Vrouwen en mannen gelijk op de arbeidsmarkt?
Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
Kerlijne Foets (41) uit Zonhoven
“Sinds 2000 geef ik wiskunde op de Vrije Middenschool in Zonhoven aan leerlingen van het eerste en tweede middelbaar. Ik geef les in de A- en B-stroom. En na 20 jaar is er ook wel wat variatie in mijn takenpakket gekomen, want sinds dit schooljaar mag ik ook STEM-technieken geven. Een nieuw vak, en dus een uitdaging. Daar hou ik wel van! Daarnaast werk ik ook mee aan de PR van de school: flyers, brochures, polsbandjes … ontwikkelen. Ik vind het heerlijk om zo creatief bezig te zijn. Vroeger heb ik ook meegeschreven aan een handboek voor wiskunde. Dat deed ik ook heel graag.”
“Ik geef heel erg graag les. Wiskunde is echt ‘mijn’ vak. Ik geef het graag en doe het ook goed. STEM-technieken is nieuw en ik moet zeggen dat dat wel even wennen was. Een hele uitdaging na zoveel jaar. Maar het is wél een vak dat helemaal in mijn interessesfeer ligt en ook wat ik gestudeerd heb. Lesgeven is echt iets waarvoor ik geboren ben. Ik zie mezelf niets anders doen. Toch vind ik de afwisseling met de PR-taken of iets doen voor een uitgeverij wel een echte meerwaarde.”
“Het allermooiste aan mijn job? Mijn leerlingen nieuwe dingen leren, om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de tweede graad. In mijn wiskundelessen gebruik ik veel kleur, omdat ik merk dat dat de leerlingen helpt het bos door de bomen te zien. Het is dan ook zalig om al die ‘gekleurde’ toetsen te verbeteren en het geeft me veel voldoening als ik merk dat die aanpak toch werkt. Mijn grootste doelstelling is om alle leerlingen mee te krijgen, of ze nu goed zijn in wiskunde of niet. Daar wil ik mijn leerlingen ten volle in ondersteunen, samen zorgen we ervoor dat het lukt.”
“Natuurlijk is dat ook teamwork. Op school hebben we een ontzettende leuke vakgroep wiskunde, waarin we heel goed samenwerken. Daarnaast is er wel het vele papierwerk. Alles wat ik, de leerlingen of hun ouders doen (of niet doen) moet ergens genoteerd worden.”
“Ik geef 22 uren echt les. Natuurlijk werk ik thuis ook nog heel wat uren: ‘s avonds toch zo’n twee tot drie uur en in het weekend meer. Voor de PR van de school heb ik geen uren, dat doe ik dus eigenlijk onbetaald. En daar kruipt vaak toch ook heel wat tijd in.”
“Natuurlijk hebben we veel vakantie, dus daar mogen we zeker niet over klagen. En daar geniet ik ook echt wel van. Vroeger vond ik het wel erg dat ik door de week niet zomaar een dagje verlof kon nemen om bijvoorbeeld naar een proclamatie of een voorstelling van mijn eigen kinderen te kunnen gaan.”
“De overheid bepaalt mijn salaris, dus ik kan daar niets aan veranderen. Maar ik vind het zeker prima. Toch is het jammer dat in het onderwijs het loon vastligt en er geen incentives zijn voor degenen die hard werken.”
“Ik zeg altijd: mijn man betaalt de rekeningen en ik betaal het leven. (lacht) Dus ik geef het meeste geld uit aan de voeding, kleding, hobby’s van de jongens, dokters … Daarnaast hebben we graag vrienden op bezoek, dus aan etentjes en hapjes geven we ook best wat geld uit. Verder spaar ik ook elke maand wat voor mijn jongens en doe ik aan pensioensparen. En we gaan graag op vakantie, daar leg ik ook wat centen voor opzij.”
“Gelukkig zijn wij als leerkrachten gewoon doorbetaald. Ik heb de afgelopen weken ook echt heel hard gewerkt om wiskunde via afstandsonderwijs haalbaar te maken. Daarnaast kruipt er ook heel veel tijd in om leerlingen op de volgen. Telefoontjes en mailtjes beantwoorden, taken opvolgen en live-sessies geven … Stilzitten is er zeker niet bij in deze periode.”
“Neen, voorlopig hebben leerkrachten nog een mooi pensioen. Ik hoop dat dat zo zal blijven.”
“Ik laat me niet meeslepen door de trends van het moment, die vind ik vaak ook overroepen. Voor mij dus geen dure smartphone, een prijzige fles gin of de nieuwste handtas van een exclusief merk. Ik hou ervan om op zoek te gaan naar kwaliteit, voor een schappelijke prijs.”
“Ik zou eerst een bouwgrond of een huisje of appartement kopen voor elk van mijn zonen. En dan staan er nog enkele verbouwingen op het lijstje. Maar zeker ook een grote reis met mijn gezin. Wij gaan altijd kamperen, maar als we in het geld zouden zwemmen, mag het zeker eens wat meer en wat verder zijn. Misschien eens een echte all-invakantie.”
(ii/em)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
5 juni 2020Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
We vroegen aan Christophe Heyndrickx (39) uit Bornem, leraar in het zesde leerjaar, hoeveel hij maandelijks verdient …
Dankzij het Belgische statistiekbureau weten we precies hoeveel werknemers in ons land verdienen. Waar wordt het meest verdiend en waar het minst?
Een job in het onderwijs spreekt nog steeds vele jonge mensen aan. Maar hoeveel verdien je in het onderwijs? En heb je recht op extralegale voordelen?
Vaak wordt gezegd dat het salaris van een leerkracht in België niet bepaald riant is. Laat ons de lonen van leerkrachten in het lager en secundair onderwijs in 36 landen even vergelijken...
Sommige beroemdheden, waarvan je het op het eerste gezicht misschien niet zou denken, hebben in het verleden het beste van zichzelf gegeven voor de klas ...
Wie aan een carrière in het onderwijs begint, doorloopt een hele procedure alvorens een vaste benoeming te krijgen. Hoe verloopt het en wat zijn de voordelen?
Vooral het onderwijs kampt de laatste jaren met erg veel gevallen van burn-out. Hoe komt dat precies? En wat kunnen we eraan doen? Directeur Dirk Moulart vertelt ...
Tot 31 mei geven meer dan 100 jonge medewerkers van chemie- en life sciencesbedrijven gastlessen. Zij doen dat in de eerste graad van het middelbaar onderwijs.