Het loon van een metrobestuurder: 1.562 euro netto
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Ik ben intussen anderhalf jaar buschauffeur bij MIVB. Elke ochtend arriveer ik in het depot, print ik mijn routekaart af, stap ik op mijn bus en begint mijn dienst. Ofwel werk in onderbroken ritten af, ofwel gaat het om een lang rit. Aan het einde van de dag rijd ik terug naar het depot, maak ik de balans op van de dag (verkochte kaartjes…) en ga ik naar huis.
Ik heb rechtstreeks via de MIVB-website gesolliciteerd. Er werd een wervingscampagne voorgesteld en ik besloot om mijn geluk te wagen. Nadat ik mijn cv en een begeleidende brief had gestuurd, werd ik uitgenodigd om interne tests uit te voeren en kreeg ik uiteindelijk de job van buschauffeur.
Ja, ik hou van wat ik doe. Mijn dagelijkse leven is heel gevarieerd en - in tegenstelling tot wat je zou denken - is elke dag anders. Er zijn geen '9 tot 5'-schema's en ik ben vrij om mijn werkweken zelf te organiseren. Bovendien heeft de MIVB uiterst vriendelijke medewerkers. Iedereen kan goed opschieten en de sfeer in de verschillende teams is erg fijn. Ten slotte zijn de klantencontacten ook zeer de moeite waard. Er is niets leuker dan passagiers in een goed humeur te ontmoeten.
Mijn bruto maandsalaris bedraagt ongeveer 2.200 euro. Daar houd ik zo’n 1.650 euro netto van over, zonder de premies die ik ontvang als ik 's nachts, in het weekend of buiten het schema moet werken. Hierbij komen ook nog de extralegale voordelen zoals maaltijdcheques (8 euro per dag), een aanvullende verzekering na een jaar dienst, een gratis abonnement voor alle openbaar vervoer in België en diverse kortingen in MIVB partnerwinkels.
Persoonlijk vind ik het heel correct en zelfs heel goed. Als ik accepteer om 's avonds of in het weekend te werken, stijgen mijn inkomsten verder. Ik mag beslist niet klagen, zeker niet als ik mijn loon vergelijk met dat uit de sector waarin ik eerder heb gewerkt.
Nooit. Ik ben gelukkig met mijn huidige situatie. Ik wilde al lang bij MIVB werken en nu ik er ben, blijf ik er ook! (lacht)
Ik werk gemiddeld 40 uur per week, maar dat varieert van week tot week. We recupereren dan een dag vrij per maand voor overwerk dat wordt uitgevoerd buiten de 38 uren die in ons contract vermeld staan.
Natuurlijk. Ik maak me zorgen over mijn pensioen en doe daarom aan pensioensparen. MIVB biedt ook pensioensparen aan voor elk van zijn werknemers.
Alles met betrekking tot mijn appartement. Ik ben eigenaar, dus ik heb een krediet lopen en er zijn bepaalde werken die moeten gebeuren én betaald worden. Daar komen sporadisch ook nog uitstapjes, etentjes op restaurant en shoppen bij. (lacht)
Ik haat het om mijn portemonnee te moeten bovenhalen om een rekening te betalen die onnodig of te hoog lijkt. Of om een boete te moeten betalen.
Ik ben dol op het kopen van cadeautjes voor de mensen waar ik om geef. Ik hou ervan om te plezieren en mezelf te (laten) plezieren.
Moest ik de Lotto winnen, zou ik m’n krediet zo snel mogelijk afbetalen en hetzelfde doen voor al m’n familieleden. Vervolgens zou ik hen allemaal een mooie en degelijke woonst kopen.
(eh/ll)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
26 november 2018Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Is jouw lichaam of geest niet 'gemaakt' om iedere werkdag strikt van negen uur 's ochtends tot vijf uur 's avonds te werken? Overweeg dan deze 11 jobs ...
De kans is groot dat je weleens aan weekendwerk hebt gedacht. Zeker nu de economie flexibeler wordt en veel banen niet meer fulltime nodig zijn.
Precies 70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken over de samenstelling van het loonpakket, zo blijkt uit onderzoek.
We vroegen Michael Van Loock (43) uit Sint-Stevens-Woluwe wat hij doet en hoeveel hij verdient...
De toekomst brengt hogere lonen, maar die gaan gepaard met meer werkuren. Voor wat hoort wat, maar wat voor effect gaat dat hebben op ons privéleven?
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) staat voor enorme uitdagingen met onder meer de modernisering van de metro.
Liantis waardeert en stimuleert duurzaam ondernemerschap proactief. Net daarin maakt Liantis het verschil.
Artificiële Intelligentie kan je dagtaak een pak efficiënter maken. Zo levert het gebruik van AI gemiddeld bijna 5 uur tijdwinst op per week.