Het loon van een treinbegeleidster : +/- 2.840 euro bruto
We vroegen Catherina Lemmens (34) uit Buggenhout wat ze doet en hoeveel ze verdient...
Ik ben technisch ondersectorchef instructie-tractie bij de NMBS. Dat houdt in dat ik nieuwe treinbestuurders opleid en bijscholingen geef, bijvoorbeeld over nieuw materieel.
Ik doe mijn job ongelooflijk graag. Het klinkt allicht nogal clichématig, maar mijn werk is een kinderdroom die in vervulling is gegaan. Ik wou altijd treinbestuurder worden. Twaalf jaar heb ik dat met hart en ziel gedaan. En nu mag ik andere mensen de liefde voor het vak bijbrengen. Het sociale contact en de goeie samenwerking met de nieuwe bestuurders zijn mijn voornaamste drijfveren.
Mijn brutoloon ligt tussen de 4.600 en 4.800 euro. Netto hou ik zo'n 3.000 euro over.
Ik ben er meer dan tevreden mee. Ik heb een A2-diploma elektronica. Veel mensen met wie ik gestudeerd heb, moeten het met minder doen. Alleen de chemiesector zou misschien nog gunstiger betalen, maar ik zit hier goed. (lacht)
Voor elke gewerkte dag krijg ik een maaltijdcheque van 5,50 euro. Ik mag uiteraard gratis met de trein rijden, in binnen- en buitenland, net als mijn vrouw en kinderen.
Gemiddeld werk ik tussen zo'n 36 uren, maximaal 40 uren. Een keer om de drie maanden doe ik weekendwerk. Dan neem ik alle achterstallige begeleiding voor mijn rekening. Op zondag worden we dubbel betaald.
We proberen te sparen, maar we merken wel dat geld opzij zetten elk jaar moeilijker wordt. Van mijn ene loon moeten vijf mensen leven. Vaste kosten, water, elektriciteit en de obligatoire woonlening nemen de grootste hap uit het budget. Het lukt nog wel om iets opzij te zetten, maar al te gek moeten we niet doen.
Daar werk ik te graag voor! Ik hoop uiteraard wel dat ons sociaal stelsel blijft functioneren en dat ik effectief ooit met pensioen kan gaan. Maar je hoeft niet te wachten tot je pensioen om te genieten van het leven. Dat probeer ik elke dag te doen, ook op het werk.
Onze woning. We moeten nog tien jaar afbetalen en dan is ze volledig van ons. Een langetermijnperspectief waarmee we kunnen leven.
Aan dure merkkledij en verre reizen. Met drie kinderen beginnen zo'n uitspattingen al snel heel hard door te wegen. Vliegreizen zijn trouwens ook niet meer van deze tijd. Het milieu ziet zo al genoeg af.
Ik geef met plezier wat extra uit aan uitstapjes met het gezin. Samen naar de dierentuin of het pretpark, dat zijn altijd memorabele momenten. Voor lekker eten en een voetbalmatch van Beerschot-Wilrijk, samen met mijn zoon, geef ik ook graag wat extra uit.
Een moeilijke vraag, deze. (lacht) Ik zou sowieso blijven werken want daar haal ik te veel voldoening uit. Maar ik zou wel investeren in een mooie chalet in Zwitserland. En daar dan een paar keer per jaar gaan ontspannen. Lijkt me mooi!
(sp)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
2 september 2019We vroegen Catherina Lemmens (34) uit Buggenhout wat ze doet en hoeveel ze verdient...
De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
Elisabeth, Tim en Axelle werken bij de FOD Justitie: “Het is een boeiende werkplek met veel variatie”
Hoeveel verdien je als je bij de overheid gaat werken? En is dat meer of minder dan dat je als bediende in de privésector aan de slag gaat?
6 op de 10 werknemers weten van elkaar wat ze verdienen. En 6 op de 10 ondernemingen geven hun werknemers duidelijk mee hoeveel ze zullen verdienen.
Heb jij een vlotte babbel? En ben je goed met cijfers? Dan heb je alles in huis om het te maken als verkoper. Maar welk loon mag je dan verwachten?
Om in een organisatie verandering te realiseren, moet je de mensen wel mee krijgen. VDAB bouwde daarvoor een zogenaamde welzijnstoets in.
Het aantal woon-werkongevallen is de laatste jaren in stijgende lijn. Vooral ‘s ochtends kun je maar best uit je doppen kijken op de weg...