5 tips voor meer erkenning op het werk
Net als een glimlach is een schouderklopje of compliment gratis en goed voor je energiepeil. Helaas zijn deze momenten voor veel mensen zeldzaam.
Wie krijgt niet graag waardering voor zijn werk? Bijna 1 op de 3 werknemers (32%) krijgt minstens wekelijks één of meerdere complimenten over de werkprestaties. Nog eens 42% krijgt minstens maandelijks één of meer schouderklopjes op de werkvloer. Deze waardering krijgen we het liefst van een leidinggevende (46%) of een collega (43%). Voor 11% van de respondenten hoeven complimenten over prestaties op het werk dan weer helemaal niet.
Peter s’Jongers, CEO van Protime, vertelt: “Slechts 7 op de 10 werknemers (72%) voelen zich geapprecieerd op het werk. Dit kan en moet beter! Waardering tonen over het geleverde werk van werknemers moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Dit helpt bedrijven niet alleen om werknemers te vinden, maar ook om ze te blijven motiveren, boeien en aan zich te binden.”
Het belang van complimenten op de werkvloer valt niet te onderschatten. Het onderzoek laat zien dat wie gewaardeerd wordt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Maar liefst 7 op de 10 respondenten gaven dit aan. Appreciatie krijgen over de werkprestaties, stimuleert de werklust: volgens 62% van de werknemers maakt dit hen productiever.
“We weten uit onderzoek dat sociale steun van collega’s en leidinggevenden een beschermende factor is tegen stress en burn-outklachten”, merkt Hilde De Man, verantwoordelijke psychosociale aspecten bij IDEWE, op. “Daarnaast merken we dat werknemers die bij ons terecht komen met burn-outsymptomen, vaak duidelijke en opbouwende feedback missen. Bovendien kost een compliment niets, dus wees er maar niet te karig mee.”
Ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, pleit voor meer opbouwende feedback: “In feedback focussen leidinggevenden en collega’s vooral op wat niet goed loopt, de fouten. Terwijl het veel stimulerender en motiverender is om te focussen op wat goed gaat. Door hier meer aandacht op te vestigen, geef je een duidelijke – en meer ondersteunende - richting aan collega’s en medewerkers aan. Er is trouwens geen reden om te wachten op de periodieke functioneringsgesprekken om feedback te geven; het is effectiever om dagelijks te benoemen wat goed liep.”
(es) - Bron: Protime
27 februari 2020Net als een glimlach is een schouderklopje of compliment gratis en goed voor je energiepeil. Helaas zijn deze momenten voor veel mensen zeldzaam.
1 maart is het complimentendag, een dag die door werkgevers én werknemers wordt aangegrepen om hun personeel of collega’s extra waardering te tonen.
Iedereen heeft weleens een mindere dag op het werk. Doorgaans kun je frustraties herleiden tot 5 categorieën. Herken jij ze?
Voel jij je vaker niet dan wél gewaardeerd op je werk? Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft enkele praktische tips …
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo. Ziehier 10 tips om beter om te gaan met kritiek!
Een sociale robot begeleidt autonoom patiënten met een chronische aandoening. Kinderen, ouderen en zorgbehoevenden leren spelenderwijs bij van ‘hun’ robot.
Steeds meer bedrijven zijn gecertifieerd als ‘geweldige werkgever’. ‘Best Workplace’ word je echter niet zomaar. Waarin onderscheiden de beste werkgevers zich?
Een compliment of positieve opmerking van je interviewer kan geruststellend en aanmoedigend zijn. Toch kunnen ze soms net zo goed een waarschuwing zijn.
Ben jij ook diensthoofd of leidinggevende? Wij geven enkele tips hoe je werknemers en medewerkers positief kan motiveren.