Acht jaar geleden legden de werknemers de basis voor de waarden. Dit resulteerde in het Perfect-model, waarbij elke letter een waarde van het bedrijf voorstelt (zie kader). Sindsdien werd de oefening een paar keer aan een revisie onderworpen, al staat het model nog steeds voorop.
Het Perfect-model zelf is geen dode letter. “Deze waarden vertegenwoordigen onze visie als onderneming. Zij bepalen hoe wij in de markt het verschil willen maken en bewaken onze cultuur”, aldus Jan Van de Vloed, districtmanager bij het bedrijf en ook verantwoordelijk voor salesondersteuning. “Bovendien maken ze deel uit van onze dagelijkse activiteit. We trekken ze door naar het hele traject van rekrutering, selectie, opleiding, training en coaching tot tussentijdse evaluaties.”
“Onze mensen bepalen ons DNA”, klinkt het. Ook nieuwe collega’s moeten dus voldoen aan deze zeven waarden. “We leggen de lat inderdaad voldoende hoog, maar onze klanten verwachten dat ook van ons. Wie je bent, is voor ons belangrijker dan wat je op dat moment kunt. De cultural fit staat voorop.” Naast de zeven kernwaarden zijn er binnen het bedrijf nog zeventien functiespecifieke competenties en vijftig technische competenties.
Toch ook nog dit: zijn de waarden die (retail)bedrijven naar voren schuiven niet altijd hetzelfde, zodat ook de profielen gelijklopen? Moet je bijvoorbeeld niet overal respectvol en flexibel zijn? Van de Vloed weerlegt: “Het grote verschil zit in de uitvoering én in de combinatie van de zeven waarden. Dat is voor ons een belangrijke basis. We verwachten dat (nieuwe) medewerkers op een of andere manier en afhankelijk van de functie aan deze waarden voldoen. Niet maar aan twee of vijf daarvan. Maar dus wel aan alle zeven.”
Met deze zeven waarden, door het personeel zelf samengesteld, wil A.S.Adventure het verschil maken in de markt. En dit voor en met zijn medewerkers.
(wv)
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bij Mars staat diversiteit niet alleen ingeschreven in de bedrijfscultuur, maar maakt het ook integraal deel uit van de interne ‘Ethics’-policy.
De klik die je hebt met je lief of verloofde, heb je ook met je (toekomstige) werkgever. Dating en relaties hebben er meer gemeen mee dan je zou denken.
Bij A.S.Adventure zijn de producten van Ayacucho alomtegenwoordig. Dat huismerk refereert naar het gelijknamige gebied in het Peruaanse Andesgebergte.
Niet alleen tussen mensen, maar ook met een werkgever bestaat er zoiets als een match, mogelijk zelfs een perfect match...
Lien is ruim een jaar winkelmanager van de Okay in Rotselaar
Vergeet quiet quitting, rage applying is the next big thing! Maar wat is het eigenlijk? En kan het jou als werknemer wat opleveren?
Ook op werkvlak zijn er heel wat handige apps waarmee je niet alleen tijd en werk bespaart maar die jouw carrière zelfs kunnen boosten. Een overzicht!
De manier waarop we werken is behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.