Waarom je best een t-shirt draagt op je werk
Strak in het pak naar het werk? Geen goed idee! Het is namelijk ongezond om een das te dragen. Voortaan ga je best gewoon in een T-shirt naar het werk.
Shanie Holderbeke (24), Sint-Lievens-Houtem
Ik ben sinds mei 2019 chauffeur bij De Lijn.
Ik breng onze klanten van A naar B en ben tegelijk ook het eerste aanspreekpunt van reizigers indien zij vragen of opmerkingen hebben, ik breng hen ook op de hoogte indien er een omleiding is op hun voorziene weg en verwijs hen (indien nodig) door naar de instanties of collega’s die hen verder kunnen helpen.
Via een vriend die al 2 jaar tewerkgesteld is bij De Lijn. Hij vertelde me wat de functie ‘chauffeur’ inhoudt en dan ben ik zelf verder navraag gaan doen omtrent de jobinhoud.
Als chauffeur dien je over een rijbewijs D te beschikken en een attest ‘vakbekwaamheid’. De opleiding voor beiden is voorzien geweest door mijn werkgever. Samen stemden wij af wanneer voor mij het beste moment was om te starten aan de theoretische opleiding, gevolgd door de opleiding vakbekwaamheid en de praktijkopleiding.
Deze opleiding was heel uitgebreid en meer dan voldoende om mij voor te bereiden op de examens om mijn rijbewijs D te behalen. Indien ik vragen had of iets niet begreep stond er altijd minstens één van de instructeurs voor mij klaar om mij verder te helpen.
Goed om weten:
- De opleiding voor nieuwe buschauffeurs bij De Lijn duurt 6 à 8 weken.
- Tijdens deze opleiding leer je meer over de wegcode, de vakbekwaamheid, het tariefsysteem, de techniek van het voertuig en de werking van de apparatuur op het voertuig. Ook 'omgaan met klanten' is essentieel. Deze theoretische opleiding wordt gecombineerd met een praktische training 'Rijden met de bus' en het opdoen van lijnkennis.
- Naast deze basisopleiding krijg je elk jaar 1 dag voortgezette opleiding vakbekwaamheid.
Ik ga enorm graag naar mijn werk. Had ik dit eerder geweten was ik al op mijn 20 jaar bij De Lijn gestart.
De collega’s zijn enorm vriendelijk en behulpzaam. Bij elke vraag die ik heb, krijg ik direct een antwoord en verdere uitleg. Mijn collega’s maken deze job zo boeiend. Iedereen heeft zijn eigen mening en manier van werken, maar we hebben allemaal dezelfde goedlachse ingesteldheid .
Ik hou ervan om op ‘de baan’ te zijn en verschillende types mensen te ontmoeten. Spijtig genoeg heb ik wel al moeten ondervinden dat er nog maar weinig passagiers ‘goeiemorgen’ zeggen. Maar doordat ik steeds met een glimlach de passagiers verwelkom, krijg ik vaak wel een knik, lach of babbel terug.
Ik verdien bruto iets meer dan 15 euro per uur, wat neerkomt op een nettoloon van 1.700 euro per maand (zonder weekendwerk, zondagpremie, ochtend- of avondvergoeding) en maaltijdcheques van 8 euro per gewerkte dag.
Daarnaast kan ik via de personeelswebsite van De Lijn nog talloze voordelen terugvinden waar werknemers van De Lijn recht op hebben.
Als vrouw heb ik een aantal jaar gewerkt in de privésector en ik kan zeker niet klagen over mijn loon bij De Lijn.
Nee, zolang de werksfeer, werkdruk en de mentaliteit van mijn werk, collega’s en oversten hetzelfde blijft, denk ik er zelfs niet aan om te veranderen voor een hoger loon.
Wat ben je met een hoger loon als je ‘s morgens al zuchtend naar je werk moet vertrekken?
Ik werk ongeveer 38 à 40 u/week.
Ik ben van nature een goede spaarder, dus ik probeer maandelijks een 200 euro opzij te zetten, moest ik het ooit nodig hebben. Al gaat dit soms niet zo goed, vermits ik nog aan het verbouwen ben in mijn huidige woning.
Tuurlijk, elke persoon die vandaag aan het werk is, denkt aan de onvoorspelbare toekomst die ons te wachten staat (in verband met ons pensioen). Hierdoor stort ik sinds mijn 18 jaar maandelijks een bedrag dat ik dan nog eens kan inbrengen in mijn persoonsbelastingen.
Sinds ik bij De Lijn tewerkgesteld ben, ben ik ingeschreven in het pensioenspaarplan van De Lijn, waarbij er maandelijks een bedrag van mijn loon wordt ingehouden, zodat ik mijn pensioen hiermee (later) kan aanvullen.
Ik heb een eigen woning en daar kruipt zowel veel vrije tijd in als natuurlijk veel geld. Maar ik heb dat ervoor over, je weet namelijk goed waar je je geld aan uit geeft. Waar kan je echt geen geld aan uitgeven en waar wel?
Ik kan geen geld uitgeven aan pretparken, wel aan een gezellige namiddag op een terras of thuis met vrienden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik zou verhuizen naar het buitenland en daar een B&B openhouden samen met mijn partner. Ik zou mijn grootvader meenemen naar zonnige oorden en hem laten genieten van zijn oude dag.
Zie je jezelf net als Shanie wel achter het stuur van een bus zitten en heb je nog geen rijbewijs D?
Kijk even mee hoe de basisopleiding tot buschauffeur er uitziet. Dan weet je meteen wat je mag verwachten.
(sjv)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
22 juli 2019Strak in het pak naar het werk? Geen goed idee! Het is namelijk ongezond om een das te dragen. Voortaan ga je best gewoon in een T-shirt naar het werk.
Marc: “Nooit heb ik een rijbewijs gehad, zodat ik me altijd met het openbaar vervoer verplaats. Dat heeft zijn beperkingen, maar ook tal van voordelen."
Als je één vrouwenberoep mag kiezen dat ongetwijfeld scoort bij de mannen, wat zou het zijn? Tinder vroeg welke jobs sexy worden gevonden door mannen.
Het beroep van buschauffeur houdt veel meer in dan met een grote bus rondrijden.
We vroegen aan Alban Sekiraca (29) uit Machelen wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient ...
We vroegen aan Els Satyn (43) uit Wetteren wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient ...
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.