Ziek huisdier houdt werknemers thuis
Veel werknemers geven verstek als hun huisdier ziek is en blijven thuis om het beestje de beste zorgen te bieden.
Zie je het al voor je: jij aan je bureau en je trouwe viervoeter langs je? In een aantal bedrijven maken huisdieren praktisch deel uit van het interieur.
11 jaar geleden kwam het managementbedrijf ‘Village Green’ met een nieuwe regel op de proppen. Iedereen die een hond heeft als huisdier, mag deze meenemen naar het werk. De bedoeling? De werknemers tijdens hun pauze de mogelijkheid geven om samen met hun huisdier te ontspannen. Voor 17,5 euro per dag zijn hun honden welkom op kantoor. Maar er is nog meer: het bedrijf organiseert ook elk jaar een dierenveiling. Zo werd er vorig jaar meer dan 3.800 euro ingezameld én adopteerden acht werknemers een huisdier. Dit jaar hopen ze boven de 4.000 euro te geraken. De opbrengsten gaan nadien naar het plaatselijke dierenasiel.
Toen de kat van Chris en Natasha Ashton ziek werd en ze opeens een torenhoge rekening kregen voor de medische kosten, zagen ze dat er iets mis was met de huisdierenverzekering. Daarom richtte het koppel in 2003 Petplan op, een verzekering die huisdieren dezelfde rechten tot medische verzorging geeft als hun baasjes. Tegenwoordig is het bedrijf uitgegroeid tot iets groots en werken de werknemers van Petplan niet alleen vóór dieren, maar ook mét dieren. Zo versterken dagelijks vier tot vijf honden het team om de samenwerking en vriendschap tussen de medewerkers te bevorderen.
Toen Randy Hetrick zes jaar geleden zijn eigen bedrijf TRX, gespecialiseerd in fitnesstoestellen, oprichtte in zijn garage, kon hij zijn hond Blueberry niet missen. Vijf jaar later heeft Blueberry er enkele vriendjes bij gekregen: maar liefst vier honden lopen rond in het bedrijf. Enkel op de vierde verdieping, waar de fitnesszaal is, mogen de honden niet komen. Maar een huisdier op kantoor, kan dat wel? Hetrick ziet er geen graten in. Volgens hem zorgt een hond zelfs voor een streepje humor op kantoor. “Het is grappig als mijn werknemers een koffiepauze nemen en de hond meegaat om water te slurpen”, aldus Hetrick. Of hoe de humor van bedrijf tot bedrijf toch kan verschillen …
Hoewel het waarschijnlijk geen alledaags zicht is, lopen er toch huisdieren rond in Replacements, de grootste Chinese kleinhandelaar in North Carolina. Niet alleen de werknemers, ook klanten mogen hun huisdieren meebrengen. Dit zorgt ervoor dat de winkel zowaar jaarlijks een hele zoo op bezoek krijgt: van honden, katten, konijnen en fretten, tot eenden, varkens en zelfs buidelratten. Volgens pr-manager Lisa Conklin breken de dieren trouwens heel wat minder potten en pannen dan hun baasjes. Waarom ze dus niet toelaten, toch?
Vijf jaar geleden volgde de hond van CEO Lieb Lurrie hem naar het werk. Toen dit vaker gebeurde, voelde hij zich verplicht de hond steeds mee te nemen. Maar daar bleef het niet bij: hij moedigde zijn werknemers aan om hun eigen huisdier ook mee te nemen. Voor menig medewerker was het maar een woord, want algauw namen ze hun trouwste vrienden mee: vissen, vogels, schildpadden en tal van andere dieren vrolijken tegenwoordig hun werkplek op. Maar dieren op kantoor, dat vraagt natuurlijk om nieuwe regels. En hoe absurd het ook lijkt: One Call Now is momenteel bezig een speciaal huisdierenreglement op te stellen!
Op de marketing- en communicatieafdeling van Cronin & Company heerst geen streng beleid. Zo mogen werknemers op occasionele tijdstippen (vooral in de zomer en op vrijdag) hun huisdier mee naar het werk nemen. In het kader hiervan nam het bedrijf in 2010 voor de eerste keer deel aan de internationale ‘Take Your Dog to Work Day’. 15 honden begeleidden die dag de 57 werknemers van C&C naar het werk om nadien te genieten van een puppynamiddag, een lookalike-wedstrijd tussen baasje en huisdier én zelfgemaakte hondenkoekjes.
(mw) – Bron: inc.com
27 september 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Veel werknemers geven verstek als hun huisdier ziek is en blijven thuis om het beestje de beste zorgen te bieden.
Bedrijven beseffen maar al te goed dat tevreden werknemers beter presteren. Deze 10 firma’s gaan hier wel heel ver in: van dog-sitting, een maandelijkse poker party tot een kuisploeg bij je thuis. Niets is hen te min om hun werkvolk te plezieren.
Zeven op tien Belgische werknemers checkt zijn privémails tijdens de werkuren. 37 procent schrijft op het werk ook zelf mails voor privédoeleinden. En jij?
Je elke dag naar je werk moeten slepen, is frustrerend. Door enkele kleine dingen aan jezelf te veranderen kan je terug plezier krijgen op kantoor. 5 tips!
Honden worden regelmatig gebruikt in een tehuis voor bejaarden of mental gehandicapten, omdat zij de menselijke sociale vaardigheden verbeteren. Zou een hond daarom ook nuttig kunnen zijn op kantoor, vroegen onderzoekers zich af.
Wil jij werken in de blauwe economie? Of heb je blauw talent?
Je diploma is binnen! Gedaan met leren. Of toch niet? Je hele leven lang blijf je leren, dat weten ze ook bij HR-dienstverlener Securex.
'Je hebt tegenwoordig geen diploma meer nodig om aan een goede job te geraken'. Je hoort het wel vaker. Maar klopt deze stelling ook?
Hey, young graduate! Weet jij al welke soorten vorming, training en opleiding er bestaan voor wie pas de werkvloer betreedt?