Regeltechnici onderhouden kunstwerken in Antwerpse haven
Zes bruggen en één sluis heeft Andrew De Cock, regeltechnicus bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, onder zijn hoede. Een interview ...
Ik hou toezicht en doe de technische controle bij de uitvoering van kaaimuurwerken en andere civiele werken in en op het haventerrein, bij Havenbedrijf Antwerpen. Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn verdeeld over twee grote luiken: administratief werk – ik lever de gegevens aan, zodat mijn technisch manager de financiële kant van het project kan afhandelen – en het toezicht op de werf zelf. Daarbij controleer ik of de werken technisch correct en kwaliteitsvol worden uitgevoerd, reik ik indien nodig oplossingen aan aan de aannemer, en kijk ik mee wat de mogelijkheden zijn binnen de lijnen van het bestek en de wetgeving.
Ja, ik doe mijn job echt graag. In de eerste plaats omdat ik een hele goede werk-privébalans heb. We krijgen enorm veel verlof: 3 extra feestdagen, 29 verlofdagen en dan nog 12 ADV-dagen. En daarnaast zijn mijn uren heel gunstig. Ik werk elke dag van 8 tot 16 uur, dus ik ben mooi op tijd klaar om de kinderen van de school of crèche op te halen. Ook qua stressniveau valt het werk erg goed mee. Er wordt natuurlijk van je verwacht dat je je taken goed uitvoert, en dat je de nodige technische bagage meeneemt en gebruikt, maar het Havenbedrijf Antwerpen is een goed bedrijf met een leuke werksfeer, dat houdt de stress binnen de perken.
Ik vind het ook belangrijk dat mijn werk een maatschappelijke functie heeft. Ik heb altijd al gezocht naar jobs waarmee ik een bijdrage kon leveren en waarmee ik iets kon betekenen voor andere mensen. Ik heb zelfs nog geprobeerd om politie-inspecteur te worden. (lacht) Vandaar dat deze job, waarbij ik mij samen met het havenbedrijf inzet voor de economische motor van onze regio, perfect is voor mij.
Ik denk dat ik erg goed betaald word, zeker als je alle voordelen meerekent. De lonen bij het Havenbedrijf Antwerpen liggen vast, daarover kan ik niet onderhandelen. Nu vind ik dat goed, want ik denk dat ik in vergelijking met leeftijdsgenoten goed mijn brood verdien. Naar de toekomst toe kan dat misschien wel iets nadeliger uitdraaien. Als ik dezelfde functie blijf uitvoeren, weet ik nu al wat ik binnen tien jaar zal verdienen.
Ik werk 40 uren per week, maar die twee uren ‘te veel’ worden gecompenseerd met een extra verlofdag per maand. Het is heel fijn dat ik op voorhand weet hoelang ik op een dag ga werken. Ik ken werfleiders die ’s morgens om 6 uur beginnen werken, en niet weten wanneer ze gedaan zullen hebben. Dat is bij mij niet het geval. In principe liggen mijn uren vast, maar naargelang de situatie op de werf kan het zijn dat ze gedurende een bepaalde periode wat verschuiven. Dan begin ik bijvoorbeeld een tijdje om 6 uur, en stop ik om 14 uur. Zo’n wissels gebeuren altijd in overeenstemming met collega’s, en zijn eigenlijk ook eerder een uitzondering dan de regel.
Ja, ik zet samen met mijn vrouw maandelijks € 250 opzij. Daarnaast doe ik zowel privé als via het werk aan pensioensparen.
Van zodra ik begon met werken, hebben we een huis gekocht. De afbetaling van de lening daarvoor is dan ook nog steeds onze grootste kost.
Dat hangt af van periode tot periode. Ik heb momenten waarop ik alles koop waar ik zin in heb, en momenten waarop ik meer op mijn geld let. Waar ik nooit geld aan zal uitgeven, is gebrekkig materiaal. Als ik een boormachine wil kopen, dan moet dat er een van deftige kwaliteit zijn, en geen prul.
Zoals ik zei, aan degelijk materiaal. En daarnaast ben ik ook best een levensgenieter: ik geef met plezier geld uit aan reisjes of restaurantbezoeken.
Dat hangt ervan af: is het de gewone Belgische Lotto, of hebben we het hier over EuroMillions? (lacht) Mocht ik een bedrag rond de drie miljoen euro winnen, zou ik wel blijven werken, en het geld gebruiken om mijn huis af te betalen, een appartementje te kopen voor de kinderen en een goed leven te leiden.
Mocht ik daarentegen een of ander astronomische bedrag winnen met EuroMillions, dan ga ik voor een compleet zot leven. Dan stop ik met werken, en bouw ik een vastgoedimperium uit, zodat ik daar nog meer geld mee kan verdienen. En dan koop ik een jacht, een privévliegtuig en misschien wel een voetbalploeg. Als ik extravagant kan doen, dan zou ik me ook écht laten gaan. (lacht)
(sdc)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
11 juni 2018Zes bruggen en één sluis heeft Andrew De Cock, regeltechnicus bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, onder zijn hoede. Een interview ...
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
Een volwaardig loon ontvangen is al tof, maar extralegale voordelen zijn toch wel de kers op de taart. Waar mag jij vandaag de dag op rekenen?
Wat de schooldirecteur is voor de school, is de winkeldirecteur voor de winkel of supermarkt: een schaars profiel én knelpuntberoep.
Niets zo frustrerend als een baas die niet luistert. Medewerkers verwachten meer dan ooit dan hun leidinggevende open, oprecht en empatisch is.
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.
Je grondig voorbereiden is de beste manier om een sollicitatiegesprek tot een goed einde te brengen, maar ook wat je eet of drinkt, heeft invloed.
Een onbelast centje bijverdienen was nog nooit zo eenvoudig. We zetten alle voor- en nadelen van de flexi-job op een rijtje.