Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Het geheim van Wouter Torfs

Schoenen Torfs, met Wouter Torfs als CEO (rechts op de foto), is voor de zevende keer tot ‘beste werkplek’ uitgeroepen. “Schoenenverkoop is geen evidente sector om zo’n prijs te winnen.”
Softwarebedrijf EASI en Schoenen Torfs zijn door hun eigen medewerkers uitgeroepen tot ‘beste werkplek’. Voor Torfs is het al de zevende keer dat het de award krijgt. Torfs won dit jaar ook een speciale award rond ‘employer branding’. Wat is het geheim van Schoenen Torfs, en zijn topman?
Schoenen Torfs, met Wouter Torfs als CEO (rechts op de foto), is voor de zevende keer tot ‘beste werkplek’ uitgeroepen. “Schoenenverkoop is geen evidente sector om zo’n prijs te winnen.”

“Elk jaar staan we dichter bij de nederlaag”, zo beseft Wouter Torfs van de gelijknamige schoenketen. “Maar ook dit jaar zijn we erg blij met onze eerste plaats. Schoenenverkoop is geen evidente sector om zo’n prijs te winnen. Onze mensen moeten werken tijdens de weekends en letterlijk knielen voor de klant. Het is ook niet dat we onze mensen riante lonen aanbieden, al betalen we doorgaans wel meer dan onze concurrenten”, vertelt Torfs.

Medewerkers hun voornaam kennen

Schoenen Torfs staat in de editie van Best Workplace op de eerste plaats in de top 10 van de grote bedrijven (meer dan 500 medewerkers). Uitzendbedrijf Accent Jobs en McDonald’s Belgium staan in deze lijst respectievelijk op nummer twee en drie.

Het Waalse EASI, ontwikkelaar van software en mobiele applicaties, staat bovenaan de top 10 van de ‘kleine’ werkgevers (minder dan 500 werknemers). Ook vorig jaar voerde EASI die lijst al aan. Bij de kleine bedrijven vervolledigen IT-bedrijf AE en HR-dienstenbedrijf Protime de top drie.

Het onderzoek, uitgevoerd door Vlerick Business School en het internationale Great Place to Work Institute, in samenwerking met Jobat en MARK Magazine, laat de eigen werknemers grotendeels het eindresultaat bepalen. Torfs kreeg ook een award in de speciale categorie rond ‘employer branding’.

Hoe word je Best Workplace?

Drie elementen zijn cruciaal in het Great Place to Work-onderzoek, verklaart Kristien Van Bruystegem, die vanuit Vlerick Business School het project mee begeleidt. “Het vertrouwen van de werknemers in hun management, de trots van de werknemers over de organisatie en het plezier dat ze beleven op de werkvloer”, zo somt ze op.

Die resultaten worden aangevuld met een analyse van het personeelsbeleid via een enquête bij management en HR, die voor een derde meetelt in de eindscore. De stem van de medewerkers weegt dus het zwaarst door.” Vooral vertrouwen tussen werkgever en werknemer speelt een grote rol in het Great Place to Work-concept. “Vertrouwen is de basis van elke organisatie”, benadrukt Van Bruystegem.

Winst niet alleen financieel

Een deel van de verklaring van het resultaat van Torfs ligt dan ook in het vertrouwen dat hij zijn mensen schenkt. En dat het niet alleen om winst draait. “Winst is voor mij veel meer dan het puur financiële. Je wil ook dat het goed gaat met je mensen. Zo hebben we onlangs om veiligheidsredenen beslist om sommige van onze winkels een half uur vroeger te sluiten. Inzake omzet was dat geen evidente keuze, maar dat namen we erbij”, stelt Torfs.

“Al besef ik best dat zoiets vlot gaat omdat wij een familiebedrijf zijn. Bij een beursgenoteerd bedrijf ligt zoiets waarschijnlijk veel moeilijker.”

Dit zijn de Best Workplaces 2016

Top 3 – Meer dan 500 werknemers: 

  1. Torfs
  2. Accent Jobs
  3. Mc Donald’s

Top 3 – Minder dan 500 werknemers: 

  1. EASI
  2. EA
  3. Protime

Special awards: 

  1. Recognition: Care
  2. Employer Branding: Torfs
  3. Talent Development: Ormit

(wv) 

Wouter Torfs
Dat Torfs fors inzet op eigen mensen, is alom bekend. “Onze strategie is om mensen centraal te plaatsen, en dat op diverse vlakken: van opleiding, coaching tot leiderschap.” Maar ook de vele kleine zaken maken het verschil. “Werknemers die jarig zijn, krijgen bij ons bijvoorbeeld een dagje vrij. En ook gepensioneerde ex-medewerkers nodigen we nog uit op onze bedrijfsfeestjes”, vertelt Wouter Torfs. En dan is er nog het puur menselijk contact. “Dat je als baas bijvoorbeeld regelmatig aanwezig bent in de winkels, speelt mee. Maar ook dat je simpelweg de mensen bij hun voornaam kent.” 22 maart 2016
Anderen bekeken ook