschalige projecten én de bijhorende aanwerving van extra ingenieurs.