Het loon van een metrobestuurder: 1.562 euro netto
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Ik werk als internationale treinbestuurder voor Lineas, een private spoorwegmaatschappij voor het transport van goederen. Voor ik vertrek, maak ik de locomotief klaar en voer ik veiligheidstesten en een remproef uit. Daarna is het rijden, rijden, rijden, tot je op je bestemming aankomt. Sommige ritten duren tot wel zes uur lang. In dat geval blijf ik een nachtje op hotel slapen, maar dat gebeurt niet vaker dan een keer in de week.
Ik rijd niet alleen met goederentreinen doorheen België, maar steek soms ook de grens over naar Nederland. Op het einde van het jaar ga ik een opleiding volgen om het Duitse net te leren kennen zodat ik ook naar daar kan rijden. Daarna mag ik geen ander land meer toevoegen aan mijn rijbewijs, omdat de verschillende reglementeringen anders te verwarrend zouden kunnen worden.
Ja, deze job is mij op het lijf geschreven. Het werk is heel afwisselend en er is geen baas die de hele dag over mijn schouders staat mee te kijken. Ik heb die vrijheid en die zelfstandigheid echt nodig. En ik vind het bovendien helemaal niet erg om zolang alleen te zijn. Hiervoor reed ik met passagierstreinen, maar die afstanden vond ik te kort. Nu geniet ik echt van de lange ritten naar Nederland.
Ik ben tevreden met mijn loon. Veel mensen vinden dat ik heel erg veel verdien, maar ik moet er ook veel voor laten vallen om treinbestuurder te zijn. Mijn werkuren zijn nooit hetzelfde, en soms weet ik pas een week op voorhand wanneer ik zal moeten werken. Dan is het heel moeilijk om van een sociaal leven of van hobby’s te genieten. Over de extralegale voordelen bovenop mijn loon kan ik ook niet klagen. Vooral die dienstwagen vind ik een groot voordeel. Mijn werkdag start elke dag op een andere plaats, dus die auto heb ik ook wel nodig om daar telkens te geraken.
Daar kan ik moeilijk een antwoord op geven. Er wordt bij ons nooit met vaste uren gewerkt, maar met een systeem waarin diensten worden ingepland op basis van de goederen die vervoerd moeten worden. Zo werk ik ook vaak ’s nachts of tijdens het weekend. Sommige diensten duren zes uur, anderen twaalf. Maar na acht uur rijden, wordt er wel altijd een rustpauze ingelast. Omdat ik geen echte weekends heb, krijg ik jaarlijks een aantal recuperatiedagen.
Ik probeer ongeveer 750 euro per maand te sparen en doe daarnaast ook aan pensioensparen.
De lening van mijn woning. Die moet ik nog ongeveer 18 jaar afbetalen.
Er is niet echt iets waar ik totaal geen geld aan kan uitgeven. Ik vind dat als je iets nodig hebt, dat je er dan gewoon voor moet betalen. Ik zou niet meteen het duurste merk kopen, maar ga wel steeds op zoek naar producten van goede kwaliteit. Ik hoef bijvoorbeeld niet de allernieuwste gsm of de duurste auto te hebben, maar gewoon een exemplaar dat z’n werk doet.
Uitgaan met vrienden, daar geef ik graag geld aan uit. Ik werk vaak in de weekends, dus als ik dan wél eens uitga, kijk ik niet echt naar mijn geld. Ook investeer ik graag in mijn huis. Ik heb al veel verbouwingswerken achter de rug en dat heeft me wel wat gekost, maar ik vind het niet erg om geld te geven aan iets waarvan ik weet dat het lang zal meegaan. Voor mijn interieur heb ik bijvoorbeeld ook gekeken naar wat ik mooi vond, niet naar wat de allergoedkoopste oplossing was.
Ik zou rondtrekken om de hele wereld te ontdekken. Misschien zou ik wel stoppen met werken, om op een onbewoond eiland te gaan rentenieren. Hoewel dat wel wat saai zou kunnen worden na een tijdje.
(sdc)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
10 september 2018Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Pendel jij elke dag met het openbaar vervoer naar je werk? Leer dan hoe je kan mediteren in de trein, de metro of de bus en kom totaal ontspannen aan.
Welke beroepen uit het verleden zijn vandaag zo goed als uitgestorven en kennen de meeste mensen tegenwoordig nauwelijks of zelfs gewoonweg niet (meer)?
We vroegen treinbestuurder Dries Verhauwaert (32) uit Heule hoeveel hij netto per maand verdient…
'Leerkrachten hebben te veel verlof'. Die opmerking krijg je vaak te horen. Maar klopt dat ook? Wij zetten de voor- en nadelen van de job op een rij.
Bij Arvesta is welzijn alvast meer dan een slogan. Het vormt de kern van waar het bedrijf voor wil staan. “Welzijn en een duurzame loopbaan zijn twee kanten eenzelfde medaille.”
Ik moet me vaak voor het werk verplaatsen met mijn eigen wagen, maar eigenlijk kom ik liever met de trein naar het werk. Kan dat?
De werkende Belg gaat er qua loon opnieuw op vooruit. En toch daalt de algemene tevredenheid over het loonpakket en het algemene geluksgevoel op vlak van werk.
Moeite met keuzes maken? Aan de hand van deze zeven tips maak je komaf met je twijfel en neem je de juiste beslissing.