‘Start to work’-party’s voor sollicitanten bij Schoenen Torfs
Geen traditionele rekruteringscampagne bij Schoenen Torfs. Nieuwe medewerkers worden gezocht via Twitter, Flair en Libelle, en ‘Start to work’-party’s.
“Elk jaar staan we dichter bij de nederlaag”, zo beseft Wouter Torfs van de gelijknamige schoenketen. “Maar ook dit jaar zijn we erg blij met onze eerste plaats. Schoenenverkoop is geen evidente sector om zo’n prijs te winnen. Onze mensen moeten werken tijdens de weekends en letterlijk knielen voor de klant. Het is ook niet dat we onze mensen riante lonen aanbieden, al betalen we doorgaans wel meer dan onze concurrenten”, vertelt Torfs.
Schoenen Torfs staat in de editie van Best Workplace op de eerste plaats in de top 10 van de grote bedrijven (meer dan 500 medewerkers). Uitzendbedrijf Accent Jobs en McDonald’s Belgium staan in deze lijst respectievelijk op nummer twee en drie.
Het Waalse EASI, ontwikkelaar van software en mobiele applicaties, staat bovenaan de top 10 van de ‘kleine’ werkgevers (minder dan 500 werknemers). Ook vorig jaar voerde EASI die lijst al aan. Bij de kleine bedrijven vervolledigen IT-bedrijf AE en HR-dienstenbedrijf Protime de top drie.
Het onderzoek, uitgevoerd door Vlerick Business School en het internationale Great Place to Work Institute, in samenwerking met Jobat en MARK Magazine, laat de eigen werknemers grotendeels het eindresultaat bepalen. Torfs kreeg ook een award in de speciale categorie rond ‘employer branding’.
Drie elementen zijn cruciaal in het Great Place to Work-onderzoek, verklaart Kristien Van Bruystegem, die vanuit Vlerick Business School het project mee begeleidt. “Het vertrouwen van de werknemers in hun management, de trots van de werknemers over de organisatie en het plezier dat ze beleven op de werkvloer”, zo somt ze op.
Die resultaten worden aangevuld met een analyse van het personeelsbeleid via een enquête bij management en HR, die voor een derde meetelt in de eindscore. De stem van de medewerkers weegt dus het zwaarst door.” Vooral vertrouwen tussen werkgever en werknemer speelt een grote rol in het Great Place to Work-concept. “Vertrouwen is de basis van elke organisatie”, benadrukt Van Bruystegem.
Een deel van de verklaring van het resultaat van Torfs ligt dan ook in het vertrouwen dat hij zijn mensen schenkt. En dat het niet alleen om winst draait. “Winst is voor mij veel meer dan het puur financiële. Je wil ook dat het goed gaat met je mensen. Zo hebben we onlangs om veiligheidsredenen beslist om sommige van onze winkels een half uur vroeger te sluiten. Inzake omzet was dat geen evidente keuze, maar dat namen we erbij”, stelt Torfs.
“Al besef ik best dat zoiets vlot gaat omdat wij een familiebedrijf zijn. Bij een beursgenoteerd bedrijf ligt zoiets waarschijnlijk veel moeilijker.”
Top 3 – Meer dan 500 werknemers:
Top 3 – Minder dan 500 werknemers:
Special awards:
(wv)
Geen traditionele rekruteringscampagne bij Schoenen Torfs. Nieuwe medewerkers worden gezocht via Twitter, Flair en Libelle, en ‘Start to work’-party’s.
Een internationale enquête toont aan dat bijna drie op de tien werknemers hun werkomgeving mentaal onveilig én ongezond vinden.
Je dagen achter de computer slijten, kan ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Je doet veel dezelfde bewegingen en dat kan leiden tot de aandoening RSI (repetitive strain injury). Johan Molenbroek, professor ergonomie in Nederland, geeft vijf tips om dat te voorkomen.
Als werknemer krijg je sowieso te maken met een baas. Het goede nieuws is dat de rol van de baas er in de toekomst wellicht iets anders zal uitzien.
Een moorddiner als teambuilding? Bij Colruyt Group Academy kan het!
De tendens van de vervlechting tussen werk en privé zet zich traag maar dapper verder...
Jonathan werkt als burgerlijk ingenieur bij Sibelga: “Samenwerken voor onze en de volgende generaties Brusselaars, dat is wat ons verbindt”
Wat zijn je verantwoordelijkheden als payroll officer? Welke doorgroeimogelijkheden heb je? En... welk loon kan je verwachten?
Wat zijn de benodigde verantwoordelijkheden en vaardigheden? En welk salaris mag je in deze functie verwachten?