Sociale media
Vorige

1 van 180

Volgende
Volgend artikel:

Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

Het probleem van #saddesk?

#saddesk
De website Wired.com gaat elk jaar op zoek naar de slechtste werkplek ooit. Via Twitter kan je met de hashtag #saddesk een foto van je bureau insturen en wordt jouw werkplek misschien de winnaar van dit jaar. Het levert alleszins de meest krankzinnige beelden van werkplekken op.

Overvolle bureaus en kantoren zonder ramen blijken geen uitzondering te zijn. Toch zijn er nog andere ergernissen. Steeds vaker blijken de berichten over achterhaalde technologie te gaan.

Je kan onmogelijk verwachten dat werknemers efficiënt functioneren wanneer je ze belemmert om het beste van zichzelf te geven. Toch tonen verschillende productiviteitsonderzoeken aan dat heel wat bedrijven met verouderde kantoortechnologie werken. Het hoeft niet te verbazen dat hun medewerkers het kantoor als een negatieve omgeving gaan beschouwen. Daarom is het belangrijk op regelmatige basis nieuwe technologische oplossingen tegen het licht te houden.

Rol overheid

Een onderzoek van Deloitte toont aan dat overheidsorganisaties het nog veel lastiger hebben. Het feit dat de overheid de krijtlijnen aangeeft voor de bedrijfswereld aan de hand van wetgeving, vertraagt het proces nog meer. In een maatschappij waar iedereen verwacht dat alles meteen beschikbaar moet zijn, is dit een vreemde evolutie.

Ook op technologisch vlak lopen we achter op heel wat landen. Het voorbeeld waar vaak naar verwezen wordt, is Singapore. Er is nauwelijks sprake van bureaucratie of corruptie, de overheid stimuleert het ondernemerschap en is mee met de nieuwste technologie. Zo kan de eerste minister coderen en leren de kinderen dit ook op school. De overheid blijft haar interne processen constant optimaliseren en tracht hierbij in te spelen op trends zoals automatisering en globalisering.

Digitale werkstijl

De bouwstenen voor een hogere productiviteit op kantoor spitsen zich vaak toe op een digitale werkstijl. Zo moet digitaal samenwerken gemakkelijker worden, ook buiten de kantoormuren. Zakelijke apps en die juiste apparaten zijn hierbij cruciaal.

Recente onderzoeken wijzen uit dat investeren in digitale technologie de productiviteit op kantoor significant kan verhogen. Het is dan natuurlijk verleidelijk om deze hete aardappel naar de IT-afdeling door te schuiven. Toch zou dit wel eens een kapitale denkfout kunnen zijn.

IT-ers hebben momenteel hun handen vol met het beschermen van hun systemen tegen cyberaanvallen, het updaten van software programma’s en ervoor te zorgen dat alles op dagdagelijkse basis blijft draaien. Daarnaast is er expertise van andere afdelingen nodig om tot bruikbare resultaten te komen. Het goede nieuws is dat deze ingrepen niet onmetelijk duur hoeven te zijn en dat je met beperkte ingrepen al veel effect kan hebben.

Een kleine #saddesk selectie

We konden het niet laten om je als afsluiter toch enkele van de strafste #saddesk tweets te laten zien ...

saddesk hastag on twitter
saddesk hastag on twitter
saddesk hastag on twitter
saddesk hastag on twitter
 

En hoe (erg) is het met jouw bureau of werkplek gesteld?

(tc/kv) 

Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
 

Saddesk
Het verschil met bijvoorbeeld de VS is groot. Zo bleek onlangs dat het nucleaire arsenaal van de Verenigde Staten nog altijd wordt gecontroleerd door een oud computersysteem met floppydisks. Blijkbaar gebruikt het Pentagon een aantal systemen die minstens 50(!) jaar oud zijn. Een van deze toepassingen is het ‘Strategic Automated Command and Control System’, dat Amerikaanse kernbommenwerpers en intercontinentale ballistische raketten coördineert. 11 juli 2018
Anderen bekeken ook