Het loon van een vrachtwagenchauffeur: tussen 1.600 en 2.000 euro netto
We vroegen Peter Muylaert (50) uit Berlaar hoeveel hij verdient …
Ik ben informante van de elektrische wagens van Renault op het Autosalon. Ik verwelkom de mensen op de stand in het Nederlands of Frans en leg de basis van de auto uit: wat kan hij, hoeveel kilometers kan je doen met één oplaadbeurt enzovoort. Kortom, ik zoek eerst uit of een elektrische wagen iets voor de klant is. Veel mensen hebben schrik om hun vrijheid op te geven, maar 80 % van de mensen doet dagelijks minder dan 60 kilometer woon-werkverkeer, dat kan perfect met een elektrische wagen. Verder beantwoord ik vragen, deel brochures uit en prijs testritten aan.
Ik heb op mijn ‘normale’ job verlof genomen om op het Autosalon te kunnen staan. Dat doe ik nu al 4 jaar, ik word geplaatst via een hostessenbureau. Het is al het derde jaar dat ik werk voor de elektrische wagens, ik heb dat speciaal gevraagd omdat het me heel erg interesseert. Ik wil die evolutie op de voet volgen en ben ervan overtuigd dat die groene technologie de toekomst is. Een elektrische wagen schrikt veel mensen op het eerste zicht af, maar ik heb er al heel wat overtuigd van het tegendeel.
11,5 euro bruto per uur. Na 20 uur en op zondag word ik betaald aan 150 % (17,25 euro/uur). Vorig jaar heb ik netto 1.525 euro verdiend. Op 10 dagen, dat is niet slecht hé. Ik klop wel heel wat uren: elke dag 10 uur, en op de nocturne 13 uur.
Zondag eindigt het Autosalon. Maandag neem ik nog een dag verlof, en dan begin ik terug aan m’n gewone job: commercieel bediende bij een papierbedrijf. Ik volg er de bestellingen van groothandelklanten van a tot z op: onderhandelen over de prijzen, offertes maken, levertermijnen afspreken en problemen oplossen. Een heel commerciële job dus, zo heb ik het graag.
Mijn nagels stylen. (lacht) Dat is meer dan een hobby. Om de twee weken doe ik dat, en elke keer met een fantasietje. Voor de rest geef ik niet te veel geld uit.
Ja, om op reis te kunnen gaan. Dat doe ik 4 keer per jaar. Vorig jaar ben ik naar Zuid-Amerika geweest en elk jaar ga ik skiën. Ik ga altijd ook eens naar Berlijn, want ik heb daar nog gewoond.
Een hostel voor backpackers starten in het buitenland. Ik heb een Zuid-Amerikaanse vriend, in december gaan we al eens een eerste keer op zoek naar een terrein. Als we een geschikte locatie vinden, kopen we het. Eerst willen we er een camping opzetten, eenmaal dat draait plaatsen we de eerste houten cabines. Zo bouwen we het stap per stap uit naar een hostel met paarden, een kinderboerderij … Ja, ik zie het al echt voor me!
(mr)
13 mei 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen Peter Muylaert (50) uit Berlaar hoeveel hij verdient …
We vroegen Loes Janssens (26) uit Kampenhout hoeveel zij verdient …
Wij vroegen Freddy Descamps (51) uit Assenede hoeveel hij verdient...
Hoewel hij al kon rijden op zijn elf, leek Karel Cardoen niet voorbestemd voor de autoverkoop. Een jaar zou hij in de zaak van vader Albert stappen toen die het aan zijn heup kreeg. Meer niet. Maar Karel bleef. Niet voor de auto’s, maar omdat hij er zin in kreeg. "Auto’s interesseerden me niet. Ik vind ze nog steeds niet belangrijk. Eigenlijk had ik evengoed schoenen kunnen verkopen."
Met zijn taxi vervoert Wilfried mensen in Leuven en omstreken, over een afstand van 20-30 km. Hoe denkt hij over zijn loon?
Tom Roesbeke (26) uit Eeklo is ambulancier bij de brandweer. Hoeveel hij netto per maand verdient? Jobat vroeg het hem!
We vroegen Gwen Lebon (29) uit Gent hoeveel hij verdient ...
Werken in een ploegensysteem is dé oplossing voor zij die zich niet kunnen vinden in een 9-to-5-job. Ook voor je gezinsorganisatie kan het een zegening zijn...
Solliciteren kun je leren! Niet alleen een sollicitatiecoach kan jou de nodige vaardigheden aanleren, ook virtual reality kan je sollicitatieskills verfijnen.