Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Het hechte teamwerk achter de grootste datingsite ter wereld

"Ook voor advertising en product marketing zoeken we vers talent.” (Lien Louwagie, community manager)
Hoe zou het nog zijn met … het team van Netlog? Het vanuit Gent opererende social network gooide eind 2014 – na Hyves en MySpace – de handdoek in de ring onder al het Facebookgeweld. De opvolger, de datingsite Twoo, opereert vanuit hetzelfde geweldige pand aan het Gentse Emile Braunplein en behoort net als Netlog tot het Belgische bedrijf Massive Media. En nee, Twoo is geen virtueel computerplatform. Wel een sterk team techies en socialmedia-adepten dat 11 miljoen maandelijkse bezoekers host.
"Ook voor advertising en product marketing zoeken we vers talent.” (Lien Louwagie, community manager)

Massive Media heeft kantoren in Gent en Londen. Co-founders Toon Coppens en Lorenz Bogaert zijn nog altijd aanwezig in het bedrijf. “Maar in 2012 zijn we overgenomen door het Franse Meetic Group, dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van de Amerikaanse groep IAC“, steekt community director Lien Louwagie van wal. “Ik heb zelf tien jaar voor Netlog gewerkt. We zijn begonnen als het chatplatform ASL.TO – dat staat voor Age/Sex/Location, zowat de eerste vragen die op chatforums worden gesteld. Uit ASL.TO groeide een profielpagina die evolueerde tot Netlog, een communitysite van het kaliber van Facebook.”

Dat klopt, want op een bepaald moment was Netlog marktleider in Europa. Wereldwijd waren er 100 miljoen gebruikers, tot in de Arabische landen en Zuidoost-Azië toe. “Toen we moesten sluiten, kregen we héél veel teleurgestelde reacties van mensen die vrienden of hun lief vonden via Netlog”, vertelt Lien. “En hun foto’s stonden er ook nog op. Netlog sloeg wereldwijd aan dankzij native speakers ter plaatse als community managers, waardoor met culturele gevoeligheden altijd en overal rekening werd gehouden. Een foto, een feature of een tekst die niet werkten in een lokale context werden geweerd.”

De grootste

Voor het Twoo-concept behield Massive Media van Netlog wat het meest werd gebruikt: het platform om nieuwe mensen te leren kennen. “Dating is daar één aspect van, maar je leert er ook nieuwe buren kennen of gebruikt het als pennenvriend” vervolgt de community manager.

“Na 8 maanden al was Twoo grootste datingsite ter wereld, met 11 miljoen maandelijkse bezoekers. We groeiden zo snel dankzij de knowhow van Netlog. Je moet weten hoe je site niet crasht onder 200.000 gelijktijdige bezoekers. We beheersen het technische gedeelte, we weten hoe we viraal moeten gaan, we luisteren naar onze gebruikers en ook als bedrijf hebben we veel geleerd welke structuur het beste werkt. Toch blijft dit een dynamische omgeving die volop verandert. Twoo is beschikbaar in 38 talen. Ik stuur het communitybeheer van de site aan: vertalingen, moderatie van tekst en beeld, service, nieuwsbrieven, bugs fixen …”

De lat ligt hoog

“Het is sowieso teamwerk. In Gent zijn we met 35 medewerkers: onze PHP web/mobile developers voor backend en frontend, designers, engineers, data scientists en ook het marketing & community team en de ondersteunende diensten. Grotendeels bestaat het team dus uit ICT’ers, hoewel het ervan afhangt of je product & design daar ook toe rekent. Zelf heb ik geen ICT-achtergrond, ik heb moraal- en cultuurwetenschappen gestudeerd. Nieuwe medewerkers zijn altijd welkom, zoals PHP developers voor Mobile, Android en iOs en data scientists. Ook in advertising en product marketing zijn er heel wat onbenutte mogelijkheden waarvoor we talent zoeken. Gemotiveerde mensen die weten wat ze waard zijn, want de lat ligt hoog.”

“We hebben miljoenen gegevens, daar moet je als ICT’er feilloos mee om kunnen. Fouten die live gaan kunnen we ons totaal niet veroorloven, want duizenden gebruikers ondervinden dat meteen. Je snapt dus wel dat we geen 9-to-5 mentaliteit hebben. Onze mensen willen eigenlijk voortdurend met hun werk bezig zijn. Twoo is een dankbare werkomgeving: je gaat direct met mensen om en krijgt heel snel feedback van gebruikers. Sommige developers chatten graag rechtstreeks met gebruikers over nieuwe features. Die contacten hoeven niet per se via de customer support te lopen en je mening wordt altijd gewaardeerd. Komt er iets live, dan blijft iedereen ook benieuwd hoe het wordt gebruikt.”

Rock & roll

“De snelle cyclus uit de tijd van Netlog hebben we weten te behouden: we bedenken iets, de dag erop staat het online”, benadrukt Lien Louwagie. “Anderzijds werken we via A/B Testing nu ook gestructureerder. Toch blijven we een klein bedrijf waar je als developer van bij het begin betrokken wordt bij elke feature. Ons productteam en de developers zitten samen, dus er is permanent interactie. Voor innovatie is er ruimte: Massive Media heeft ook het online datingplatform Stepout, en er zijn nog heel wat ideeën. Tijdens een hackaton werd bijvoorbeeld Qast ontwikkeld, een video-based platform. Developers ontwikkelen graag out-of-the-box ideeën op een manier die niet aanvoelt als werken: daar zorgen we dus ook voor.”

“Kijk, het is geen toeval dat vooral de sfeer bij Twoo wordt gewaardeerd. Een beetje rock & roll is het nog steeds wel, met een gemiddelde leeftijd van 29. Onze loungeruimte onder de balken trouwens al gezien? Elke maand houden we een happy hour en gaan we samen iets drinken. We trekken jaarlijks op skitrip naar de Alpen, en zelfs spontaan wordt er heel wat georganiseerd: we hebben een voetbal- en een volleybalteam. De locatie in hartje Gent helpt natuurlijk om een ander te ondernemen. Wie hier werkt, komt graag en wie vertrekt begint vaak zelf iets. Dat zegt iets over de creatieve geest bij Twoo. Een job hier is een uitdaging waar je ook verder in je loopbaan iets aan hebt.”

(wv) 

12 juni 2015
Anderen bekeken ook