Is de toekomst radicaal digitaal?
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
“Je kunt het een beetje vergelijken met de evolutie in de banksector. Ook daar is het klantenmodel volop aan het veranderen”, vertelt Philippe Lacroix, managing director van Manpower in België en Luxemburg. De uitdagingen voor de uitzendsector zijn gelijkaardig en erg divers. Met Lacroix overlopen we enkele vooraanstaande trends.
Om te groeien als uitzendbedrijf, moest je vroeger meer filialen openen. Dat lijkt nu niet meer van tel. De sector groeit, maar doet het met minder kantoren. Niet elke speler in de uitzendsector reduceert zijn kantorennetwerk, maar de trend is duidelijk. Volgens sectorvereniging Federgon waren er vorig jaar 1.125 uitzendkantoren. Vier jaar ervoor waren er nog ruim 1.350 agentschappen waar uitzendkrachten zich konden aandienen voor werk. Een bedrijf als Manpower mikt voor dit jaar bijvoorbeeld op 50 agentschappen, terwijl ze er een drietal jaar geleden nog 80 uitbaatten. “Dat zijn dan wel andere kantoren”, benadrukt Philippe Lacroix. Ze zijn doorgaans groter en er werken diverse specialisaties samen.
Vroeger was het simpel: wilde je werk als uitzendkracht, dan ging je naar een kantoor. Ook dat geldt steeds minder. Zeker voor de kandidatentypes in hoge volumes, waar het aanbod groter is dan de vraag, loopt het proces steeds meer digitaal.
“Veel van onze kandidaten bevinden zich ook gewoon online. Onze website krijgt ongeveer een kwartmiljoen bezoekers per maand”, vertelt Lacroix. Manpower kan intussen terugvallen op een paar honderdduizend volgers op sociale media. “Digitale kanalen worden erg significant”, weet hij. Daarnaast experimenteert Manpower met video-interviews. “Al is dit zeker nog niet mainstream. Maar het komt wel van pas als bijvoorbeeld een kandidaat met een specifiek of gegeerd profiel zich moeilijk kan verplaatsen.”
Vroeger zaten in uitzendkantoren vooral mensen met een allround-profiel, die niet alleen contact hebben met kandidaten en klanten, maar tegelijk de boel en de administratie runnen. “Vandaag gaat het steeds meer om specialisten in één bepaald onderdeel”, aldus Philippe Lacroix.
Volgens Federgon steeg het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid in januari, in vergelijking met januari 2015, met 8,9 procent. Uitzendarbeid zit in de lift. “Het gebruik van flexibele arbeidskrachten zal ook blijven groeien”, voorspelt Lacroix. “Al treden er ook alternatieven op voor de pure uitzendarbeid”, voegt hij er aan toe.
Zo verwacht de managing director dat inzake flexibele werkkrachten vooral outsourcing en het gebruik van freelancers (voor bepaalde projecten) zal toenemen. Hij verwijst hierbij naar de groei van zijn Manpower-onderdelen Experis en Solutions. “In volume is uitzendarbeid nog altijd een stuk groter, maar ook andere vormen van flexibiliteit nemen dus toe.”
Klanten en kandidaten van uitzendkantoren worden veeleisender. “Hun grootste eis is snelheid. Klanten verwachten dat we steeds sneller de geschikte kandidaten aanreiken”, stelt Lacroix. “Maar ook de kandidaat zelf wil sneller geholpen worden, zeker de gespecialiseerde kandidaat die mogelijk nog andere aanbiedingen heeft. De trend naar digitalisering zal ook bijdragen aan een snellere en betere dienstverlening”, besluit hij.
(wv)
10 maart 2016Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
'Mijnheer, kan u morgen om 15 uur bij ons op sollicitatiegesprek komen, in centrum Brussel?' - 'Neen, dat lukt niet. Ik werk in Antwerpen en heb het nogal druk morgen.'
Saaie interviewgesprekken en voorgekauwde cv’s zijn zo goed als verleden tijd. Enkele nieuwe tactieken toegelicht...
Je wil een nieuwe baan en je weet wat je wil. Maar waar vind je die job van je leven? Eén van de mogelijkheden zijn uitzend-, werving- en selectiekantoren.
Wie in Gent een tijdelijke job zoekt (met optie vast), kan niet om het François Laurentplein heen. De hele uitzendsector is er verzameld...
Bedrijfscultuur, goede werkomstandigheden en opleidingsmogelijkheden. Die factoren zijn voor jonge ingenieurs cruciaal bij de keuze van hun (eerste) werkgever.
De chatbot ChatGPT is zo goed dat hij nu ook al uitnodigingen krijgt om op sollicitatiegesprek te komen...
We vroegen aan Stéphanie (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als accountmanager precies inhoudt...
Veel mensen zoeken nog naar een evenwicht in hun manier van werken. Daarom deze zelfzorgtest...