Werken lukt beter op trein dan in vliegtuig
De productiviteit van zakenreizigers ligt hoger bij een treinrit dan bij een vliegreis. Treinreizigers gebruiken meer dan de helft van de reis als werktijd.
Na mijn opleiding Toerisme Recreatiemanagement en een stage bij American Airlines, kon ik aan de slag bij Brussels Airlines aan de check-in balie. Dat heb ik ongeveer twee jaar gedaan en nu ben ik Load Controle Agent voor de lading van de vliegtuigen. Met de ‘bovenkant’ heb ik dus eigenlijk nog maar weinig te maken, ik zorg voor de onderkant en hoe alles moet worden geladen: bagage, cargo, post, en ook de passagiersgewichten tellen mee. Ik ‘speel’ dus met gewichten en zet alles in de computer, maar het is wel erg belangrijk voor het vliegtuig dat dit juist gebeurt. De trim (een soort ‘load sheet’) van het vliegtuig moet correct zijn, anders kan het toestel niet opstijgen. Gemiddeld zorg ik voor 13 à 14 vluchten per dag.
Beide jobs, de check-in en de load control, zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik mis het sociale contact dat je hebt aan de check-in balie. Nu zit ik de hele tijd voor de computer, maar er is wel meer flexibiliteit. Ik kan al eens een pauze nemen wanneer mijn werk gedaan is. Bij de check-in is er veel meer structuur.
Het voordeel van een job in de luchtvaart is ook dat je je vrije dagen flexibel kunt plannen. Wij werken eigenlijk zeven dagen en niet alleen van maandag tot vrijdag. Daarom kunnen we onze ‘off’-dagen inplannen wanneer we willen. Als je die combineert met je vakantiedagen, kun je echt een hele periode thuis zijn, wat handig is voor een reisliefhebber als ik.
Er zijn vijf shiften: de eerste twee beginnen om 4u30 en 5u30 ’s morgens, de late shiften starten om 13u, 13u30 en 14u. Of je doet dus de late shift en je kunt uitslapen, of je doet de vroege en je bent in de namiddag thuis. Ik doe het liefst een combinatie van beide. In het totaal kom je wel aan een 40-tal uur per week.
Dat is best oké, want ik ben nog vrij jong en heb weinig anciënniteit. Al vind ik het in functie van de verantwoordelijkheid een beetje te weinig. We zijn uiteindelijk met mensenlevens bezig. Eén verkeerde lading, of één verkeerd cijfertje heeft grote gevolgen. De shiftpremies en extra bonussen maken het wel goed. Per maand is dat toch goed voor zo’n 200 euro. Voor 6 gewerkte zondagen en feestdagen krijg je ook nog eens een extra vakantiedag.
Dat hangt ervan af of die job mij dezelfde voordelen zou bieden als mijn huidige job.
Sinds kort een beetje, maar het grootste deel van mijn budget gaat op aan vakanties. Ik reis echt heel graag en ook vaak aangezien ik overal kortingen krijg. Ik woon nog thuis, dus dat kan allemaal nog.
Ik zou blijven werken, maar misschien wel parttime. Een huis kopen, staat niet echt op mijn planning. Dan ga ik veel liever voor twee maanden naar de Caraïben.
(kc)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via online@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
17 juli 2013De productiviteit van zakenreizigers ligt hoger bij een treinrit dan bij een vliegreis. Treinreizigers gebruiken meer dan de helft van de reis als werktijd.
Ben je het beu om dagelijks tussen die vier muren te zitten? Voor 377 miljoen euro ben je eigenaar van het meest luxueuze kantoor: de Boeing Business Jet.
Steeds meer Britse bedrijven sturen werknemers naar een nieuwe en wel erg gruwelijke teambuildingsoefening …
Hoeveel verdient een inspecteur bij de federale politie op de luchthaven van Zaventem? Jobat ging naar de luchthaven en vroeg het Eddy Wouters.
Door de krapte op de arbeidsmarkt zou je kunnen denken dat werkzoekenden tegenwoordig kieskeuriger en veeleisender zijn bij het kiezen van een job. Klopt dat?
Wat als je op het einde van het jaar niet alle vakantiedagen hebt opgenomen? Kun je die zomaar overdragen naar volgend jaar of zijn er nog andere opties?
Als gevolg van een arbeidsongeval kan je enkele maanden niet werken. Wat betekent dit voor je loon? Jobat zocht het voor je uit...
Wanneer draagt airconditioning bij aan onze gezondheid, en wanneer niet?
Bepaal jij zelf wanneer je werkdag begint en eindigt? Dan heb je glijdende werkuren, net zoals 52% van de Belgische bedienden. Een luxe, zo blijkt...