Werkplek
Vorige

1 van 667

Volgende
Volgend artikel:

De kracht van neurodiversiteit op de werkvloer

Het eerste uur van je werkdag is cruciaal: 5 dingen die je best doet

Het eerste uur dat je op kantoor doorbrengt, is belangrijker dan je denkt. Deze vijf tips van succesvolle ondernemers kunnen helpen om het beste uit het begin van je werkdag te halen.
#

1. Check niet direct je e-mail

Oprichter en CEO van de blogsite Tumblr David Karp zweert erbij zijn e-mails niet te checken voor tien uur ’s ochtends. “Als iets echt dringend is en iemand heeft mijn aandacht nodig, dan zal deze persoon mij wel opbellen of sms’en.”

Ook het boek ‘Never Check E-mail in the Morning’ van auteur Julie Morgenstern is pro dit idee, omdat je op die manier meer dingen gedaan krijgt, aangezien je met je e-mails alleen al snel een hoop tijd verliest.

2. Wees dankbaar en pep jezelf op

De zelfhulpgoeroe Tony Robbins raadt aan om de eerste minuten van je dag te denken aan alles waar je dankbaar voor bent: je familie, vrienden, carrière e.d. Daarnaast zou iedereen ’s ochtends (al is het maar even) lichte fitnessoefeningen moeten uitvoeren, zodat je lichaam en geest met een schone lei aan de dag kunnen beginnen.

3. Doe de vervelendste taak eerst

Brian Tracy haalde de inspiratie voor de titel van zijn timemanagementboek ‘Eat That Frog’ bij Mark Twain. Die zei dat als je ’s ochtends direct een levende kikker opeet, niets van je dagelijkse taken nadien nog zo moeilijk of erg lijkt.

Bepaal jouw “kikkers” (= vervelende taken) en motiveer jezelf om ze als eerste ’s ochtends aan te pakken. Dat maakt je dag nadien veel productiever.

4. Vraag jezelf af of je werk is wat je wil

Je kan maar best niet te laat beseffen dat je werk eigenlijk niet is wat je wil. Wijlen Steve Jobs, medeoprichter van Apple, zei ooit het volgende tegen studenten van Stanford University: “Sinds mijn 17de kijk ik iedere ochtend in de spiegel en vraag ik mezelf: Als vandaag de laatste dag van mijn leven is, zou ik dan willen doen wat ik vandaag ga doen? Als het antwoord te vaak ‘nee’ is, dan moet er iets in mijn leven worden veranderd.”

5. ‘Customer Service’

Craig Newmark, de oprichter van de zoekertjeswebsite Craigslist, benadrukt het belang van een goede klantendienst. Het eerste wat hij ’s ochtends doet, is namelijk de klachten van gebruikers behandelen.

Voor jezelf houdt ‘customer service’ in dat je contact blijft houden met oude projecten of dat je met collega’s praat waar je niet vaak mee in contact komt. Kortom, alle andere manieren die focussen op het menselijke gedeelte van je werk. Want ook dat is ontzettend belangrijk.

(nm) – Bron: Fastcompany.com 

31 augustus 2012
Anderen bekeken ook